Förr var de alltid ute!

S

solenbakommolnet

Jag har ett dilemma ;) För bra många år sedan hade en bekant ett par islänningar. De var ALLTID ute. Japp, ALLTID :crazy: Om det var -25'C fick de täcke på sig men ute var de dygnet runt.

Enda gången de togs in var på nyårsafton :smirk:

De hade inte någon fri tillgång på något hö. Nej, de utfodrades 3-4 gånger per dag, då ganska regält med hö. En gång per dag med kraftfoder, hade vindskjul att gå under och stor hage.

Mina egna hästar tas nu in på kvällen :o De går ute hela dagarna men sover inne. Mitt sto har fått krustor i pälsen som förmodligen beror på fukt och värme. Hon verkar dessutom inte vara så jätte intresserad av att komma in på kvällen. Innan jag köpte henne gick hon på lösdrift.
Gammelman, han vill gärna gå in på kvällen :D Fast efter han ätit sitt kraftfoder är han nästan på väg ut igen :angel:

De har ett vindskjul i hagen och själva hagen är relativt stor. Är jag dum om jag låter de gå ute dygnet runt?
Nog borde väl en islänning klara -12'C till -15/18'C på nätterna!?
De skulle inte ha fri tillgång på hö men utfodras ordentligt vid 4 tillfällen...
Nämen ursch, jag vet inte. Hur skulle ni gjort???
:bow: :bow: :bow:

Sv: Förr var de alltid ute!

Jag skulle låta dom gå ute.

Finns inget som säger att de måste ha fri tillgång till foder bara för att de går ute, tänk bara på att öka på givan när det är under ±0º.

Jag tycker gott du kan ha dom ute!
Bara de får tillräckligt med grovfoder så de inte fryser!

/Malin

Så länge en häst har bra tillgång till mat och vatten så är de väldigt sällan att de fryser. Enligt lag så krävs det även att de har vindskydd!
Tycker gott att du kan ha dina hästar ute, oftast så mår de mycket bättre av det än att stå i en box!
Blir vädret för jäkligt kan du ju alltid ta in dem! ;)

Visst mår hästarna bra på en välskött lösdrift, precis som övriga redan talat om.

Men om fukt och värme besvärar hästarna vid installning skadar det inte heller att se över stallventilation och miljön där inne också - trots allt kan du behöva stallet och då är det bra om det fungerar väl också.

jag tycker dina hästar kan gå ute.
Är det för kallt kan du ju alltid sätta på dem täcken. Men det är nog mest för att du själv inte ska få dåligt samvete ;)
Se till att de har bra vindskydd.
Ett tips! Ha mycket halm i vindskyddet så kan de pilla i den och äta. Då har de fri tillgång på något att äta. Min veterinär räknar in halmen som hästen petar i sig under natten som mat.

A_K_N skrev:
Jag skulle låta dom gå ute.

Finns inget som säger att de måste ha fri tillgång till foder bara för att de går ute, tänk bara på att öka på givan när det är under ±0º.
Jag har hört att det är under-15 som man behöver öka givan.

Skulle definitivt låta hästarna gå ute, vad är det som säger att de måste komma in just på natten - de har ju sov- och vilopauser över hela dygnet. Däremot är det bra med en halmad eller någorlunda torr plats där de kan ligga och vila i hagen. :)

Håller med övriga - har du ett bra vinsdkydd med torr halm att ligga på om de vill så kan du lika väl låta dem gå ute. Reagerade mina hästar som dina skulle jag ändra på det hela.

Att ha hästarna ute eller inte gäller mest om att bestämma sig för ett av alternativen. Att ta in dem om det är för "dåligt" väder för att sedan låta dem vara ute i "bra väder" är sämre för hästarna än om du låter dem vara ute hela tiden. De vänjer sig kylan, regnet och snön och om det är för dåligt väder klungar de ihop sig och vänder rumpan mot vinden :)

För att berätta hur de har det här på Island går de hästar som inte ska användas ute hela vintern (utan täcke) och de har fri tillgång till hö. De är vana det tuffa vädret - idag har vi haft 30 m/s och is som regnade vertikalt... för att ta ett exempel. De hästar som däremot tas in i stallarna släpps inte ut igen förrän till sommaren. De får förstås komma ut i de rastgårdar som finns utanför stallarna och så får de förstås komma ut när de rids. Annars står de inne hela tiden.

Asska skrev:
Jag har ett dilemma ;) För bra många år sedan hade en bekant ett par islänningar. De var ALLTID ute. Japp, ALLTID :crazy: Om det var -25'C fick de täcke på sig men ute var de dygnet runt.

Enda gången de togs in var på nyårsafton :smirk:

De hade inte någon fri tillgång på något hö. Nej, de utfodrades 3-4 gånger per dag, då ganska regält med hö. En gång per dag med kraftfoder, hade vindskjul att gå under och stor hage.

Mina egna hästar tas nu in på kvällen :o De går ute hela dagarna men sover inne. Mitt sto har fått krustor i pälsen som förmodligen beror på fukt och värme. Hon verkar dessutom inte vara så jätte intresserad av att komma in på kvällen. Innan jag köpte henne gick hon på lösdrift.
Gammelman, han vill gärna gå in på kvällen :D Fast efter han ätit sitt kraftfoder är han nästan på väg ut igen :angel:

De har ett vindskjul i hagen och själva hagen är relativt stor. Är jag dum om jag låter de gå ute dygnet runt?
Nog borde väl en islänning klara -12'C till -15/18'C på nätterna!?
De skulle inte ha fri tillgång på hö men utfodras ordentligt vid 4 tillfällen...
Nämen ursch, jag vet inte. Hur skulle ni gjort???
:bow: :bow: :bow:

hallå här. såklart de ska vara ute, de kommer bara trivas hundra gånger bättre ute. tänk på vart hästen bodde innan vi människor fick tag på dem. just det ute. det finns inget ställe än ute där hästen hellre är med sin flock de kommer bli överlyckliga. tänk bara på att om det regnar för mkt och länge kan det blöta gå igenom pälsen så då kan det ju vara bra med ett regntäcke.
lycka till

Har hört att man skall öka grovfodergivan med 2 kg per hundrakilo häst för varje -5 grader...förstod ni hur jag menade?

/Malin

Jag har fått alla möjliga svar när jag frågat, så det där var bara det senaste :rofl:

Freyr skrev:
Har hört att man skall öka grovfodergivan med 2 kg per hundrakilo häst för varje -5 grader...förstod ni hur jag menade?

/Malin
Oj, var har du hört det. Bir ju enorma mängder. -5° och plussa på hela 8 kilo, utöver vanliga givan per häst.

Tyvärr har jat tappat adressen till en bra sida som visade en mängd forskning, uträkningar och diagram, just avseende mat och kyla för häst. De angav värdet till 0,15kg hö per minusgrad för 500 kg häst. Dvs 1,5 kg per 10 grader. De började räkna vid +5°, det var hästar som inte hade islandshästens vinterpäls.

Men egentligen är det inte kylan som är det värsta, utan hur kallt det upplevs som. En islandshäst med vinterpäls håller säkert värmen betydligt bättre i -20° och vindstilla än runt nollan i slaskigt och riktigt blåsigt väder, vilket gör att pälsen isolerar sämre.

Om hästen fått vänja sig succesivt av ett sämre väder klarar den även regn och blåst - hur skulle den annars klara sig HÄR? :D

Fast det är klart, är hästen klippt är situationen förstås annorlunda, plus att om hästen tvättas ofta, borstas för mycket så försvinner den naturliga fethalten som finns i hästens ull. En islandshästs päls är annorlunda än de stora hästarna som ex. Om ni känner på deras lurviga vinterpäls så är den fet och för att kolla in en häst som är van att gå ute så är pälsen enbart blöt längst ut - inne i pälsen är den torr, trots att den varit ute i regn och blåst.

Däremot skulle hästen må mycket sämre om den stod installad i ett dåligt ventilerat stall. Fukt och värme är inte alls bra. Här har vi fläktar som tempererar stallet till 10-12 grader varmt.

Skönt att höra att man fortfarande tycker att de ska vara ute. Min står i ett stall med riktiga porslinshästar och hönsmammor till ägare. Halvblod och fullblodsponnysar de flesta av dem, och samtliga är rakade intill bara huden, även de som inte rids aktivt. Himla sjasande med täcken, och ägarna klagar på besväret. Och bara ute kl tio till två under vinterhalvåret, och vid minsta vindpust heter det att vädret är för dåligt för att ta ut dem alls!
Jag har börjat drunkna i allt detta tramsande, skönt att höra att man inte är ensam i sin uppfattning... få lite luft. Kämpar jämt för att ha min isis ute så långa dagar det bara går utan att hon blir lämnad ensam! Hoppas jag kan ha henne typ på lösdrift e.d. i framtiden... Men som tur är verkar hon trivas med det hela ganska bra iallafall.
Ville bara beskriva detta som motpol!!! Och de andra i stallet undrar väl om jag är stollig! :smirk:

Vill tillägga att min förra häst alltid var ute hela vintern, ja han var inne i stallet över natten om jag ridit, förstås, men annars fick han vara ute även om det var tjugo minus och en hel meter snö som det var på den tiden. Då i början-mitten av åttiotalet var det ju ganska nytt med islänningar och de flesta som köpte isis råddes att hålla dem ute. Många hade inte ens ett riktigt stall till dem, och bristfälligt med täcken. De var så härdiga, hette det. Det skrevs en del om det i dagspress, folk som ringde in och var upprörda över att de hade istappar i pälsen och ansiktet!
Minnen...
Men idag garderar vi oss mer som väl är med tillgång till täcken och stall, och ser till att en svettig häst får torka ordentligt.

Visste ni att det finns folk som äger fullblodskorsningar och halvblod och inte har dem ute mer än typ fyra timmar om dagen ens på sommaren? Med argument som att de annars får solsting, inte är vana att vara ute så mycket, blir dåliga i magen av betet, skadar sej när de springer i frihet...
Bara måste få avreagera mej! :devil: :eek:
Och många hopp- och dressyrhästar på högre nivå är inte ute i hagen mer än i bästa fall typ en timme i veckan, med argument som att de bara skadar sej om de är ute och rastar sej eller att man helt enkelt inte har några riktiga hagar till hästarna! Det är sanslöst!
Ännu mer :devil: och :eek:
Vilken spännvidd vi har i svensk hästhållning!!!

Ja, jag blir så ledsen, för här i byn finns en fin dressyrhäst som står o tittar ut i sitt fönster i stort dygnet runt. Den tas bara ut för ridning o har den tur får den komma ut på vägen o slippa ridhuset.

Jag ser den varje dag jag åker förbi.....Tittandes i fönstret, året runt. Vinter som sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare