Försäkra eller ej

Sv: Försäkra eller ej

Vår valp har vi vet.vårdsförsäkring på (1000:- liv, men det var tydligen tvunget...).
Vår gamling är inte försäkrad. Hade en livförsäkring på henne men det kändes lite för mycket, så jag skulle byta bolag och bara vet.försäkra henne.
Hoppsan...helt plötsligt så hade hon restriktioner på öron, hud, mage, höfter,armbågar, och nått mer som jag inte minns och så skulle försäkringen kosta knappa 2000 om året i enbart vet. Så hon är inte försäkrad, får väl belåna huset mer om det skulle ske något som kostar multum.

Självklart försäkra!

Resonerar du likadant med dig själv, hus och bil också, att har det inte hänt någonting med någon av bilarna/familjemedlemmarna de senaste åren så kommer det troligtvis inte hända i framtiden..? Och händer det mot förmodan något så kan man hosta upp det då. Vilken sjuhelsikes buffert man måste ha sparad i såfall... :angel:

Svågern hund var inne på Strömsholm ca en vecka och jag tror de kom upp i omkring 30'000, men fick betala ca 4000 i självrisk. Pojkvännens hund åkte in akut för livmoderinflammation, omkring 20'000 gick det på. Han fick betala ett par tusenlappar.

Min erfarenhet är att hundar råkar ut för mycket mer än hästar. Hästar är friskare djur än hundar, det är min högst ovetenskapliga uppfattning. Det är många fler sjukdomar inblandade som cancer, livmoderinflammationer, prolapser, öroninflammationer, klokapselbrott, benbrott, tandlossning, osv.

Dessutom tenderar många att få en närmare relation till sin hund än till sin häst så att man är beredd att lägga ned mer pengar på hunden eftersom den är ännu mer en familjemedlem än hästen.

Min nuvarande hund har hittills haft veterinärkostnader för - i runda slängar - 80000 kr, så jag är mycket glad för försäkringen.

Den förra hade dock veterinärkostnader för max 10000 kr inklusive vaccinationer under de 12 år som han levde.

Nej såklart är hus, bil etc försäkrade, det rör sig ju om lite större summor... :p

Jag har lika nära relation till alla mina djur så det spelar ingen roll. Men det kanske är så att hundar blir mer sjuka? Måste haft tur jag då...

Men men det är väl kanske bäst att försäkra då..

Men en häst har ju ett mkt högre inköpspris än en hund, så då kan det ju vara befogat av den anledningen.

Jag ser det inte ur en rent ekonomisk synvinkel, utan för mig är det viktigt att veta att om något händer så finns det medel att åtgärda det för.

Har redan avlivat en häst pga av brister i försäkringen och det är inte något jag vill uppleva igen.

Min förra hund åkte på dubbla diskbrock, problem med mage/tarm samt hjärtfel. Tot. vet räkning ca 45 000kr inom loppet av 1,5år. Hade aldrig gått utan försäkringen. Slutade med att jag fick ta bort honom iaf dock.

Nuvarande hund har jag maximalt försäkrad och betalar ca 2000kr/år. Värt varje öre den dagen det händer något. Det är en golden så risken är stor att hon sväljer något olämpligt, tuggar i sig vassa träflisor när hon gnager på pinnar, får tokryck och rusar rätt in i något eller blir ormbiten/åker på erlichias då vi är mycket i skog och mark runt vatten.

Visst, en bil, ett hus och så vidare kanske man har självklart försäkrat pga att de är värda mer. Men min hund kan inte ersättas så som en volvo kan....

Tackar gudarna för att min hund är försäkrad!:bow:

Jag har haft honom i 1 1/2 år och har hunnit lägga ut många pengar! Ingen av den vetrinärvård som har krävts har haft med ärftliga fel att göra.
Nu ska vi se vad Enzo har fått genom lida:
-Tarmhinneinflammation ca 6 000 kr
(inlagd över dagen, dropp, rtg mm)
- Erlichios ca 5 000 kr (vetrinärarvode gånger flera samt provtagning och provsvarsanalys)

Båda två tillfällene fick jag hjälp av försäkringsbolaget.
Inte så mycket pengar för många men för mig som är student är det inget man skojar bort. Sen ska man ju lägga till alla vet. besök som inte täcks av försäkringen.

- Cotison efter anfall av jordgetingar
- Vaccination
- Noskvalster
- Kontroll av oidentifierbar hälta

*kl*
3500kr för en vecka på sjukhus lät EXTREMT billigt. Antingen var det längesen eller så undrar jag över vården.

Hur som helst, till ämnet. :) Jag skrev detta i en liknande tråd på häst men tar det igen. :)

Försäkring handlar inte bara om pengar utan här vill jag lyfta fram situationen när ditt djur blir akut sjukt. Du kommer till sjukhuset och veterinären ber dig att där och då på två röda sekunder bestämma dig om du vill behandla eller inte. Du får uppgiften att priset kommer att hamna på mellan 10-30000 första dygnet men behandlingen måste påbörjas med full kraft NU. Med försäkring kan man säga KÖR i chocktillståndet då man vet att summan att betala inte blir enorm. Har man inte försäkring tvingas man i ett chockat tillstånd fundera, vilket det inte finns tid till och då kanske få ta bort sitt djur som med behandling skulle kunna bli bra men man vet inte om man kan få fram pengarna. Jag önskar INGEN person att behöva ta det beslutet när man själv inte är vid sina sinnens fulla bruk.

Har man försäkring så kan man åtminstone köra och hinna sansa sig och ta beslutet om en ev avlivning några timmar senare eller dagen efter.
Ex på akutlägen som kräver ovan nämnda snabba beslut:
påkörd
Magomvridning
Akut urinstopp
Akuta svåra magsmärtor
Större blödningar
Andningsproblem mfl

Andra icke lika akuta saker som ändå drar iväg i kostnader:
Benbrott 15-20000 med op och återbesök
Främmande kropp 15-30000
Diskbråck 30-40000 med op
Långdragna öronproblem som resulterar i op 20-30000kr
mm, mm

Kan tyckas att försäkringen inte täcker det man önskar men för mig är det i ovanstående beskrivning som försäkringen fyller sin verkliga funktion. Att det kostar att ha djur får man räkna med och därmed också mindre kostnader vid enklare veterinärbesök. :)

Men men det är väl kanske bäst att försäkra då..

Jo, jag tycker nog det. Särskilt om det är en labbe du ska ha, de är ju överrepresenterade i "främmande föremål i buk"-kategorin. Det kan ju svälja allt från fiskeredskap till barbieskor och trasmattor.

Skulle aldrig våga ha hunden oförsäkrad :crazy: Skulle inte heller ha hästen oförsäkrad. Det viktiga för mig är att kunna betala vet. kostnaderna om det händer något. Om jag får ut pengar eller ej om vovven skulle dö känns dock inte lika viktigt...

*kl*
3500kr för en vecka på sjukhus lät EXTREMT billigt. Antingen var det längesen eller så undrar jag över vården.

Hur som helst, till ämnet. :) Jag skrev detta i en liknande tråd på häst men tar det igen. :)

Försäkring handlar inte bara om pengar utan här vill jag lyfta fram situationen när ditt djur blir akut sjukt. Du kommer till sjukhuset och veterinären ber dig att där och då på två röda sekunder bestämma dig om du vill behandla eller inte. Du får uppgiften att priset kommer att hamna på mellan 10-30000 första dygnet men behandlingen måste påbörjas med full kraft NU. Med försäkring kan man säga KÖR i chocktillståndet då man vet att summan att betala inte blir enorm. Har man inte försäkring tvingas man i ett chockat tillstånd fundera, vilket det inte finns tid till och då kanske få ta bort sitt djur som med behandling skulle kunna bli bra men man vet inte om man kan få fram pengarna. Jag önskar INGEN person att behöva ta det beslutet när man själv inte är vid sina sinnens fulla bruk.

Har man försäkring så kan man åtminstone köra och hinna sansa sig och ta beslutet om en ev avlivning några timmar senare eller dagen efter.
Ex på akutlägen som kräver ovan nämnda snabba beslut:
påkörd
Magomvridning
Akut urinstopp
Akuta svåra magsmärtor
Större blödningar
Andningsproblem mfl

Andra icke lika akuta saker som ändå drar iväg i kostnader:
Benbrott 15-20000 med op och återbesök
Främmande kropp 15-30000
Diskbråck 30-40000 med op
Långdragna öronproblem som resulterar i op 20-30000kr
mm, mm

Kan tyckas att försäkringen inte täcker det man önskar men för mig är det i ovanstående beskrivning som försäkringen fyller sin verkliga funktion. Att det kostar att ha djur får man räkna med och därmed också mindre kostnader vid enklare veterinärbesök. :)

Jag håller fullständigt med om det du skriver här ovan! Jag har precis gått igenom en jobbig period med en av våra hundar som fick ett dramatiskt slut!Läs gärna här om vad som hände, http://web.telia.com/~u55019312/
Hunden var försäkrad och totalt så har det kostat ca. 37 000:-.
Jag/vi har mått så otroligt dåligt under denna period att jag vågar inte tänka på hur det skulle ha kännts om det inte funnits försäkring på hunden. Men har man möjlighet att betala sådana summor hastigt så kan man säkert strunta i försäkringen. Jag har tidigare haft hundar som har haft förmånen att vara friska hela livet, men det vet man aldrig i förväg.
Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar