Formar för gipstomtar.

FadeAway

Trådstartare
Som barn målade vi ofta gipstomtar som pappa gjorde. Formarna är antagligen slängda eller glömda och torkade. Tänkte att det vore en kul grej att göra med barnen men jag hittar inte alls den typen av tomte. Tomtarna var mer nissar än jultomten och ca 25-30cm höga. Panduros enda tomte är urtrist.
 
Om du är lite pysslig och har egna tomtar du gillar, så kan det ju funka att göra egna avgjutningar av dom :) Den jag länkat bild på har jag själv, men inte använt än. Ska gå att använda upp till 3 gjutningar från samma form sen. Kommer dock inte ihåg om det är Panduro eller annat ställe jag köpt det ifrån för flera år sen. Men, borde finnas att köpa i pyssel/hobbybutiker som ex Panduro mfl.
gedeo_moulding_alginate_modelmaking.jpg
 
Vi hade formar och tomtar för sisådär 20 år sedan. Gipstomtarna som pappa gjorde och vi målade är inte sparade och hade de varit det så hade de knappast varit hela. Pysslig är jag tyvärr inte heller :o
Så att gjuta några formar av dem är inte ett alternativ. Men visst skulle jag helst vilja ha originalet. Minns att den ena tomten satt på en stubbe :)
Stövlar tror jag de hade med så mer detaljerade än dagens tråktomtar som i bästa fall har något som med fantasi kan liknas ben. Tror pappa göt tomtar åt hela klassen när jag gick i 2/3:an typ 92-93.
 
Har du kollat ws och company också? "Gjutformar efter kategori"

Heavy Design har också, stort utbud, men dom ligger i övre skiktet i pris.
 
Jag har hittat den ena tomten jag söker fast den var visst bara 16,5 cm. Numera finns den på ws & company. Men de verkade inte intresserade av att ta in fler från serien. :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 287
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp