Sv: Försäkring av äldre häst
som sagt så kan man spara själv.
jag känner faktisk bara en person irl som verkligen fått utbyte av sin försäkring vad gäller vetvård. du har ju otur med dina hästar men det är inte Vanligt att behöva lägga ut 4000 varannan månad på vetvård... sen betalas oftast inte räkningar kontant och det går även att ta ett vanligt lån om man inte har pengar själv eller sambo/familj/vänner som kan hjälpa till i en kris.
Många på fältet veterinärer har tyvärr övergått till kontant. Så även DV i delar av landet. Kontant = kontanter eller med kort, så om man har t ex ett kreditkort går ju det bra.
De flesta djursjukhus vill ha kontant betalning med.
Och nej det är inte vanligt att behöva lägga tusenlappar med korta mellanrum, och oftast så tjänar försäkringsbolaget på försäkringen. Men att många tycker det är så viktigt att ha försäkrat handlar ju som jag skrev om en mental trygghet, att 'veta' att man inte hamnar i ett läge där man inte kan ge hästen vård pga ekonomiska skäl. Alla har ju tyvärr inte möjlighet att låna.
Det var alltså inte ett 'folk ska försäkra' eller 'folk ska inte försäkra', utan en förklaring varför som du frågade det är sån 'hysteri' kring försäkringar. Olika människors ekonomi ser ju olika ut, och säg 3000 kr för att lappa ihop en sårskada på jourtid, det klarar de allra flesta. Däremot om det då är väldigt tight ekonomi, så kommer det då något annat en månad senare, så kan det ju bli besvärligt. De flesta kan låna sig 'ur' det, men då villd et till att det blir en lugn period sen så det kan återbetals, och inte mer. En hältutredning riskerar att gå loss på 5 000 kr, och så två återbesök a ett par tusen, med några veckor - en månads mellanrum. Och alla klarar inte det.
Själv har jag försäkrad just av den anledningen som nämnts, att vara SÄKER på att kunna ge hästen vård, och ha råd med det. För mig är det väl värt den förhållandevis lilla summan per månad, att veta att jag har råd att behandla även om det blir täta besök, och att jag har råd att exvis operera utan att skuldsätta mig, om det krävs. Eftersom jag har flera djur blir det för mig än viktigare med försäkring, eftersom summorna som riskerar att behöva betalas på en gång kan bli höga. Dessutom har saker som t ex bilar en förmåga att om de ska gå sönder göra det när det passar som minst.
Dvs jag betalar gärna X kr/månad, för att 'sova gott om nätterna'.
(Jag har haft hästar oförsäkrade innan, även andra djur, det beror på individ, ålder, övrig ekonomi etc)