Form på denna häst?

C

Cecely

jag var på kurs nu i helgen i AR och har börjat fundera ganska mycket. Mycket över det här med bärighet. Äntligen förstår jag bättre hur det ska se ut när det är mer korrekt, inte bara att hästen ska trampa under utan även frambensaktiviteten osv.

Men detta var fösta gången så jag har inte helt å hållet kunnat föra över detta på min häst, hon är ju en travare och har ju mest skjutkraft, men hur tycker ni att det ser ut på bilderna?

Hur ser hennes bärighet och form ut?

stor_1990.jpg

Speciellt undrar jag över denna bilden, där ser man tydligt skjutkraften men endå trampar hon in ganska bra eller??
stor_1996.jpg

stor_1993.jpg

Snälla bara överdrös mig med komentarer!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Form på denna häst?

kan inte se bilderna... e det nån annan som ser dom??

nix, får access denied när jag kopierar länken och försöker öppna i en browser

Hästen behöver bli lite friare i framdelen. På andra bilden ser man att den är rätt på väg vad gäller avslappningen, men den verkar inte stark nog att bära sej i trav än. Kanske ska vänta lite till med den biten tills man kan kräva lite mer samling?
En typisk grej för travare (och andra hästar för den delen) tror jag är att de tar längre steg med frambenen än med bakbenen. Man får nästan bromsa upp frambenens steg, och rida mycket samlande rörelser så hästen lär sej vinkla under bakdelen.

Om du tänker dej bakbenens steg så är det INTE längden som räknas. Snarare tvärtom isåfall för när hästen går riktigt samlat tar den ganska korta steg bak för att inte hamna framför eller bakom tyngdpunkten. Samtidigt ska ju hästen också lyfta framdelen och förskjuta vikten bakåt vilket gör att den inte behöver kliva lika långt under sej för att hamna med bakbenen under tyngdpunkten.

Lite mer om bilderna:
På den första behöver hästen sänka halsen mer för bättre sökning och avslappning. Sen vet jag inte vad du försöker göra på bilden men jag skulle vilja se hästen böjd och urholkad för att den lättare ska "koppla ihop" kroppen. Glöm då inte att hästen inte får fuska genom att trycka in/ut bogen eller bakdelen.
På den andra bilden känns det som att hästen "dyker" dvs den blir för låg fram för att få upp rumpan som den inte vill/kan lägga vikten på. Därav att jag tycker du ska träna upp styrkan i bakbenen. Får du bättre koll på hästens höfter och övriga kroppsdelar (bättre struktur skulle man kunna säga) kommer du få mycket lättare att få hästen jobba UPPÅT och inte lika mycket framåt. I traven och galoppen kommer du ha stor nytta av det.

Konstigt, ni kanske sitter bakom en brandvägg eller nått.

Tack för ditt svar!

Du skrev nått jag också har börjat fundera över och det är just att man man ska få bak tyngdpunkten och lyfta framdelen, just detta såg jag korta stunder på min häst. =)

Men som du skriver så är hon inte speciellt stark på dessa korten, men det är endå intressant att få veta vad man arbetar med.

Men hur vill man ha det? Att hästen går under sig i början för att börja bära och sen flytta tillbaka tyngdpunkten eller?

*putt* *putt*

är det ingen mer som vill komentera?

Antagligen har ni nekat port 88 som denna sidan ligger på och då läggs det i er brandvägg, så om ni inte tar bort det kommer inte mina bilder att synas.=/

Jag skall våga mig på några kommentarer, är ingen expert dock…

Först så tycker jag att hästen och du passar bra ihop! Jag har också (bla) ett varmblod som numera är pensionerad och det är trevliga hästar :) . Vägen kan dock vara lång innan man har en ordentlig ridhäst, beror ju förstås på om hästen varit på banorna eller ej.

Jag tycker att du I alla bilderna lutar överlivet för mycket framåt, kanske du försöker sitta I nån sorts avlastningssits eller? Risken med bilder är ju att det bara är ett ögonblick man fångar, och kanske du satt annorlunda resten av tiden….Jag skulle vilja se mera tyngd på dina egna sittben och avslappnade, rakare ben, inte så böjda I knäna, blicken framåt. Man bör minnas att hästen alltid är en spegelbild av oss, och är vår sits inte korrekt kan vi inte vänta oss att hästen skall vara det heller. (Var på kurs med Wendy Murdoch för en par veckor sedan och lärde mig massor om just sitsen).

Tycker att den andra bilden är helt ok även om hon dyker litet väl mycket med huvudet så det ser inte så avslappnat ut. Men jag tycker att hon verkar jobba med ryggen iaf.

Hästar är ju individer men med mitt varmblod har problemet alltid varit farten. Allt går undan, han skrittar lika fort som andra travar osv. Oss har det hjälpt mycket att göra övningar sakta, sakta….tex att I skritt sakta skritten så att han går så långsamt som det bara är möjligt (endast några steg åt gången, sedan skrittar man vanligt en bit och så saktar man igen). När man blir skickligare kan man lägga till en halt och ett steg bakåt, allt I samma rörelsen dvs halten "stannar" inte hästen egentligen (bara för en millisekund), utan den är som en övergång till att ta ett steg bakåt (om ni fattar vad jag menar). På det här sättet blir hästen medveten om sin kropp och måste just lägga vikten bakåt. Har funkat bra på min stressade häst!

Blev långt men....Lycka till!

Tack tack!

Jo jag har jätte lätt för att åka fråmåt, försöker tänka på det och mycket har berott på min obalans, nu när hästen börjat bli mer balanserad så har min sits börjat bli bättre med!=)

Nu ser jag!! :banana:
Fin häst, hon ser mycket trevlig ut. :love:
Håller med att du blir lite framåtlutat men det verkar som att vissa tränare vill ha en där i avlastningssits.
På första bilden kommer hon bakom lod, träna på så kommer det ge fantastiska resultat.
Hon ser mjuk och avslappnad ut ;)

Fast det är inte meningen att jag ska luta mig framått, jag måste tvärtom bli mycket tyngre i sadeln för att få ner tempot.

Hehehe, ja jag flyger runt som en vante på ryggen jue!! kanske skulle sy in ett par tyngder i jeansen!=D

jaa, det funkar kanske... ;)
Barbacka ett annat bra tips. Det funkade för mig. Har fått en kanonsits ( läs: ganska hyfsad :angel: ) tack vare 1000:timmar barbacka

Ja jag har börjat lite smått med det och jag instämmer, det gör underverk!=)

snart 300 besök och 4 som svarat....

trisst känner bara att jag sitter som ett frågetecken framför datorn jue...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama