Försäkring av äldre häst

G

Gappe1

Hej!
Är på gång att köpa en till islänning. Den jag nu har är 17 år och den är fullförsäkrad. Den 20 åring jag nu ska köpa är inte försäkrad o
vad jag förstår går det inte heller...Vad är det som gäller???:confused:

Sv: Försäkring av äldre häst

Nä, jag tror att gränsen för att nyförsäkra går vid 18 år.
Om man köper en 20-åring som inte är försäkrad ska man nog fundera lite på vad man har för alternativ och vad man gör om hästen blir sjuk.

Nej det går inte att försäkra, och inte ens 18 år som någon tog upp är så lätt att försäkra. Några bolag kanske tar så gammal men inte alls.

Det som gäller är helt enkelt att du inte kan teckna någon veterinärvårds eller livförsäkring, utan hästen kommer förbli oförsäkrad och du måste betala all veterinärvård själv. Det man ska fundera på är om man har råd. En del tycker att 'ja men den är så gammal så blir det något stort (= dyrt) får den somna'. Och helt okej lösning MEN man ska vara medveten om att något litet som inte alls är livshotande och bra prognos på kan gå lös på åtskilliga tusenlappar. En sårskada på jourtid t ex.

jag fi´ck 15 år som åldersgräns när jag frågade... så det var kört för min del... katastrof var det enda man kunde teckna på dom när dom var så gammla...

när jag kollade upp försäkringar, kollade alla hästförsäkringar så fick man bara nyförsäkra eller teckna om försäkringar t.o.m det att hästen fyller 16 år.

Enligt uppgift från Agria har de en högre gräns (18) för islänningar...
Men spelaroll, 20 funkar iaf inte.

Fick just veta att den 20-åring jag ev är spekulant på är oförsäkrad... då får man tänka till extra...

ibland känner jag att det är rena hysterin har på buke ang försäkring... :crazy:

var din egen sparbössa istället för att betala det till agria etc. lägg undan pengar för oförutsätta utgiftar! är den 20 har du väl knappat betalat så mkt för den heller..

jag har haft en t-märkt och oförsäkrad häst i 13 år, han har aldrig behövt vet.vård som ens överstiger självrisken - och det mesta är för sånt som ändå inte täcks!

så tycker inte det är så mkt att oroa sig för egt..

Visa ord, Centaur.

Jag tror det har med att göra att försäkringsbolagen till del skapat ett behov genom att höja taket på veterinärvården. Man är helt enkelt en dålig djurägare om man inte har minst 100 000 kr i veterinärvårdsförsäkringstak.

Vi har ena hästen oförsäkrad (för gammal att försäkra in) och andra till lågt liv och enkel veterinärvård. Det var LÄNGE sedan jag kom upp i veterinärvård över självrisken.

ibland känner jag att det är rena hysterin har på buke ang försäkring... :crazy:

var din egen sparbössa istället för att betala det till agria etc. lägg undan pengar för oförutsätta utgiftar! är den 20 har du väl knappat betalat så mkt för den heller..

jag har haft en t-märkt och oförsäkrad häst i 13 år, han har aldrig behövt vet.vård som ens överstiger självrisken - och det mesta är för sånt som ändå inte täcks!

så tycker inte det är så mkt att oroa sig för egt..

Fast alla har ju inte ekonomin att OM oturen är framme hosta upp 3 - 4 000 kr ett par - tre gånger på ett par månader. Och vill absolut inte ställa sig i en sits där de kan stå och inte ha råd att behandla.

Inte att de räknar med ATT det ska hända, men OM vill de vara helt säker på att inte hamna i en viss situation. (Den kan hända MED försäkring också dock, det glömmer de flesta dock)

Jag köpte en 18 åring som var oförsäkrad. I Agria fick jag teckna en katastrofförsäkring som täcker häst o ryttare om vi tex går omkull, blir påkörda, drunknar eller fastnar i staketet. Men ring runt till bolagen o fråga så får du bäst svar.

Om jag har förstått saken rätt är katastrofförsäkringen bara en livförsäkring, inte en veterinärvårdsförsäkring.

Har jag förstått fel?

Det är väl 16 års gräns på tecknande av försäkring?

Om jag har förstått saken rätt är katastrofförsäkringen bara en livförsäkring, inte en veterinärvårdsförsäkring.

Har jag förstått fel?

ja du har lite fel. Katastrof täcker liv, användbarhet och veterinärvård. Men bara i vissa specifika situationer.

Agria Katastrof
Agria Katastrof är ett alternativ för dig som önskar hålla nere kostnaden för din försäkring men ändå önskar ett skydd för specifikt uppräknade olycksfall bland annat brand och trafikskador. I försäkringen ingår liv-, användbarhet- och veterinärvårdsförsäkring.

...

Skadefallet måste vara en direkt följd av någon av följande händelser:
Brand, explosion, blixtnedslag, trafikolycka, drunkning, snötryck, jordskalv/-skred, storm och/eller hagel, gas, vätskeutströmning, angrepp av varg, björn, lo järv och örn eller djurplågeri eller skadegörelse av någon utomstående person, el-fenomen (t.ex. kortslutning, överslag, överspänning).

som sagt så kan man spara själv.

jag känner faktisk bara en person irl som verkligen fått utbyte av sin försäkring vad gäller vetvård. du har ju otur med dina hästar men det är inte Vanligt att behöva lägga ut 4000 varannan månad på vetvård... sen betalas oftast inte räkningar kontant och det går även att ta ett vanligt lån om man inte har pengar själv eller sambo/familj/vänner som kan hjälpa till i en kris.

Jag kan inte försäkra upp min häst eftersom han är över 15 år. Skulle ha behövts nu när det blivit en del besök på kliniken, för den nuvarande försäkringen kostar bara utan att vara till någon nytta (täcker endast kolik och nåt mer...). Men som Centaur säger; om man sparar ihop själv istället för att ha försäkring så kan man ju få ihop till vet kostnaderna ändå. Det kluriga är väl om det handlar om stora operationer eller dylikt som kostar mycket pengar. Då skulle jag inte vilja stå utan försäkring.

som sagt så kan man spara själv.

jag känner faktisk bara en person irl som verkligen fått utbyte av sin försäkring vad gäller vetvård. du har ju otur med dina hästar men det är inte Vanligt att behöva lägga ut 4000 varannan månad på vetvård... sen betalas oftast inte räkningar kontant och det går även att ta ett vanligt lån om man inte har pengar själv eller sambo/familj/vänner som kan hjälpa till i en kris.

Många på fältet veterinärer har tyvärr övergått till kontant. Så även DV i delar av landet. Kontant = kontanter eller med kort, så om man har t ex ett kreditkort går ju det bra.

De flesta djursjukhus vill ha kontant betalning med.

Och nej det är inte vanligt att behöva lägga tusenlappar med korta mellanrum, och oftast så tjänar försäkringsbolaget på försäkringen. Men att många tycker det är så viktigt att ha försäkrat handlar ju som jag skrev om en mental trygghet, att 'veta' att man inte hamnar i ett läge där man inte kan ge hästen vård pga ekonomiska skäl. Alla har ju tyvärr inte möjlighet att låna.

Det var alltså inte ett 'folk ska försäkra' eller 'folk ska inte försäkra', utan en förklaring varför som du frågade det är sån 'hysteri' kring försäkringar. Olika människors ekonomi ser ju olika ut, och säg 3000 kr för att lappa ihop en sårskada på jourtid, det klarar de allra flesta. Däremot om det då är väldigt tight ekonomi, så kommer det då något annat en månad senare, så kan det ju bli besvärligt. De flesta kan låna sig 'ur' det, men då villd et till att det blir en lugn period sen så det kan återbetals, och inte mer. En hältutredning riskerar att gå loss på 5 000 kr, och så två återbesök a ett par tusen, med några veckor - en månads mellanrum. Och alla klarar inte det.

Själv har jag försäkrad just av den anledningen som nämnts, att vara SÄKER på att kunna ge hästen vård, och ha råd med det. För mig är det väl värt den förhållandevis lilla summan per månad, att veta att jag har råd att behandla även om det blir täta besök, och att jag har råd att exvis operera utan att skuldsätta mig, om det krävs. Eftersom jag har flera djur blir det för mig än viktigare med försäkring, eftersom summorna som riskerar att behöva betalas på en gång kan bli höga. Dessutom har saker som t ex bilar en förmåga att om de ska gå sönder göra det när det passar som minst.

Dvs jag betalar gärna X kr/månad, för att 'sova gott om nätterna'.

(Jag har haft hästar oförsäkrade innan, även andra djur, det beror på individ, ålder, övrig ekonomi etc)

Ja, man kan ju alltid säga att man kan lägga undam pengar istället.
Och har man haft hästen oskadad i 10 år och lagt undan motsvarande försäkringspengarna har man ju en liten buffert.
Men med en försäkring får man ju hjälp med en gång.
Anta att jag köper en häst, tecknar försäkring, och sedan faller den i hagen och skadar sig illa = många pengar till veterinären.
DÅ är försäkringen verkligen guld värd.

Jag är en av de där mespropparna som hellre är säker på att jag kan behandla även om det blir dyrt, istället för att behöva ta bort min älskade häst.

Jag har kollat runt lite, och de olika bolagen har rätt stor skillnad mellan sina katastrofförsäkringar. De två bolag vi har har ingen veterinärvård i sina katastrofförsäkringar. Det är rena livförsäkringar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama