Förmänskligande av beteenden - eller "varför gör hunden så"?

Swat

Trådstartare
Min gamla dam är en "klok" hund! Hon "tänker först och handlar sedan" i de allra flesta lägen.
Hon gör sällan något oöverlagt och jag litar på henne till 99,9% oavsett vad vi gör/var vi är och vad som än händer.

Men...
Jag som verkligen HATAR när vi människor börjar förmänskilga våra hundar inser nu att jag lite smått börjat göra det samma med henne!

Hunden i fråga har de senaste månderna gjort ett antal saker som jag inte "kan förklara".

Några exempel:
* Vi var med vänner vid en sjö och stod ute på en lång brygga.
Plötsligt hoppar en av vännernas obetänksamma hundar rakt ut i vattnet - och hunden i fråga simmar verkligen INTE bra.
Vi försöker snabbt få fatt i hunden som halvt simmar, halvt plaskar, halvt sjunker i vattnet och på ett ögonblick är det utom räckhåll för oss.
Då hoppar min hund ner i vattnet och lägger sej utanför hunden och simmar med den in till land genom att "trycka" den snett framför sej i vattnet...
Alla vi stod bara och gapade!
Trots att vi bara var "hundidioter" på plats hade ingen sett något liknande tidigare!

* Härom dagen stod jag och hundarna på trappan och jag gick igenom alla i jakten på fästingar.
Plötsligt kommer en sur höstgeting farande och "dansar" runt både mej och hundar. Så samtidigt som jag försöker borsta av hundarna, viftar jag mot getingen och inser att valpen tycker detta är kul och börjar "snappa" efter det irriterade flygfät!
Fem hundar, en höggravid matte, en ilsken geting... Ja ni kan nog se bilden framför er ;)
Den gamla damen är vis av erfarenhet vad gäller getingar och skulle i normala fall inte bry sej, men... Plötsligt sätter sej getingen på valpens ben! Och innan jag hunnit borsta bort den så "klipper" hon den och blir stucken i läppen och tungan.

Det är enkelt för mej att se både dessa händelser ur det mänskliga perspektivet... Att den gamla damen uppfattar en situation som "jag" gör och "räddar"/"undsätter" de andra hundarna...

Men vad är det som händer egentligen tror ni!?

/Swat

Sv: Förmänskligande av beteenden - eller "varför gör hunden så"?

Jag hatar själv att göra hunden för mänsklig,men ibalnd undrar man!?

Min hund har ibland ett beteende som man undrar över. Hur kommer det sig att hon snällt kommer när det är "medicinutdelning",men inte när det är godis/mat på gång?

Hur kommer det sig att hon vill följa med husse ut till bilen när han ska till sina föräldrar på landet,men struntar i att resa sig om han ska iväg någon annan stans?

Hur kommer det sig att hunden hoppar upp i sängen när husse inte är hemma(hon får inte vara isängen då:D),men ligger där med mig en hel natt om jag är ensam? Samma sak i soffan,är jag hemma själv hoppar hon upp själv,är husse hemma så frågar hon om lov.....

Hur kommer det sig att hunden ligger i badrummet när jag duschar,men att hon vet när hon ska duscha själv. Då ligger hon i sin bädd och vägrar komma (detta trots att jag brukar duscha henne samtidigt med mig själv):D.......

Hur kommer det sig att hon lägger sig i sin bädd när vi ska åka utan henne,men står och väntar i hallen när hon ska följa med oss?

Hur kan hon redan 2 timmar innan jag ska iväg och jobba,bli sur och dra sig till husse och strunta i mig denna tid (precis som att hon vet att jag ska iväg och "svika" henne)?

Tankar att fundera över när man tror att hunden inte förstår. Jag tror inte att hunden är mänsklig,men väl väldigt klok:)

det jag tycker är häftigt med gamla hundar är hur mycket av ens tal de förstår. jag kan prata med hundarna som jag pratar med en annan människa, och de lyckas på något vänster känna igen tillräckligt många ord och sortera bort det onödiga för att det ska bli rätt. eller hur de kan känna av att man just då vill ha lite kärlek, och så känner man en kall hundnos på handen.

men när det gäller att rädda folk/andra djur ur vattnet så tror jag att det är något instinktivt, och att vissa hundar är bättre på det än andra. min egen vill mest pussas om någon plaskar i vattnet, och det är ju inte så lyckat ;). jag såg på TV för ett tag sedan hur en björnmamma räddade sin unge som höll på att svepas med av strömmarna i en flod, så nog borde även hundar kunna fungera på samma sätt?

Vissa saker är helt klart svårt att förklara och speciellt runt äldre hundar. De känner och läser av oss så bra att det är skrämmande ;)
Hon kände nog oron av alla som såg hunden som inte kunde simma så bra plaska i vattnet och agerade. Sen finns det ju hundar som kanske inte gjort det lika snyggt!

---

Tänker mycket tebax på min häst jag hade, hade henne bara ett år men vi klickade verkligen. Hon va en riktig bitch i hagen och blev en klar ledare över betydligt äldre ston.
Min hund skulle alltid jaga hästarna i hagen, fram o bita i hasorna och detta gjorde hon även på min häst någon gång när vi va ute o red. Hästen bara stannde o viftade med svansen.. hon kunde lika gärna sparkat henne men det var nästan som hon förstod att hunden var min och hon är liten o ömtålig (till skillnad från hästar)
Hon bangade aldrig för o vända upp arslet o sparka med båda bakbenen mot hästar i hagen som "gick över gränsen" enligt henne.

Sen när jag jobbade i stall ville jag gärna ha med min hund, när vi skulle ner till paddocken så genade hon gärna genom en av hagarna för o komma dit innan mig. Hästen som gick där va en riktig hårding och när hunden gick in i hagen jagade han ut henne. (Den hästen har även jagat en hjort som råkade komma in i hans hage) Så sa han som har stallet sa t"a upp hunden i famnen o visa Chip (som hästen heter) att hon är din så låter han henne vara." Jag gjorde det 2 gånger den kvällen o tro fan att han lät henne vara sen om hon gick in i hans hage!
(lite OT eftersom jag kom in på hästar)

Det behöver inte vara "förmänskligande" utan kanske bara ... uppmärksamt, insiktsfullt och någon form av "bry sig om", som nog också djur känner, framförallt när det gäller flockmedlemmar? Min egen hund, som bara är knappt 4 år, reagerar direkt om någon i familjen (inte folk utanför familjen!) börjar skrika och plaska i vattnet. Då störtar han direkt ut, mycket upprörd, och försöker rädda vederbörande! Detta trots att han visserligen älskar vatten men INTE gillar att simma! Vi har "testat" detta flera gånger och han försöker verkligen ge sig ut och rädda den han tror är i nöd!
Folk utanför familjen kan dock lika gärna drunkna, tycker han :angel:

Kl.

Jag är lite inne på det som Lena Furberg menar, med någon slags "brysigomkänsla".

Jag förstår hur du tänker angående att förmänskliga hundar, men samtidigt kanske man inte ska ta ifrån dem alla dess egenskaper som har med känslor att göra?
Jag tror att (vissa) djur absolut "bryr sig om" sin flock; av olika anledningar än oss människor kanske, men ändå.

Sedan kan det ju mycket väl vara så att din gamle tik läser dig så bra och agerar efter "dina känslor". Jag tror dock kanske ändå någonstans att djur har ett bredare spektra ändå; kolla bara på den äldre elefantdamen som räddade en elefantunge ur gyttjan när ungens egen mamma misslyckades. Varför gjorde hon det, liksom? Oavsett om det var för att "utbilda mamman", eller för att hon brydde sig om ungen på något vis eller av ren instinkt (med tanke på flockens överlevnad t ex) så räddade hon ändå den där ungen. Varför? Där finns liksom inga människor som påverkar på något vis. Eller den där surrikaten som tog hand om den andre, precis innan han dog. Finns ju flera exempel där djur faktiskt visar varandra något som vi människor kallar omtanke, sympati, sorg eller ren kärlek.

Kanske din hund helt enkelt läser dig så bra att hon förstår när du blir rädd/upprörd/ledsen; och är såpass smart att hon kan koppla dina känslor till det som händer och därför "hjälpa" (göra det som krävs för att du ska sluta känna så).

Angående t ex elefanten eller surrikaten finns dem på en dokumentär jag såg; "Why dogs smile" eller något liknande hette den.

Vi har "testat" detta flera gånger och han försöker verkligen ge sig ut och rädda den han tror är i nöd!

Sån är min unga hane också, han både räddar ur vatten, gräver fram en om man ligger under saker och larmar om man är okontaktbar. Fast han diskriminerar inte utan ska glatt rädda _alla_ som simmar ;)

On Toipc så tror jag inte alls att det behöver vara "förmänskligande". Det är egenskaper som de flesta flockdjur absolut kan ha haft nytta av rent evolutionärt, men som vi trott oss vara ensamma om.

Min egen hund, som bara är knappt 4 år, reagerar direkt om någon i familjen (inte folk utanför familjen!) börjar skrika och plaska i vattnet. Då störtar han direkt ut, mycket upprörd, och försöker rädda vederbörande! Detta trots att han visserligen älskar vatten men INTE gillar att simma! Vi har "testat" detta flera gånger och han försöker verkligen ge sig ut och rädda den han tror är i nöd!

Så gjorde vår förre hund också. Vi "fick" inte bada för honom. En gång när han var med på stranden och lillebror (som är ganska storväxt) hoppade i vattnet så sprang Baloo helt enkelt efter, tog ett ordentligt tag i badbyxan och drog upp honom :p

On Toipc så tror jag inte alls att det behöver vara "förmänskligande". Det är egenskaper som de flesta flockdjur absolut kan ha haft nytta av rent evolutionärt, men som vi trott oss vara ensamma om.

Absolut.
En sak är säkert, vi vet att hundar tänker, men vi vet inte hur.
Däremot har de inte ett verbalt tänkande. Men det är mer än en gång hundar har satt igång processer som verkligen kräver tänkande i flera led.

Däremot är jag övertygad om att hundar inte tänker i termer som att "det här är rätt och det här är fel", som jag tycker att många hussar och mattar verkar tro.

Jag kanske är lite bakom flötet, men jag förstår inte det "mänskliga" i dessa beteenden? Eller varför det kallas just "mänskligt" när djur gör något liknande.
Ibland undrar jag hur dumma folk tror att djur är, vilket är tråkigt!

Min gamla tik var likadan, problemet var att hon höll på att dränka mig i sina räddningsförsök första gången vi upptäckte det. Jag hade badat med henne massvis med gånger men det var första gången jag dök. När hon så mig försvinna fick hon panik....
Hon var så panikslagen att hon försökte bita i min hårtofs och rev mig över hela kroppen med klorna och pressade mig under vatten istället. Min dåvarande fick simma ut och dra bort henne medan hon skrek.

Jag anser absolut INTE att hundar är dumma! Däremot att de agerar på andra "premisser" än oss människor.

När min äldre hund:
1. Hoppar i vattnet från en brygga - något hon gjort max 4 ggr tidigare i livet och jag vet att hon ogillar det.
2. Simmar upp bakom en "främmande" hund - dvs inte en av hundarna som ingår i vår lilla "flock".
3. Med sin kropp puttar denna hund framför sej ca 25 meter i vattnet - utan någon egentlig "orsak"

Vari ligger det etologiskt "hundiga" i detta?!

Att hundar försöker "apportera" badare är ju ganska vanligt - i alla fall bland labbar.
Eller att den egna hunden försöker få upp matte/husse ur vattnet genom att simma "på" dem, börja dra i kläder, springa och skälla på stranden eller liknande är heller inget ovanligt...

/Swat

Vari ligger det etologiskt "hundiga" i detta?!

Vad jag egentligen menar är , vart ligger det "ohundiga" eller "odjuriga" i detta? :) Människor är ju inte ensamma om att värna om de sina och rädda eller lägga sig i ens angelägenheter som de inte tycker är passande. Det finns ju tusentals liknande berättelser som bevisar det! Sist var det om en hund i USA som eskorterade brandbilar till huset som brann.

Min tik (inte så gammal) håller stenkoll på andra hundar som jag eller den hon är med har hand om och ser till att regler efterlevs. Hon "vet" tex att man inte får springa efter andra djur, och vid flera tillfällen har hon när mammas schnauzer fixerat sig vid en lukt och velat sticka hastigt sprungit fram och markerat mot honom och "ställt sig i vägen". när han verkat vilja smita iväg. Min förra westie brukade förhindra vår speciella lilla tax från att "Kaxa" sig mot andra hundar, osv osv.

Jag menar inte att du tycker att hundar är dummar, men att det inte är ovanligt med en "fördummande" attityd mot djur i största allmänhet, så fort de verkar visa något så extraordinärt som att värna om de sina, då är de "mänskliga". Varför kan inte alla bara vara överens om att många djur gör så? :)

Jag tror jag förstår vad du menar, och håller isf med. ;) Det är skillnad på att säga att hunden "blir avundsjuk när jag klappar någon annan hund" (jag erkänner, det är en av de absolut värsta förmänskliganden som jag vet) och att en hund hjälper en annan hund. Att värna om andra individer är det inte bara människor som gör helt enkelt, och där med är det inte att "förmänskliga". Fast det är rätt fascinerande ändå. Och fint. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Är det vanligt att en hund är totalt ointresserad av andra hundar? Nora älskar människor men har verkligen inget intresse av andra...
Svar
10
· Visningar
2 318
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar