I

Icsi

Har haft min D ponny nu i ca 1 månad. Han har haft lite ryggproblem för ca 1 år sen. Nu är han bra , men för att han inte ska få ont igen så ska man helst rida han i rätt form . Han går jättefint när jag rider på ridbanan men i skogen så vill han absolut inte arbeta rätt med rygg och nacke utan han bara frar upp huvudet som en giraff. Någon som har några tips på hur jag kan göra? Har provat att plocka han och att göra lite skänkelvikningar , rida han runt träd m.m. men endå så vill han inte.

Sv: Form

Är han het i skogen då han går som en giraff eller är han lugn? Stressar han upp sig eller är han bara låst?

Sv: Form

Lite OT egentligen men jag ställer mig undrande till hur man kan veta att det är bäst att den går "i form". Vilken form framförallt? :p
Om man stressar proscessen så tror jag lätt man får motsatt resultat, att istället för bättre i ryggen så blir det för mycket för hästen. Man bildar ju lätt spärrar mentalt för hur man kan/inte kan röra kroppen när man har haft ont. Och har man rört sig felaktigt mer eller mindre länge kan det bli för stor omställning att plötsligt gå "rätt". Typ som att man skulle tvinga en häst med olika långa ben (eller en vuxen häst som haft sneda höfter hela sitt liv) gå jämnt, den har blivit härdad på ett sätt och så ska den plötsligt gå på ett annat sätt..

Ett bra steg på vägen tycker jag iaf är att få hästen lite successivt att slappna av i hela rygglinjen, men att man börjar med en del - t ex nacken för att inte kräva för mycket, och därefter fokuserar på en liten bit till tills det känns som att hästen är hyfsat avslappnad i hela överlinjen. Sen övar man lite successivt på att få hästen vinkla under sig, genom skolor, volter, övergångar m.m. Men utan för höga krav på tekniken till en början åtminstone när man kännt av hur hästen känns i kroppen, bara mjukt gymnastiserande.

Men som du/ni kanske förstod i min första frågeställning tror jag det är väldigt individuellt vad som faktiskt är BRA för hästen. Och att man därför inte "till varje pris" ska ridas i en förutbestämd form för att det ordinerats, utan individanpassat. Avslappningen och längningen i ryggen skulle iaf kännas viktigare för mig att få till än själva formen/bärigheten till en början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter