Formen direkt?

T

Tomteskratt

Hallå! Jag har en 4-åring och känner mig konfunderad. Först krävde en hopptränare som uppvärmning att hästen ska gå stadigt i form och en övning under uppvärmningen var nedsutten trav på 10 m volt... Sen idag tyckte dressyrtränaren också att hästen direkt ska gå i form när jag började trava.... För mig låter det lite väl tufft. Han är väldigt stor och går fint i form men jag har aldrig krävt det utan att jogga igång lite mer kravlöst, flyttat sivärtes, lagt större volter och serpentiner, ställt åt båda håll och gjort några övergångar osv. Alltså börjar jag kräva lite mer efter kanske 15-20 min då han borde vara varm i musklerna. Idag mötte jag bara motstånd hos hästen. Han kändes jättestel och ville gå emot handen eftersom jag blev hård eftersom han ju skulle gå i form men gick emot. Är det jag som är mesig? Är det tränarna som är lite för snabba med kraven under passet? Nu ska jag försöka undkomma det hela genom att anlända tidigt och skritta fram mycket innan lektionerna och göra lösgörande arbete själv innan. Jag vill ha en glad häst som gillar att jobba och som håller länge. En tidigare tränare sa att en häst är bara tillräckligt uppvärmd för att äta när man tar den ur stallet, och att en uppvärmning tar runt 20 min.... Det kändes rätt för mig. Vad säger ni??:confused:

Sv: Formen direkt?

Jag tycker att det låter märkligt. Din vanliga uppvärmning låter vettigare. Vad då 10-metersvolt i nedsutten trav under uppvärmning:confused:

Gå på din känsla! Viktigt att behålla arbetsglädjen hos hästen. Den är ju bara fyra år och bebis fortfarande. Min sexåring värmer jag upp på samma sätt som du beskriver att du gör. När hon är varm och mjuk i musklerna höjer jag kraven. Tycker att du ska ta det lugnt med din unghäst.

Gör det som känns bäst för dig och hästen och förklara för dina tränare hur du känner, och lyssnar dom inte så byt tränare då. :)

De flesta tränare jag ridit för låter en rida fram själv i typ en kvart innan själva träningen börjar.

Jag tycker du ska göra det som känns bäst! Känner du att de stressar dej och din häst så säg det och ta det i din takt. Annars som ngn annan skrev så byt tränare!! Det skulle jag ha gjort.

vilken "form" är det tränarna kräver ? blir hästen så motig så är kraven högst troligen för högt ställda.

nej, jag tycker inte du är mesig. hästen har väl redan gett dig svaret ;) 4 år är ungt=remont, formen på en remont bör vara lång och låg med viss samling bara kortare stunder. det krävs oehört mkt. styrka och balans av hästen för att bära sig i form långa stunder, orkar den inte det men ryttaren ändå kräver så kan bjudningen bli falsk och formen likaså. dessutom försämras hästens hållbarhet.

för att få en stark, hållbar, bärig häst med ärlig bjudning så bör du lyssna på hästen. jag anser att ALLA hästar oavsett ålder bör värmas ordentligt innan träning, jag skrittar och travar fram hästen i "fri form" något varv innan jag fångar upp den och börjar träna, därefter låter jag hästen "sträcka ut sig" korta stunder under träningen.

Dina tankar och ridsätt låter väldigt sunda och goda! lyssna till dem och till din häst så går det alldeles ypperligt skulle jag tro! Har själv aldrig ridit för någon tränare som kräver form direkt från start - så kanske byta tränare oxå är en idé? men är det bara värmningen det handlar om så ta det med dem! gå på magkänsla! jag har tre favorittränare och det är folk som tänker som jag! stämmer inte min magkänsla med tränarens ord så tror jag inte man får optimal träning heller. (dvs man gör saker man egentligen inte tror på och då blir det inte perfekt)

Fast det beror på vad man menar med form.

Jag vill från första stund jag sitter upp, känna att hästen svarar för skänkel och bjuder fram till bettet. Så helt enkelt mellan hand och skänkel, fast ramen blir stor under uppvärmningen och krymps efterhand som man ber om mer samling.
Däremot håller jag med om att jag hade inte velat värma upp genom att rida 10-meters volter, möjligtvis lite serpentiner.
Brukar försöka att värma upp på raka linjer, runt fykanten och använda mig av diaginalen. Man kommer långt med bara en massa övergångar, och sidvärtsrörelser.

/Camilla

Tusen tack allihop! Det känns som att jag ska lita på min känsla. Nästa gång ska jag vara där tiiidigt och hinna värma själv innan själva lektionen ska börja. Men nu visste båda dessa tränare att jag inte hade gjort det dessa gånger. De har heller inte sagt att hästen ska vara uppvärmd när lektionen börjar för då är det en annan femma. Annars är det väl ypperligt om de har lite roliga uppvärmningsövningar också. På en fyraåring sitter jag ju ändå inte koncentrerat i en timma och rider dressyr utan lektionerna brukar bli runt 40 min men jag betalar ju ändå 300 kr som för en timma....så då hade de kunnat låta mig rida fram och kommit med bra tips på det. Fast troligen har vi då olika syn på krav under uppvärmning. De kräver full form helt enkelt - inte lite låg avslappnad form inom ramen som jag uppfattade det. Nu ska jag inte slita och dra i honom mer för att tränaren tycker så. Tack!!

Håller med de övriga, det är för höga krav om hästen redan reagerar negativt och/eller får sån träningsvärk att han inte klarar att ridas så flera dagar i rad.

I största allmänhet tycker jag att kraven har höjts de senaste 8-10 åren eller så - när jag var på en kvalitetsbedömningen för några år sen så reds 4-åringarna i stadig form genom hela gångartsprovet, med stora runda muskler, bärig trav och galopp m.m. och de såg helt enkelt redan färdiga ut. Och det var ponnyer, inte stora hästar med mycket fullblod i, så de borde väl rimligen behöva mer än 4 år på sig att mogna helt i kroppen? Men visst, börjar man tidigt så får man säkert en 4-åring som klarar såna krav, men min fråga är bara hur länge dessa hästar håller?

PRATA med dina tränare!

Har hittat en ny tränare nu iom inhoppningen av 4-åringen och han är värd sin vikt i guld. Han förklarar ingående hur han vill att hästarna ska arbeta, hur de ska ridas, hur de ska svara på hjälperna och vilka övningar som de ska "klara". Jag får testa och han visar, förklarar hur min häst svarar/inte svarar och hur vi ska anpassa hans ridning till just oss. Allt som inte fungerar eller som jag vill göra annorlunda förklarar jag hur det känns, varför jag vill göra si eller så och vad som gick fel när vi försökte som tränaren sa. Då förklarar han utifrån det vad som kan vara fel, i min ridning eller i ridningen tidigare, vad som kan passa oss bättre och hur vi kan göra istället. Även saker som jag gör hemma diskuterar vi lämpligheten i.

Vad säger dina tränare om din uppvärmning?

Min nya tränare ville att hästen skulle ridas mer böjd och få med mer rygg och vara mer kvik i reaktionerna och ta skänklarna bättre (som formande). Jag har tidigare bara ridit "unghästridning" med rak häst på honom och få med hela hästen och detta blev helt nytt för mig och hästen som ekipage. När vi testade hemma blev hästen stressad och spänd, började gå emot bettet och jag fick inget till någon ridning alls, allt blev bara pannkaka.

Nästa gång red jag ännu mer noga på mitt eget vis sedan tidigare och lullade runt i en jäkla mestrav med en rak häst i säkert 10-15 min innan jag började testa att böja lite mer och testa lite nytt tänk. Då gick det som smort. Nästa träning gick hästen att rida så iprincip direkt och tränaren lovordade hans arbete på marken. Då tog jag upp hur dåligt det gick i början och hur jag red andra gången för att få det att fungera. Och tränaren tyckte bara att är det det som fungerar för er så kör på, han ser fin ut nu. Det är så skönt att kunna få erfaret stöd i sådana lägen när man själv mest rider på känn :)

Det är en ganska stor massa muskler som ska igång, så jag tycker verkligen att din häst ska få värma upp under en längre tidsperiod, och att den ska söka sig till formen när den blir varm - inte att den ska finnas där med en gång.

Själv brukar jag skritta minst 10 minuter, trava några varv på längre tygel samt galoppera några varv innan jag slutligen skrittar en stund, för att sedan börja arbeta hästen. Är det dessutom en 4-åring du har är det väl extra viktigt att den kommer igång på rätt sätt?!

Ifrågasätt tränarnas alternativ, tycker jag personligen! Har de något bra svar, förutom att spara tid, så vill jag gärna veta det..

Lämpligt är väl att du rider fram hästen innan lektionen börjar. De tränare jag rider för utgår från att man värmt innan. Onödigt att slösa instruktörstid på värmning. Lektionerna brukar vara korta nog ändå.

ja du, sådär har jag oxå upplevt det.

fast jag tycker att hela "trenden" att hästen ska vara helt klar som 4 åring (när jag va ung så reds dom flesta hästar inte in förens då, stärka sig det fick dom göra i körningen och naturligt i stora hagar med många hästar) började i slutet av -80 början av -90. dessutom så finns det ju indikationer på att ett större antal hästar inte heller håller lika bra som hästarna gjorde när dom fortfarande va remonter tills dom va 6 år oavsett ras, då började den igentliga utbildningen (all avancerad ridning) svårare övningar kan hästen vara färdig med runt 12 års åldern.

vi deltog i kvaliten för hbl. sista gången för 3 år sedan. jag kan inte ställa upp på dom kraven som ställs på så unga hästar. jag förstår mer och mer vad min gamla arbetsgivare sa på -80 talet -vi är på väg in i en ny illära, enligt gammal literatur så dyker den upp ca. va 100 år :angel:

Senast ändrad av en moderator:

När man ska rida för tränare, ska häst givetvis vara framriden. Givetvis ska du rida igång hästen, så den är uppmjukad och klar för arbete innan du börjar lektionen. Det är ju arbetet och inte uppvärmningen, som du ska betala tränaren för.

Mvh

IngelaH

ja du, sådär har jag oxå upplevt det.

fast jag tycker att hela "trenden" att hästen ska vara helt klar som 4 åring (när jag va ung så reds dom flesta hästar inte in förens då, stärka sig det fick dom göra i körningen och naturligt i stora hagar med många hästar) började i slutet av -80 början av -90. dessutom så finns det ju indikationer på att ett större antal hästar inte heller håller lika bra som hästarna gjorde när dom fortfarande va remonter tills dom va 6 år oavsett ras, då började den igentliga utbildningen (all avancerad ridning) svårare övningar kan hästen vara färdig med runt 12 års åldern.

vi deltog i kvaliten för hbl. sista gången för 3 år sedan. jag kan inte ställa upp på dom kraven som ställs på så unga hästar. jag förstår mer och mer vad min gamla arbetsgivare sa på -80 talet -vi är på väg in i en ny illära, enligt gammal literatur så dyker den upp ca. va 100 år :angel:
Bra skrivet!!! De var kloka, de äldre:bow:

Jag håller med till viss del. Men det ÄR bevisat att hästar som får arbeta hårt som unga får starkare kroppar. Men då menar jag att de får arbeta hårt med musklerna, genom t.ex. trav- eller galoppträning, inte med strikt dressyr- eller hoppform. Att konstant rida hästen "på tygeln" och dessutom spänna in den med hjälptyglar och rida på ridbanan 5-6 dagar i veckan tror jag inte är så värst smart om man vill ha en hållbar häst. Varierad träning tror jag mer på, oavsett hästens ålder. Jag tycker till exempel att det är vansinne att hoppträna en 3-4-åring två till tre dagar per vecka, vilket många gör nuförtiden. När jag var yngre hette det att man skulle hoppa absolut max en gång per vecka med en vuxen häst, var fjortonde dag med unghästar... Vi går mot andra tider, helt klart. Men om det är så värst bra tider är jag inte så säker på.

Att arbeta hårt...tolkas av många just att jobba hårt i den gren dom vill jobba hästen i. Gammal kunskap säger ju att allsidig träning i skog och mark är bra redan på den unga hästen. Det räcker så med att nischa hästen från fem år...och att jaga fram för att kunna visa en treåring på en kvalitétsbedömning är inte alltid av godo i långa loppet. Varför inte våga vänta till 4:a-års? Jag har till och med sagt åt en hästägare att hans häst inte var redo förrän vid 5 år och h*n lyssnade. Hästen hade knepiga tillväxtperioder så han var lite svår att matcha för tidigt. Men han fick ändå jobba... med måtta, dock.

Precis vad jag menar - att inte stressa fram en strikt form och/eller en massa hinder att hoppa över flera gånger i veckan. Rid ut i skogen istället, klättra i backar, kliv över stora stockar, skutta över små diken... Variera med tömkörning och förspänd körning, kanske.

Och som du sa, varför måste man visa fram 3-åringar i löshoppning och gångartsprov? Jag hade hellre sett ett "treårstest" för 4-, 5- och 6-åriga hästar. (Sure, det finns kvalitetsbedömningar, men inte för alla raser.)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 037
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka