formen som bortblåst?

S

staren

Jag har en ponny som jag tränat sedan i januari i dressyr.
På träningarna har vi jobbat upp oss till LA nivå och varje
träning är hon stadig i formen och hur fin som helst!
Men.. när jag rider hemma på ridbanan så går hon knappt
ens i form.. och jag vet inte varför, vad jag gör för fel,
eller vad jag ska ändra på?

Varför kan det komma sig att hon är kanon fin varje pass för
min tränare men helt plötsligt hemma inte ens går i form?

Snälla jag behöver verkligen hjälp med det här. Jag och min
hjärteponny ska göra vår debut i dressyr tillsammans om
två veckor exakt! Och jag måste hitta formen tills dess.. :confused:

Sv: formen som bortblåst?

Vad gör ni för övningar på träningen då? Gör likadant hemma så går hon säkert lika fint där med.:)
Det är ju knappast platsen som spelar roll. Om du inte har jättedåligt underlag hemma eller så så hästen inte KAN jobba rätt så klart.
Helt klart går ju också min häst bättre i ett ridhus med jämnt bra underlag än ute på en äng med halvmeter snö....;)

Kom på en sak till:

Sen när ni är på tävlingen, tänk på att rida fram på samma sätt som på träning/hemma!:)
Fundera på efter hur lång ridning hästen brukar vara som bäst, och rid fram så länge och med de övningarna på tävling också.
Annars blir det lätt så att man bara sitter och "fisrider" och är rädd att köra slut på hästen, och sen är hästen inte alls tillräckligt lösgjord och uppvärmd för att kunna göra sitt bästa inne på banan.

Kom på en sak till:

Sen när ni är på tävlingen, tänk på att rida fram på samma sätt som på träning/hemma!:)
Fundera på efter hur lång ridning hästen brukar vara som bäst, och rid fram så länge och med de övningarna på tävling också.
Annars blir det lätt så att man bara sitter och "fisrider" och är rädd att köra slut på hästen, och sen är hästen inte alls tillräckligt lösgjord och uppvärmd för att kunna göra sitt bästa inne på banan.

Tack för tipsen! Jag har funderat på hur lång tid det tar för mig
att få henne lösgjord men inte kommit fram till nånting ännu riktigt..
ska försöka ta reda på det , har bara två veckor på mig :S

På träningarna rider vi mycket på volten, och på volten både
ställer jag henne utåt och flyttar bakdelen utåt sedan ändra
till att ha henne ställd inåt istället och få bakdelen att gå innanför
spåret, så att hon blir som en banan fortfarande kvar på voltspåret
om du förstår. Sedan lite bakdelsvändingar vilket går mkt bra på träningarna.
Iböand skänkelvikniingar och en del tempoväxlingar :)

Hej!

Jag tror att du stressar upp dej hemma och gör en massa omedvetna fel för att "du bara måste få till det, och det börjar bli bråttom".

Så gör jag ofta iaf, vad händer om du backar av lite och sänker kraven och istället för att stressa som en galning inte "gaaahhh, vårdebuten är om xx dagar och timmar" och istället försöker ha lite roligt och slappna av och försöka rida korrekt utan att tänka på att det bara måste fungera nu eller helst igår..??

/ Lavinia, med alldeles för höga krav på sej själv, vilket häststackaren får lida för lite då och då.

Hej!

Jag tror att du stressar upp dej hemma och gör en massa omedvetna fel för att "du bara måste få till det, och det börjar bli bråttom".

Så gör jag ofta iaf, vad händer om du backar av lite och sänker kraven och istället för att stressa som en galning inte "gaaahhh, vårdebuten är om xx dagar och timmar" och istället försöker ha lite roligt och slappna av och försöka rida korrekt utan att tänka på att det bara måste fungera nu eller helst igår..??

/ Lavinia, med alldeles för höga krav på sej själv, vilket häststackaren får lida för lite då och då.

kan vara så, men nu känner jag mig taggad för tävlingen.. lite iaf..
ska frågA min tränare om hon kan skrika på mig på framridningen ;)
det får man väl göra eller? :idea:

update; jag red dressyr på ridbanan hemma igår kväll. Gjorde i princip samma övningar som jag rider för min tränare och
tillslut lossande min lilla häst och gick mestadels i en stadig form, dock slänger hon sig ur formen i övergångar mellan
olika gångarter, i halter och slängtravar sig i n i galoppen för att hon förmodligen vill undkomma arbete. Ska rida ut idag
så att banan inte blir "tråkig" för henne och sen ska jag rida igenom programmet på banan imorgon igen :)

Ja du får ha med dig tränare på framridningen, men det är inte så uppskattat av andra ekipage med en tränare som står och skriker (vilket jag tror att h*n vet om). På framridningen rider man själv, lite tips och råd kan man få precis när man rider förbi tränaren. Lycka till :)

Ja du får ha med dig tränare på framridningen, men det är inte så uppskattat av andra ekipage med en tränare som står och skriker (vilket jag tror att h*n vet om). På framridningen rider man själv, lite tips och råd kan man få precis när man rider förbi tränaren. Lycka till :)

hihi oki doki, det är klart :laugh:
Jag red igeonom det ena programmet igår på fältet
och då var hon jätte, jättefin i formen och jag kunde
hela programmet :D och vad tror ni inte händer då?..¨

jo.. idag blev hon halt!! Min stackars fina ponny markerar
ingenting i skritten men i traven nickar hela huvudet med
och man ser att hon helst inte travar alls :( VAD GÖR MAN!?
hon är varm i ena hoven bak och uppåt kotan,lite smått svullen..
jag har kylt med kallvatten två ggr idag. sen torkade hon. då lindade
jag benen med vanliga fleece lindor som stöd över natten.
Och så får hon boxvila ett tag nu, tävlingen är om ÅTTA dagar..
Vad kan jag mer göra? tips? råd? förslag? hur tror ni detta kommer att gå?

Tänkte precis säga, hon kanske har ont någonstans, men jag är inte så duktig på sånt här så jag håller mig utanför med kommentarer. Kyla benet och ja, kan man inte bara gå med henne så hon får röra sig ?

Hade du ingen padd under fleecelindorna?
Jag skulle kyla benet och leda henne lite lätt i skritt. Jag skulle även ha avanmält mig från tävlingen.

För det första - avanmäl från tävlingen om hon inte är fräsch.

För det andra - eftersom du ridit henne i fin form för tränaren så har du ju "känslan" någonstans i kroppen. Kanske kan du släppa kraven lite banan hemma, samla inte ihop henne förrän på slutet av passet. Många hästar "lossnar" om de får galopperna på och bli ordentligt varma. Bra för konditionen också :). Att hon slår sig fri kan betyda flera saker; kanske blir du lite hård i hjälperna utan tränaren och hästen blir irriterad, kanske är hon lite lat och vill inte, kanske är hon inte tillräckligt musklad och orkar inte. En häst jag red för ett tag sedan slog ofta med huvudet om ryttaren inte gav (ganska mycket) stöd, hon ville ha en stadig hand. Det är olika med olika hästar.

Hoppas din häst blir bättre i benet!

För det första - avanmäl från tävlingen om hon inte är fräsch.

För det andra - eftersom du ridit henne i fin form för tränaren så har du ju "känslan" någonstans i kroppen. Kanske kan du släppa kraven lite banan hemma, samla inte ihop henne förrän på slutet av passet. Många hästar "lossnar" om de får galopperna på och bli ordentligt varma. Bra för konditionen också :). Att hon slår sig fri kan betyda flera saker; kanske blir du lite hård i hjälperna utan tränaren och hästen blir irriterad, kanske är hon lite lat och vill inte, kanske är hon inte tillräckligt musklad och orkar inte. En häst jag red för ett tag sedan slog ofta med huvudet om ryttaren inte gav (ganska mycket) stöd, hon ville ha en stadig hand. Det är olika med olika hästar.

Hoppas din häst blir bättre i benet!

jag ska avvakta med tävlingen, får se framåt tisdag, onsdag hur hon känns då, det är ju trots allt ett tag kvar. Men självklart ska jag inte ta ut henne om hon har ont. Mitt lilla hjärta ska inte behöva få mer ont liksom.

Det här om formen har du rätt i, nu kan jag ju dock inte prova eftersom att hon tyvärr blev skadad mendefinitivt ska jag försöka mig på detta när hon blir bra i benet :) Jag vet iallafall att det inte är något benbrott, antingen är det säkert en vrickning eller så har hon fått sig en spark eftersom att hon vaktar sitt föl i flocken väldigt noga!
Hur lång tid kan det ta för en vrickning eller en lättare sparkskada utan benbrott??

Hut tid läkningen tar beror på hästen och hur svår skadan är, samt vart den sitter. Det kan jag inte svara på.

Men hur går det med allting, haltar hon fortfarande?

Hut tid läkningen tar beror på hästen och hur svår skadan är, samt vart den sitter. Det kan jag inte svara på.

Men hur går det med allting, haltar hon fortfarande?

kan glatt berätta att hon var helt bra i benet ett par dagar innan tävling så vi startade trots allt! Det blev en tredjeplats i LC klassen. I LB var en lång väntan till och vi tappade fokus båda två, så i LB red vi bara på 55,42% men det är ju godkänt iallafall :)

Och nu har det gått ett par veckor sedan hältan och hon har inte visat några fler tecken alls efter det vilket känns bra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar