Sv: form

__miiiaa__ skrev:
men nu då det funkade är det ju bättre änn att använda för mycket hand ;) :)

__miiiaa__ skrev:
jag har ingen hård hand.. jag har rematism och kan inte ta mycket med handen.. :crazy: :crazy:
Så det var bra med knäna..man kan ju driva ändå :D

Det var du som tog upp hård hand som exempel. Inte jag... och det jag menade var att om man är tvungen att välja mellan hård hand eller knipande knän (pest eller kolera för mig) så tycker jag nog trots allt att knipande knä är att föredra.
Men knipande knä är inget som jag tycker man ska lägga sig till med överhuvudtaget. Att knipa med knäna in i halten låser dessutom din sits så att du inte kan fånga upp rörelsen med din kropp på ett korrekt sätt. Och får man sedan en tränare på lite högre nivå så kommer du garanterat åka på att träna halter med driv in i halten och utan knipande knä så varför lägga sig till med det nu när du ändå kommer att behöva träna bort det sen?? (att samla med överskänklarna är som sagt en annan sak)

Mga är de dressyrtränare idag som förbannar ridskolornas utlärande av knästöd på 80-talet (med bla telefonboksklämmande för att förbättra det) eftersom att det ger låsta sitsar vilket är tvärtemot den sitslära som bla tyskarna följer. Titta på vilket tyskt ponnyekipage som helst (på tävling) och du ser garanterat inte några knipande knän för att få till en halt. De stabiliserar istället sin kropp, spänner magmuskulaturen (ungefär som när man är hård i magen och sitter på toa enligt allas våran K) rätar upp sig och fångar hästens energi upp i handen vilket ger en halt med god samling, väl undersatta bakben och en bibehållen form. När det utförs rätt dvs ;)
Jag har däremot inte påstått att det är lätt. Jag har heller inte påstått att det alltid fungerar redan på lätt nivå. Men jag har påstått att det är det som man bör sträva efter och det håller jag fast vid...

Knipande med knäna i samband med samling har absolut inget med det gamla förlegade knäslutet att göra. Vid den typen av knip jag talar om är benen helt avslappnade och långa fram till ett steg före ryttaren önskar halten. Då rättar jag upp mig, samlar upp bakbenen med hjälp av sätet och sluter om med knäna, vilket leder till att hästen gör halt på nästintill osynliga hjälper. Detta knep har jag lärt mig av min tränare som är A-tränare, för många år sedan , eftersom du frågade.

Jo fast nu skriver du "sluter om med knäna"... och då får du mina tankar till samling med överskänklar och då är jag helt med dig! (fast jag vänder mig ändå mot din formulering "knipande med knäna i samband med samling ;) För inte ens vid samling vill jag ha ett knipande knä. Däremot överlår som sluter om hästen vilket är en STOR skillnad mot ett knipande knä. Jag vill aldrig i ngt moment att knät ska knipa eftersom det låser sitsen)

Men i ditt första inlägg så beskrev du det som "knip med knäna tills hästen stannar" och "jag gör alla mina halter med knäna" och det är den beskrivningen som jag vänder mig mot. För den metoden är det mga som använder med mindre bra resultat. Och trådskaparen uttryckte det ju själv att "det funkade skitbra att knipa åt med knäna" och inget mer (dvs ingen upprätning av kropp osv som du själv sedan säger att du anv dig utav. Vilket jag då anser är det som ger den bra halten, inte knäna som nu blev framhållna som lösningen på problemet)
Och det tror jag som sagt inte var ngn lösning på problemet. Men jag ska inte argumentera mer med er! Var och en får ju hitta den metod som den själv tycker passar! Jag har bara gett uttryck för det jag tror på!

Det är det som är problemet med att diskutera ridning när man inte ser ekipagen. Skall man redogöra för saker på ett sådant sätt att ingen kan ha invändningar på det skulle varje inlägg bli ett par A4 sidor långt ;) .

okej.. men men.. man du sagion har inte du nått tips på hur jag kan trääääna halterna då??eller jag får nog ta och fråga min dressyr tränare.. men du.. det beror ju på vad som är mycket hand för mig och vad som är mycket hand för dig ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Summer san i detta fall. Genom att krama revbenen med knäna fås en bättre halt på rel oskolade hästar än om du gör den med tungt säte (som går på välutbildade djur). Om du samtidigt lättar lite i sitsen KAN hästen komma upp med ryggen, den kommer inte upp om du sitter tungt. Det tar tre år att bygga en stark hästrygg, som tåler en tung nedsittning.

Blanda inte in mig med händerna för jag tycker inte att händerna ska anv speciellt mkt ändå... :D Jag nämnde det bara för att du tog upp det...

Självklart är det bästa om du kan få hjälp av en tränare. Det blir ju alltid en helt annan sak om man kan se ekipaget samtidigt och kan rätta/hjälpa till under tiden.

Men lite tips på vägen som brukar hjälpa är:

Var väldigt noga med att alltid vara snabb i handen vid förhållningar. Dvs vid en halt så ska du i samma sekund som hästen stannar mjukna i handen. Det minsta lilla man hänger kvar lite för länge så ger det ofta motstånd hos hästen. Ska man få till bra halter så ska man plocka ner rörelsen i mindre bitar.

Börja med att sluta fokusera på hästens huvud.
Gör ett antal halter (från skritt) där du med en bestämd men ändå lugn och mjuk förhållning får hästen till att göra halt och där du övar på att i samma lilla sekund som hästen stannar så slutar du förhålla och således ger en eftergift dvs för din hand framåt.

Öva på detta först så hästen känner att du inte blir hängandes i munnen på honom. Bry dig inte det minsta om i vilken form han stannar i (förmodligen med huvudet uppe) Det viktiga är att han lyder din förhållning och att du är snabb med eftergiften. Ofta så ligger mkt med form-problemet i att hästen är olydig för förhållningen och därför lägger sig på bettet eller går ur form (dålig balans).

När du övat mga sådana här halter så ska han vara snabb på att stanna så fort du ber om en halt. Då kan du gå vidare till nästa steg.
Nästa steg är att skritta i form och sedan glida lite i gränslandet mellan skritt och halt.
Gör ett par förhållningar men i samma sekund som han ska till att stanna så lägger du till skänkeln igen och ber honom att gå framåt. Upprepa detta men varva med att i bland göra halt helt.

Var fortfarande noga med att vara snabb med eftergiften så fort han stannar. Öva också på att han ska gå fram på en gång när du ber om det. Inte 10 sekunder senare. Utan ett tryck med skänkeln och sedan ska han svara. Lägg på spö i början om han inte svarar. Men var då otroligt snabb med att snärta till lite, lite i precis sekunden efter du gett skänkeln och han inte reagerat. Sluta anv. spöhjälpen när han svarar snabbt för skänkeln. (spöet är bara en nödhjälp de första gångerna om de är olydiga)

När du övat detta (givetvis måste du lägga in lite skrittpauser emellan och även om det behövs variera med lite annat samt öva under flera träningspass) så ska du ha en ponny som är uppmärksam på sin ryttare. Som snabbt lyder förhållningar och som snabbt svarar på skänkel och går på framåt. När man har det så kan man börja öva halter på allvar!

Nästa steg nu är att få honom att stanna mer av din kropp än av handen. När du ska göra halten så ska du räta upp dig (som om ngn lyfter dig i ett snöre från hjälmen rätt uppåt) fixera ditt säte genom att blåsa ut luften i magen och pressa magen lite mot byxlinningen (Kyra anv. liknelsen att man ska spänna magen likadant som när man är hård i magen och sitter på toa eller som när man blåser ut ett ljus) gör dig stabil i kroppen så att du inte det minsta lilla faller framåt när hästen stannar. Var fortfarande noga med att du inte hänger i tyglarna. Gör denna kroppsfixering tillsammans med förhållningarna ett par gånger. När hästen gör halt så klappar du och berömmer. Öva sedan på att göra fixeringen utan att bromsa så mkt med handen. Skritta och fixera och vänta på att han ska stanna. Om han inte förstår så bromsar du lite mer med handen igen och berömmer honom när han stannar. Fortsätt öva tills han kopplar att det är mest din kropps fixering som han ska lyssna på. När det fungerar så kan man göra "osynliga" halter som det behövs minimalt med kraft till.
Öva fortfarande på att han ska svara snabbt framåt när du ger skänkel framåt igen. Gör mga sådana "fusk-halter" dvs då du ber om framåt igen precis när han ska till att stanna. Skritta ett par steg och gör sedan om det. Skritta igen och gör om det igen. Gör riktig halt ibland.
När detta fungerar bra i skritt så är det oftast inga problem att behålla formen in i halten. När det fungerar så kan man börja öva från trav men då är det viktigt att man återigen delar upp det så att du först gör en avsaktning från trav (genom fixering av sätet och lite hand) ner till skritt och sedan efter ett par skritt steg gör halt eller fusk-halt.
När det sen fungerar bra så kan man börja öva på att göra halt direkt från traven. Men det bästa då är att börja med fusk-halter dvs trava. Gör fixering. När han ska till att göra halt så fortsätter du framåt igen. Var snabb med hjälperna. Häng inte i tyglarna. Fall inte framåt. När det fungerar bra så kan man öva på att göra halt helt.
Med denna metoden så kan man sedan driva ända fram till sista travsteget, ända in i halten. Och då får man super-halter!!

okej!! nu ska jag träna halter.. :D :D :D
tack för hjälpen.. hoppas jag hinner få bra halteer n uinnan då.. :)
hur många gonger pär v tränar du dressyr?
tack för all hjälp!!! :bow: :bow: :bow:

Jag hade samma problem som du. Min förra tränare sa att styrkan i bakdelen saknades och att jag fick träna på att göra halterna i öppnor, vilket funkade ganska ok... ;)

Nu - med min nya tränare sedan två år tillbaka - när jag har lärt mig att sitta lite bättre (fast det är lååång väg kvar) så gör hästen "perfekta" :cool: samlade halter, trots att bakdelen är lika svag just nu som då...eftersom hon tillbringat hela sommaren på hingststation och jag just satt igång henne igen.

Så för vår del - så har min sits gjort hela skillnaden i hästens balans. :)

Du förklarar superbra! Vad trevligt att du ger dig tid till så seriösa svar. Jag blev också sugen på att lägga in lite haltträning imorgon :D Kan man aldrig få för mycket av.

Det beror på hur du menar med träna. Om du menar hur ofta jag tränar på bana eller i ridhus så varierar det mkt, allt från 2-4,5 ggr i veckan. Någon vecka ibland så kan det tom hända att jag inte alls rider på bana. Men jag rider däremot alltid "dressyr" även om jag rider ut på så vis att jag alltid kräver att han ska gå i form och arbeta. Så på så sätt rider jag "dressyr" alla dagar i veckan om man bortser från de dagar som jag bara skrittar ut.
Däremot så händer det ofta att vi busar ute i skogen. Det gör vi ofta :D men då har han fått arbeta i form på vägen dit och i form igen på vägen hem. Så att det beror alltså på hur man ser det. Och sen beror det också på hur ofta vi tränar för tränare. För det varier också väldigt mkt. Vissa perioder tränare vi ett par gånger i veckan och vissa perioder bara en eller par gånger i månaden.

okej!! tack för all hjälp!! :bow: jag tränad halter så som du tipsade i dag..:D det har redan blivit bättre :bump:

Vad roligt!! :)

Men det kan ta lite tid innan man får det riktigt bra. Men det är ju som med all annan dressyrridning, det gäller att öva... :banana: Fast å andra sidan är det ju det som gör dressyren så rolig; jobbet på vägen mot målet.

:bow: :bow: :bow:
jätte bra förklaring du har inte tänkt att blir lärare?? (el ridlärare) för du förklarar så bra att man förstår utan att du behöver visa eller förklara två tre gånger, det är ngt du skall ta vara på :)

Jasså? Det var roligt att höra :o :banana: Men nej, jag är inne på en annan bana... fast man vet aldrig! Livet är långt...

nu!! :idea: ¨
det man ska göra i vårt fall är att bra bak vänsteskänkeln.. då blir det super halter.. :D:D:D:D:D:D:D:D :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: ildiko
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar