T
Tomteskratt
Hallå! Jag har en 4-åring och känner mig konfunderad. Först krävde en hopptränare som uppvärmning att hästen ska gå stadigt i form och en övning under uppvärmningen var nedsutten trav på 10 m volt... Sen idag tyckte dressyrtränaren också att hästen direkt ska gå i form när jag började trava.... För mig låter det lite väl tufft. Han är väldigt stor och går fint i form men jag har aldrig krävt det utan att jogga igång lite mer kravlöst, flyttat sivärtes, lagt större volter och serpentiner, ställt åt båda håll och gjort några övergångar osv. Alltså börjar jag kräva lite mer efter kanske 15-20 min då han borde vara varm i musklerna. Idag mötte jag bara motstånd hos hästen. Han kändes jättestel och ville gå emot handen eftersom jag blev hård eftersom han ju skulle gå i form men gick emot. Är det jag som är mesig? Är det tränarna som är lite för snabba med kraven under passet? Nu ska jag försöka undkomma det hela genom att anlända tidigt och skritta fram mycket innan lektionerna och göra lösgörande arbete själv innan. Jag vill ha en glad häst som gillar att jobba och som håller länge. En tidigare tränare sa att en häst är bara tillräckligt uppvärmd för att äta när man tar den ur stallet, och att en uppvärmning tar runt 20 min.... Det kändes rätt för mig. Vad säger ni??