Gabriol

Trådstartare
Om en häst går i korrekt form, ska den bibehålla balansen och hålla kvar nacken, ryggen och bakbenen om man släpper efter på tyglarna eller ska den då följa med ner?

Lite luddigt, men vi säger såhär: Jag travar min häst på en volt, när jag tycker att allt känns bra så länger jag sakta tyglarna så att han ska få 'trava av' sig lite på långa tyglar.
Han håller då kvar huvudet i samma position som han har när jag har korta tyglar, och det känns fortfarande som om att han har ryggen och bakbenen med sig.

Om han går i korrekt form, ska han då följa tyglarna neråt eller gå kvar i samma form när jag länger tyglarna?

Hoppas ni förstår vad jag menar, svårt att förklara. ;)

/ Zofia.

Det beror på hur du gör med resten av kroppen! Jag kan göra både och, det beror på vad jag vill av hästen. Hur den går hänger inte bara på hur lång tygeln är, utan hur jag sitter.

Om hästens huvud följer med ner (!) när jag släpper efter på tygeln går den fel.
Den ska inte ha stöd (nu rider inte jag på bett) på bettet och tappa balansen bara för att jag inte finns där och drar upp den.
Målet med min ridning är att hästens ska kunna bära sej själv + mej på ett sånt sätt att den inte tar någon som helst skada av det -och det uppnår inte (jag) genom att lyfta upp hästens huvud och hålla det kvar där.
Går hästen i en högre form ska den bibehålla den även om jag släpper efter.

Jag vill att hästen ska följa bettet. Den ska inte ta stöd i bettet så som Vacasso menar, men den ska söka kontakt med ryttarens hand. Om min häst inte följer bettet vet jag att han gått i oärlig form och gått av någonstans (troligen i halsen) och jag börjar om igen.

När jag ridit ett dressyrpass vill jag gärna att hon skall få sträcka ut lite och jogga ner sig samtidigt som hon "stretchar" lite. Det gör jag genom att i sista travpasset länga försiktigt på tygeln. Då länger hon halsen och sänker huvudet lite grand men hon fortsätter ändå i form. Det är inte så att hästen blir lång som två mil, utan det är bara halsen som sträcks. Jag släpper alltså inte tyglarna utan låter henne bara sträcka ut. Är det något sådant du menar?

Har svårt att förstå att hästen skulle "följa med ner" när man länger på tyglarna på något annat sätt.

Usch jag skriver så krångligt, när jag tänker det verkar det mycket redigare, hoppas ni förstår ändå.

Alltså, det beror på VAD du säger med din kropp. Att bara säga "fortsätter rida" så säger ju det egentligen ingenting. Jättesvårt att förklara är det i alla fall.

Jo, det är i princip så jag menar.
När jag länger på tygeln så blir huvudet kvar i den positionen det var i innan. (svårt att förklara :crazy:)

Catinca fick till en bättre förklaring än mig ;)

När jag länger tygeln lite för att han ska få sträcka lite på sig så följer han inte med ner med halsen.
Betyder det att han inte gick i en korrekt form utan bara hade knäppt av i nacken?

Jag fortsätter rida som vanligt, men vill att han ska sträcka lite på halsen, naturligtvis fortfarande balanserad och i form.

Bra fråga! Har aldrig funderat över den själv tidigare. Efter alla dressyrpass vill tränaren (och därför även jag) att man "joggar ner" hästen. Det har jag fattat som att man ska förlänga tyglarna och att hästen då ska följa med frammåt, nedåt med huvudet och att det är korrekt. Men borde inte hästen bli framtung då? Om huvudet och halsen går frammåt-nedåt tänker jag att mer av hästens tyngd hamnar på frambenen, och det är ju det som man vill motverka med hela dressyrridningen. Och så finns det ju de som rider hästar i hög form med helt slak tygel. Vill någon förklara? :confused:

Min tränare är noga med att jag INTE ska länga ut tygeln när jag ska lägga ner hästen.

Om den inte följer med bettet ner så rider du den fel. Alla hästar kan strula och låsa fast sig ibland men sker det ofta eller alltid så bör man ändra på sin ridning. Vara noga med t rida fram bakdelen och inte hålla emot samtidigt, låta den ha nosen var den vill.

Han gjorde detta häromdan, eftersom jag inte visste om det betydde att jag gjort rätt eller fel så frågade jag här.
Ska försöka lista ut vad jag gjort för fel och ändra på det.

Tack för svaren.

Jag anser att hästen bör följa handen, dvs. om jag länger ut tyglarna, vill jag att hästen skall föra sitt huvud framåt/neråt och sträcka ut överlinjen.

Går den kvar i samma position när man länger tyglarna tror jag inte den gått ärligt i form.

/
Susanne

Jo, hästens hals och huvud väger mkt och att rida lång och låg är något av det svåraste en ryttare kan göra. Det finns vissa grundelement hos ryttaren som måste finnas innan den kan börjar rida lång och låg på ett bra sätt. Tyvärr är kunskapen om detta låg i vårt land, vilket leder till att lång och låg ofta är samma sak som framtung och på bogarna. Man kan också komma runt det gm att sätta in ett skarpt bett på hästen och träna lång och låg på detta sätt, det ger ingen tyngd i handen och ryttaren tror att det är rätt. Bakdelen är dock fortfarande bakom hästen (hur långt den svingar in bakbenet under magen är egentligen ointressant, många stirrar sig blinda på detta, är hästen framtung kan den svinga sina ben hur långt som helst...) och ryggen sänkt, manken sänkt och halsen "intryckt" i framdelen.
Att rida lång och låg är som sagt svårt, själv brukar jag ta det pö om pö. Länga tygeln 1 mm, bibehålla hästens vikt bakåt, länga ngn mm till osv osv.

Intressant Carmenzita, kan du förklara mera hur du sitter och gör.
Min häst är ung och lite överbyggd, jag är nu väldigt noga med att hon inte blir lång-låg = framtung utan håller upp henne ist. Hon har uppenbarligen svårt att hålla balansen och snubblar mycket, blir fort trött. Jag rider väldigt korta pass och just nu mindre än varannan dag. Min tränare tycker jag ska lyfta upp och jobba vidare. Jag funderade på att låta henne vila alt försöka hitta ett sätt att hjälpa henne. Bakdelen växer fort men bogen tar lite extra tid på sig uppenbarligen. Har du någon bra idé? Under de peroder hon är överbyggd så blir hon ju ännu mer framtung. Jag funderade på om longering under inspänning kan vara något, eller möjligen körning, det borde ju hjälpa med bogarna.

Min häst var också överbyggd när jag tog över honom. Jag fick inte rida lång och låg på honom det första året för min tränare, det tog nog närmare 1 1/2 år av byggande arbete innan vi började med det. Vi började med noggranna halvhalter för att se att han lärde sig framåt/nedåt-sökningen, men jag fick aldrig rida lång och låg, minns jag nu.

Jag har ingen erfarenhet av unghästar, (har ingen större erfarenhet öht, har bara haft en egen häst), så jag vågar inte ge dig närmare tips. Kanske Djurjouren (ho ho?) kan tipsa, hon har större erfarenhet av detta.

Ju mer du lyfter upp och spänner in ju värre blri det.
En unghäst har framben som är långt in under kroppen, det gör dem snubbliga och obalanserade. Man måste lära hästen att "luta" bakåt istället för framåt och för att den ska kunna det så krävs en ryttare i balans. För dett akrävs en bar tränare. En tränare som tycker att du ska håll aupp hästen är inte bra..........
Dessutom , och detta är viktigast av allt, man sk aALDRIG rida och träna en häst som växer så om hon peroiodvis är överbyggd så låt henne få gå och vila då. Du vet det genom att kolla tempen, den är oftast högre när de är i en växtperiod.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 410
Senast: Lobelia
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Glimra
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama