Försäkra eller ej

Centaur

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om jag ska försäkra min valp eller ej. Min erfarenhet av hästar har visat mig att man betalar en massa pengar in och dom skader/sjukdomar hästen får ändå inte täcks av försäkringen. :crazy:

Men en häst har ju ett mkt högre inköpspris än en hund, så då kan det ju vara befogat av den anledningen.

Hur resonerar ni? Jag funderar på om det inte är bättre att bara betala OM det skulle hända nåt? Och strunta i försäkringen?

Sv: Försäkra eller ej

Har tänkt på det också för att man får ju endå betala & ibland så täcks inte vissa saker av försäkringen..men har ma så bra ekonomi så att man KAN betala OM d skulle hända ngt så.. men det ... jag vet ej. de flästa försäkrar

ska man bara betala om det händer något så får man ju se till att spara till det och absolut inte röra pengarna. Skulle inte avstå att försäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om djuret blir allvarligt skadat och jag inte har råd att rädda den.
Vi har jakthundar och mkt kan hända under jakt. Även avelstikarna är utsatta för fara på sätt och vis.

Vi funderar på samma sak som du.. Men de e ju bara te att ta den smällen om det någon gång händer nått me hunden o den behöver opereras.. Min sambo har genom åren haft 5 hundar med den vi har nu och dem har aldrig behövts opereras.. Mer än mot tandsten o de e ju inte så spydigt dyrt.. Beror på vart man bor,.. Om man bor mitt i stan ska man nog försäkra den o även om man bor där det kör en hel del bilar dagligen.. För det kan ju hända att den smiter.. O då vill man inte ha en påkörd älskling.. :S Kolla hur mycket faror det finns runt deej o uppskatta alla faror som du lägger märke till ... Vi har bara en fara i stort sett o de e E:22 an som går 300 meter bortanför vårt hus.. Men det är staket i mellan.. Så vi har ju den äldsta försäkrad men valpen som kommer den 26:e vet vi inte om vi ska försäkra?!?!

Jag har försäkrat min hund, jag har aldrig ens tänkt tanken att inte försäkra honom. Jag har difinitivt inte råd att lägga ut 10.000-40.000 kr i veterinärkostnad om något skulle hända. Men jag tycker att min försäkring täcker i princip allt så för min del är det värt pengarna =)

Jag har betalat 2000 kr/år (numera 1800 kr/år). När Selma hade av ett korsband hade jag betalat sammanlagt ca 5000 kr till försäkringsbolaget.

Operationen gick på 11000. Tack vare försäkringen betalade jag 2000 kr då. Så jag har sparat 4000 kr tack vare försäkringen...

Visst hade det gått att betala utan försäkring, men man vet ju aldrig om man kan bli tvungen att göra en operation som går på 20 eller 30000.

För mig är det en självklarhet att försäkra. Det är trots allt en struntsumma det handlar om (mina hundar som är vetvård + livförsäkrade hos Folksam kostar ca 750-900:- per år och hund i premie) - däremot är det inga struntsummor det handlar om OM något händer. Allting som rör operation eller något så simpelt som ett ormbett har en tendens att rasa iväg och bli väldigt dyrt... jag har inte utnyttjat försäkringarna särskilt mycket alls men de har då täckt vid de tillfällen som jag har behövt den.

Vad för operationer kostar 40.000?

Ja pengarna skaffas såklart fram om hunden behöver opereras eller behandlas. Men hur ofta händer det egt?

Hur mkt betalar ni i vet. försäkring och vad täcker den? Vi har länsförsäkringar, så då är det väl agria som har djurförsäkringarna?

Jag betalade 700 det här året och fr.o.m. oktober kommer vi att betala 1420 kr. per år. Ganska lindrig summa då livförsäkring ingår samt 40 000 kr. vet.vård. Har inte Agria.

För mig är det en självklarhet att försäkra mina djur.

(Min hunds farmor svalde en kotte. Det kostade drygt 25 000 kr.)

Vi har hunden försäkrad, kostar 1500 i året och täcker alla veterinärkostnader upp til 16000 per år. Hunden har nyligen genomgått två korsbandsoperationer och utan försäkring hade vi betalat över 35000 nu...

Om man har många hundar är det säkert billigare att ta ett litet lån på 30000 och ha på sparkonto ifall det händer nåt! Risken är ju ganska liten att man har sån otur att alla hundar insjuknar!!

Napoleon som du kanske minns, dog 6 månader gammal pga en artär brast i halsen.
Hade ingen försäkring, han dog på kvällen. Hade ingen försäkring. Bara 1 dag inne på Fredrikstad Dyrehospital kostade mig 7000:-. Fick ingen hund och heller inga pengar till en ny.

Nelson är 5 år men inte försäkrad, händer det honom något så betalar vi, pengar är sparade. Nixon är försäkrad, både liv och vet.

Jag skulle försäkra, jag tyckte dom nonchalerade mig inne på Fredrikstad pga att han inte var försäkrad. Verkade som om det inte var så viktigt. Veterinären sa att det var vätske fyllt, när det själva verket var en blödning.

Försäkra.

Jag står i valet och kvalet om jag ska försäkra min valp eller ej. Min erfarenhet av hästar har visat mig att man betalar en massa pengar in och dom skader/sjukdomar hästen får ändå inte täcks av försäkringen. :crazy:

Men en häst har ju ett mkt högre inköpspris än en hund, så då kan det ju vara befogat av den anledningen.

Hur resonerar ni? Jag funderar på om det inte är bättre att bara betala OM det skulle hända nåt? Och strunta i försäkringen?

Självklart försäkra!
Hade jag inte haft mina djur försäkrade skulle jag inte haft råd o ha nån kvar i liv typ.
Betalar 130 kr i månaden för ena hunden (försäkrad hos IF) och dom täcker allt från 2000kr ch upp till 40 000kr.
Enda du behöver pejja e 2000 kr om din hund skadar dej.. tänk dej om din hund bryter ett ben eller dylikt o allt kommer kosta runt 20-30 tusen med operation o allt då behöver du bara pejja 2000 kr i självrisk o inget mer.. skit bra!
Försäkra absolut din hund!

Min ena hund börja halta efter lek med en annan hund, trodde inte de va nått allvarligt men efter några dagar halta han ännu och vi åkte till vetrinären och där konstatera dom att de va en bruten led, blev in opererade skruvar i foten och rehab i ett halvår innan han blev frisk.. kostnaden för en skada drabbad vid lek med en annan hund?? 26 000kr! Försäkrad JA , en månad innan hade jag skaffat försäkringen tur som sjutton!! 2000kr kosta kalaset mej tur nog resten tog försäkringsbolaget på sig.

Så 130kr i månaden kommer du va glad över o betala om nått händer din hund.

Vad för operationer kostar 40.000?

Ja pengarna skaffas såklart fram om hunden behöver opereras eller behandlas. Men hur ofta händer det egt?

Hur mkt betalar ni i vet. försäkring och vad täcker den? Vi har länsförsäkringar, så då är det väl agria som har djurförsäkringarna?

Min katt blev påkörd o fick ligga på djur sjukan i 3 veckor plus amputera benet.. kostade över 40 000kr !!!!
Så säg inte sådär.. vetrinären e svin dyr om olyckan kommer!
Vad pejjar du helst? 40 000kr eller 1300kr om året? ca 130 kr i månaden.?
Katt e ju dock billigare o försäkra än hund ca 400kr i månaden.

Agria har alltid varit dyrast när jag har kollat, så jag hade ringt runt och kollat (dessutom hade Agria iaf innan flest undantag i sin försäkring).

Idag har de flesta självrisk runt 2000 och sen 20% på det, något man själv kan välja lite på om man vill ha högre självrisk och lägre procent.

För min del är det livvärdet det hänger mycket på, jag har höjt båda mina hundar till en hel del just för att kunna få ut en vettig ny hund om det skulle hända något. När det gäller skador är det sällan jag ens utnyttjar försäkring för att få nån hundring tillbaka.

//E

Absolut försäkra.

Av våra hundar har följande fått veterinärvård:
Molle Irländsk Varghund- hjärtfel upptäcktes i 3års åldern. Vistelse på Strömsholm 6000. Senare vistelse 4000.

Jojjo Briard- livmoderinflammation. Första vistelse på strömsholm 10000. Nästa (6 år senare)(operation) 9500.

Flanagan Irländsk varghund- nervskada. Vistelse på bagarmossen 5000.

Griffinh Irländsk Varghund- Lösa benbitar. Vistelse + operation 30.000.

Fanny Berner Sennen- Veterinärvård under 8 månader, kostnad 8-9000.

Vi har haft 5 hundar som ännu (peppar,peppar) inte behövt veterinärvård. Men de som behövt har nått upp i summor på ca 70.000.. inget jag skulle kunna hosta upp iaf..

Jo min katt hade hjärnhinneinflammation och låg på djurkliniken varje dag i en vecka och fick IV. Det kostade 3500kr.. Jag tycker inte det var mkt, och det är väl det enda som händt i alla år jag haft katter (och jag har fem). Så om jag hade haft dom försäkrade genom åren så skulle jag bara ha förlorat pengar.

Vilka bolag har bäst villkor då? Och är det inte dumt att ha allt utom En föräkring i samma bolag?

Som sagt, ring runt, det är olika beroende på var du bor och hundrasen. Men Agria brukar som sagt vara dyrast och har flest parenteser och undantag i sina försäkringar.

Och jag har massa olika försäkringar, funkar utmärkt. De stora hundarna i IF, blandrasen i Folksam (hon är dyrast i försäkring), hästarna i Agria (innan hade jag den ena i Sveland men bytte för bättra villkor) och gården i Länsförsäkringar.

//E

Olyckan kan vara framme, din hund kanske smiter, blir ormbiten, äter något olämpligt osv. Min uppfödares förra tik blev magsjuk och lades in på ett djursjukhus där en massa prover togs. Hon låg nog inne ungefär 1 vecka och det kostade över 30.000 kr. Tiken klarade inte sig, antagligen hade hon blivit smittad av ett annat djur eller så berodde det på något annat. Men visst kan du hosta upp 40.000 kr om det skulle behövas så behöver du ju inte försäkra men varför riskera att stå där sedan och kanske inte kunna betala räkningen om din hund blir sjuk.

Jag väjer att ha min valp fullförsäkrad nu 3 första åren. DEt står visserligen i kontraktet att jag ska ha det för att dålda felförsäkrinen ska gälla men hade haft det än då.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar