Formen direkt?

Sv: Formen direkt?

ja, visst är dom :)

men dom hästar som togs fram på kvaliten (för 4 åringar) va redan bra långt i utbildningen även tävlingsmässigt inom såväl dressyr som hoppning :crazy: vår som va väl grundriden och gick i en bra stadig form (en form jag anser passar en unghäst, en stadig lång och låg med kortare samlingar med fokus på lyhördheten/bjudningen) dög inte...det skulle visst vara samling hela passet för att behaga domarna. vi hoppar inte in våra under ryttare innan hästen är på sitt 4-e år. jag förstår inte varför allt ska ske på rekordtid.

vi har bestämt oss för att så länge det ser ut som det gör så skiter vi i kvaliten med våra, hur man än gör så ligger dom rejält efter om man tar hänsyn till dom flesta hästar (undantag finns ju alltid, men vi har dom riktigt gamla hbl linjerna och dom växer/utvecklas långsamt)

Gisburne - och jag anser (har fått lära mig av gamla ryttmästare) att en häst som går på stora kuperade ytor med andra hästar stärker sig alldelles förträffligt i hela kroppen utan förslitning/felbelastning som inte helt sällan sker vid ridning på många håll. kör man dessutom in hästen vid 2 så stärker den sig ju även där och är starkare/stadigare den dag den ska bära upp sin ryttare.

Det var väl ungefär vad jag sa? ;) Variera träningen, men var inte rädd för att träna musklerna bara för att hästen är ung. Men överdriv inte, tvinga inte fram nåt som inte finns.

jag kanske missförstod dig då :) kanske tänker vi lika ändå ;) den effektivaste kropps "stärkningen" sker ju utan ryttare om hästen bara får röra sig på kuperade ytor under sin uppväxt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 037
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka