Förnya bete utan att vända/plöja

Rie

Trådstartare
Vad kan man hitta på för att förnya ett gammal bete, som enligt ägaren inte ska vändas eller plöjas. När det inte duger som hästbete blir det andra djur där......och vi vill ju ha kvar det.
Så vad kan man då göra ?
Vad kan man slänga dit som inte ogräset övertrumfar?
Jag vill också ta hänsyn till lättfödda hästar, helst lågt sockerinnehåll samt inte de grässorter som gör solkänslighet. Enkelt, eller hur ???:angel:

Sv: Förnya bete utan att vända/plöja

Misstänker starkt att eftersom ägaren inte vill köra upp det att det finns bidrag för naturbete på marken. Vilket gör att man inte får göra annat än att byta betes djur eller putsa. Om man putsar betet ska det som klipps av dessutom tas bort så att det inte blir liggande och fungerar som gödning för betet.
Så om ni slänger dit något finns risken att ägaren inte får sitt bidrag och dessutom blir återbetalningsskyldig för redan utbetalt.

:crazy::crazy::crazy:
Får försöka kolla upp det på något sätt.
Hur/var hittar man bestämmelserna för betesbidrag?

Det blir bara mer och mer smörblommor där. Finns det någon bestämmelse för hur det får se ut/inte får se ut, växtmässigt?

Smörblommor är ju giftigt för hästar, så det hade jag varit försiktig med.

Du får fråga den som har marken om det utgår bidrag och vilka bestämmelser som gäller för det bidraget. Det gäller alltid att vara försiktig med andras mark, just för detta med bidrag och bestämmelser.

Borde gå att köra över med betesharv för att ge de fina späda gräsen och örterna mer chans att etablera sig mer.

Borde gå att köra över med betesharv för att ge de fina späda gräsen och örterna mer chans att etablera sig mer.

Inte om det är mark som har den högsta klassningen. Finns väldigt hårda regler om hur just dessa beten ska skötas.

Finns det något djur som äter smörblommor utan att få problem?
Annars borde ju betet bli "slut" oavsett djursort så småningom.

Se till att det betas ner ordentligt hela tiden. Går det att putsa betet så hade jag putsat betet med jämna mellanrum för att minimera ratorna och för att få bort ogräset.

Finns det något djur som äter smörblommor utan att få problem?
Annars borde ju betet bli "slut" oavsett djursort så småningom.
Mina skogsfår äter färska smörblommor utan problem. Kor och hästar äter dem på hösten när de har vissnat också utan problem.

Det blir bara mer och mer smörblommor där. Finns det någon bestämmelse för hur det får se ut/inte får se ut, växtmässigt?

Inte mer än att det ska vara heltäckande grässvål på större delen, sedan får det finnas annat också ex öar med nyponsnår osv.

Men min erfarenhet är att just smörblommor etablerar sig väldigt i just hästhagar, kan vara lite väl mycket tramp på för liten yta, trampet skadar grässvålen så fröna får större utrymme att gro.

Högsta klassning o massor av smörblommor hänger med största sannolikhet inte ihop.
Jag har det och även grannen. Smörblommorna växer där det är lite våtare i marken. Man ser skillnad på hur våt/torr en sommar är i mängden smörblommor.

Samma här, strandängarna (sankmarken) härute är smockfulla med smörblommor och är mycket högt klassade vad gäller skydd. Får inte köra med maskiner där ö h t om jag är rätt informerad. Var ett himla liv när det skulle lagas staket och det kom ut en gammal Grålle för att underlätta hanteringen.

Nyfiken, vad finns det mer för blader?, som ger ersättning på den marken menar jag?

Och mycket, allt är relativt, är det heltäckande med smörblommor eller mer normalt?

Vi har x betalt, eller då högre ersättning för ca 6 ha, eller 7 är det nog, sedan även ett arrende på ett halvhektar. Smalbladig lungört o orkideer, ovanliga,en bunt sorts lökar ja,örter och lite annat.

Vi får ex inte beta med får, inte heller alltid med kor ja, det är rätt mkt restriktioner.

Vi har bl a orikdeer, backsippa, lungört, fetknopp, mossa (kommer inte ihåg sorten) och hur mycket andra örter som helst. Vissa hagar får inte betas med får och inga får betas alls mellan 1 december till 31 mars. Ingen tillskottsutfodring av betes djur o s v.
Dessutom har vi en hel del utrotningshotade djurarter bl a ovanliga grodor.
Har högre ersättning på omkring 30 ha inkl arrenden.

Vi har bl a orikdeer, backsippa, lungört, fetknopp, mossa (kommer inte ihåg sorten) och hur mycket andra örter som helst. Vissa hagar får inte betas med får och inga får betas alls mellan 1 december till 31 mars. Ingen tillskottsutfodring av betes djur o s v.
Dessutom har vi en hel del utrotningshotade djurarter bl a ovanliga grodor.
Har högre ersättning på omkring 30 ha inkl arrenden.

Masse bor i paradiset. Det är så fruktansvärt jäkla vackert där ute!

inga får betas alls mellan 1 december till 31 mars.

Ingen risk här i Norrbotten.....

inga får betas alls mellan 1 december till 31 mars.

Ingen risk här i Norrbotten.....

På våra marker betyder det att de inte under den tiden ens får gå i hagarna, alltså snöpromenader där också förbjudna och så är det nog överallt, djuren får inte bajsa där annat än om de betar där också-så det gäller även på sommaren- vi får ex inte släppa bete på vall och ha öppet till en av dessa hagar, djuren får inte gå in där och bajsa från vallen.

kl
ska kolla vad vi har för blommor o sånt, vet att ett annat område av vår mark intill detta är skyddat med det är en sorts tropisk skog med klippe o där finns bl.a lunglav.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Att äga häst är inte som väntat.. mockning, förbereda hö rullar på.. tränar inte alltför hårt med hästen då vi känt varandra 1 månad...
2
Svar
32
· Visningar
7 373
Senast: Ceeciilia
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 468
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar