Sv: form

Jag blir inte riktigt klok på hur du menar... Förklara igen! Är det bara vänster-skänkeln du drar tillbaka? Låg den för långt fram innan? Gör du ngt mer? Eller vad tror du är anledningen till att de blir bra när du gör så? Är det ngt mer i sitsen du ändrar?

Jag blir nyfiken... :)

haha.. jo jag drar back vänster skänkeln i halten..
Du vetr då man ska påverka bakbenen drar man ju aotomatiskt bak skänkeln liite.. vet inte rikltig men det blir bra :D..

Genom att bara dra bak vänster skänkel kommer dina halter att bli sneda. Tror att du genom att dra bak din skänkel automatiskt sträcker upp dig och att det är det som gör din halt bra. Skippa vä skänkeln men försök känna in samma sak med kroppen så blir de nog lika bra!

tror iknte heller att man ska driva in i halten men man ska RIDA in i halten alltså fånga upp lätta fånga upp igen halvhalt sen halt...asså förbereda halten enda in i halten

okej.. men om jag drar backa båda skänklarna då ? :smirk:

fast jag tar ju hälldre en lite ene halt änn. att hon kör upp huvet ;)
jag fick en 6 på halten i dga.. haha inte världklass men jga är nööööjd!! :D:D:D:D :bump:

tack! jag åa pandis vart ju 2 i dm för c ponnyer i söndags :D..
2 % från att vinna :smirk:
haha.. menmen sånt är livet :angel:

Svaret var nog menat till Malinigbg som upplyste om att halten kan bli sne om man gör så... hon råkade nog helt enkelt bara svara fel person!

nej! jag menade inte till dig jordegubben från skåne :D
ville inte låta *sur*
hoppas ni inte missförstår mig..

Ett litet tips miiiaa... när du vill svara ngn så ska du använda svarsknappen under den personens inlägg. Använder du den senaste "svarsknappen" så blir svaret till fel person. Dvs du läser ju uppe i högra hörnet av inlägget vilken person som inlägget riktar sig till. Så om du tex vill svara Malinigbg på hennes inlägg så måste du anv. "hennes" svarsknapp och inte den som ligger sist bland inläggen. Vill du svara Jordgubben så anv. du hennes "svarsknapp" osv.
Annars tror den personen som hade det sista inlägget när du skrev ditt, att det är henne du "talar till"... ;)

Mia Mia (: Har ögnat igenom i stortsett hela tråden. Du ser ju ut att ha fått mycket hjälp men jag bara "måste" tillägga...:

Skänklarna löser det mesta. Rider du en bra väg, sitter korrekt, är mjuk och följsam med handen och har stadiga skänklar ska hästen söka sig neråt och bakbenen komma igång!

Vissa här tycker det är helt konstigt att man ska driva in i halten. DET SKA MAN! ska fösöka förklara så gott det går, ett annat förslag är att ni frågar eran tränare/ridlärare...
Om du har hästen i "ramen" så måste du hela tiden driva med skänklarna. Om inte du gör det, så är inte bakbenen aktiva och då går inte hästen rätt.
Om du sedan slutar driva, och bara drar i tyglarna, så slutar bakbenen jobba. Då kliver inte hästen längre med bakbenen UNDER sig!! Står en häst rätt i halten så ska den stå med frambenen resp. bakbenen parallelt!

Hoppas det var lite till hjälp?! :) Lycka till, och grattis till så bra plaveringar! /E.

Mia Mia (: Har ögnat igenom i stortsett hela tråden. Du ser ju ut att ha fått mycket hjälp men jag bara "måste" tillägga...:

Skänklarna löser det mesta. Rider du en bra väg, sitter korrekt, är mjuk och följsam med handen och har stadiga skänklar ska hästen söka sig neråt och bakbenen komma igång!

Vissa här tycker det är helt konstigt att man ska driva in i halten. DET SKA MAN! ska fösöka förklara så gott det går, ett annat förslag är att ni frågar eran tränare/ridlärare...
Om du har hästen i "ramen" så måste du hela tiden driva med skänklarna. Om inte du gör det, så är inte bakbenen aktiva och då går inte hästen rätt.
Om du sedan slutar driva, och bara drar i tyglarna, så slutar bakbenen jobba. Då kliver inte hästen längre med bakbenen UNDER sig!! Står en häst rätt i halten så ska den stå med frambenen resp. bakbenen parallelt!

Hoppas det var lite till hjälp?! :) Lycka till, och grattis till så bra plaveringar! /E.

Tillägg till Föregående talare;)
Driver man inte in i halten så bakben inte *travar in *driver in*

Så tar hästen det direkt i munnen eller lägger sig i handen eller kör upp skallen .
Men med bibehållen drivning samt halvhalter så behåller man bakbenen och detta blir då en mjuk halt ;)
Dom så att säga trampar in i halten med mjuka bakben utan spjärn någonstans.
Miaa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: ildiko
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar