Sv: Form??

:banana:

Kör på det :bump: vi kanske ses på tävlingar i vår ? :banana:

haha, nej de tror jag inte :) Gauti är ingen tävlingshäst, dock har han rena fina gångarter, men ska få till det här med form och frammåtbjudning först. Dessutom är matte inte en tävlingsmänniska, men skulle jag haft bil med dragkrok, samt hästtransport så vet man aldrig :angel:

Sv: Holar metoden, form mm

Det är lika när det gäller hanteringen att många bara koncentrerar sig på att hästen ska tränas och glömmer bort människans roll. Det är det jag gillar med bla NH/PNH och centrerad ridning att man utgår från att träna människan.

Sv: Form??

knapplån.
jag har också problem med min häst form. när jag har fått till formen i skritten och sedan börjar trava så kör han bara upp huvudet eller sträcker fram huvudet. han har ren trav med ganska bra sväv och så men problemet är formen (samma i galopp, tölt men tölten är ganska passaktig)
är det någon med tips och råd?

Om man har en häst som knappt märker av drivningen då, som inte är så frammåt i övrigt? :angel:

Det är jätte viktigt att man vet vad man gör, driver du med sitsen utan att du är medveten om det? driver du hela tiden med skänkeln?
Om hästen inte lyssnar när du ger en liten drivning så måste du förstärka den direkt, tills du får den reaktionen du önskar.
Sträva efter att få en stor reaktion men en liten drivning, istället för att driva mycket och få en liten reaktion.
Det är viktigt att man som ryttare är alert och inte låter hästen ignorera drivningen, var inte rädd för att lägga till spöt, men det ska helst räcka med en gång.
Jobba med snabba övergångar, tempoväxlingar och det viktigaste av allt när du väl fått önskad reaktion - gör ingenting, åk häst!

Det är jätte viktigt att man vet vad man gör, driver du med sitsen utan att du är medveten om det? driver du hela tiden med skänkeln?
Om hästen inte lyssnar när du ger en liten drivning så måste du förstärka den direkt, tills du får den reaktionen du önskar.
Sträva efter att få en stor reaktion men en liten drivning, istället för att driva mycket och få en liten reaktion.
Det är viktigt att man som ryttare är alert och inte låter hästen ignorera drivningen, var inte rädd för att lägga till spöt, men det ska helst räcka med en gång.
Jobba med snabba övergångar, tempoväxlingar och det viktigaste av allt när du väl fått önskad reaktion - gör ingenting, åk häst!

Ja, gör säkert saker jag inte alltid är medveten om. Är så mycket man måste tänka på när man rider Gauti.

Jag tränar mycket nu att han ska reagera direkt när jag vill det. Spöet är han inte så känslig för, endast då han blir mer lyhörd.
Det är olika olika dagar hur pass mycket han lyssnar på direkt, men träning ger färdighet säjs det ju! :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 939
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 197
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka