form i lc?

LLaika

Trådstartare
Jag vet att den här diskussionen har varit uppe flera gånger förut, men jag är så dålig på sökfunktionen och man kan ju inte söka på LC.

Hur är det egentligen med formen i LC? Jag tror mig ha läst här, i TR eller någon annanstans att hästen ska gå i en hyfsat stadig och låg form, eller åtminstone söka sig nedåt, i LC. Jag har frågat en 3-4 domare som jag har skrivit åt på senare tid och dom har sagt att en häst som går i form givetvis belönas högre, men att man kan få godkänt på alla moment och på form/lösgjordhet där nere vid koefficienterna även om hästen leker stjärnkikare. Allvetande bukefalister, hur det egentligen? Har jag råkat ut för konstiga domare eller?

Sv: form i lc?

6=godkänt. En häst som går i en form á la stjärnkikare ska aldrig få ett godkänt betyg, inte ens i LC. Hästen ska arbeta med eftergift även i LC, vara mjuk o rund i överlinjen o bära sig själv. Däremot får formen vara lite längre o lägre än när klasserna blir högre, mer "unghästform" kan man säga. Så om dessa domare säger att man kan få 60% trots "stjärnkikarhäst" så är de definitvt ute o cyklar. Dressyren är till för att få hästen smidig o gymnastiserad, den ska bära sin ryttare på ett så "ekonomiskt" sätt som möjligt. Dessa kriterier uppfylls inte hos en häst som är stjärnkikare, denna häst kommer inte att hålla i längden om den får fortsätta att gå så. Och detta är något som måste påpekas o ändras på, även om klassen är så låg som LC.

kanske inte så illa som stjärnkikare? men de ser ju mkt på vägarnas rätta ridande och kan väl se ngt mellan fingrarna på formen

Man ska inte kunna få godkänt betyg om hästen går över tygeln nej, framför allt kanske också för att ingenting går ju att göra riktigt bra om hästen går så. Hur lätt är det att göra en rund volt med hästen ställd och formad och spårar om den går över tygeln? Det blir ju sällan bara formen som blir lidande om den går så, utan andra saker följer med i fallet så att säga.

Det är ett påstående som jag också hört ofta, men har faktiskt aldrig sett det hända. Kan ju givetvis har förekommit, men jag har missat det iaf.

Sådär tycker jag också att det borde vara. Oftast får man ju ändå högre procent om hästen går i form, men för vissa domare upplever jag att dom inte tittar på formen öht utan bara på vägar och sådant. Skumt :p

Ja, alltså, jag har fått höra av en domare (som kanske inte är min favorit direkt, hosthost. Hennes idealbild är hästar som går väldigt högt och ihoptryckt..) att denna form är för djup och låg för LC..

Jag tycker nog detta är en ganska lagom form för LC, i vilket fall inte för LÅG? Eller är jag ute och cyklar? Det är bara av denna domare vi hört detta. Visst, hon går bakom lod - men samtidigt måste man börja någonstans.. ;)

27376648.jpg

när jag red LC för ett tag sedan var de väldig noga med formen. Blev faktiskt chockad över vilka krav som ställdes på dem som precis börjat tävla

Själv tycker jag det är mkt svårare att få en häst som går bakom hand att komma i rätt form, tycker det är mkt lättare med en häst som går i lång låg form att få den att komma i rätt form. Gud vad luddigt det blev:crazy: hoppas du förstår vad jag menar...
Var nyss och provred en som skulle vara utb. MSV dressyr, den gick först i en låg form med sin ryttare vilket jag tycker är OK när man värmer upp, men sen när hon *red* så gick han hela tiden bakom hand, likadant med mig på ryggen och hur jag än försökte *lyfta* honom, rida framåt så gick han där nöjd och trodde han gjorde rätt:angel:, dessutom var han 16 år, jag ansåg mig inte kapabel att få honom i rätt form så det blev inget köp..:(

majeld

när jag red LC för ett tag sedan var de väldig noga med formen. Blev faktiskt chockad över vilka krav som ställdes på dem som precis börjat tävla

Att hästen ska ridas lösgjord o eftergiven är knappast något hårt krav att ställa på de som kommit så pass långt att de är mogna att börja tävla. ;)
Att det sedan spricker ibland pga nervositet och/eller brist på social erfarenhet är något helt annat.

håller verkligen med dig! har börjat lite smått med tävlingar nu och jag rider på lc-nivå. tävlade senast igår och fick kritik för min låga form...:(

tävlade i början av sommaren i ett lc-program, lc:2. Då fick jag kritik för den höga formen... igår tävlade jag igen! har ridit många lektioner och jobbat med att få hästen lugn, balanserad och i en fin och ordentlig form. Igår när jag tävlade fick jag kritik för den låga formen:O kan ju tillägga att det var samma domare på båda tävlingarna...:S

Delvis KL...

Denna formen fick vi en 6a på sist vi tävlade (LC:1).
http://www.pixbox.se/pic_show_id29828063.html

Hästen kan gå i en lite djupare form korta stunder, men inte genom hela programmet. I denna formen känns han glad, lätt i handen, lätt att reglera och avslappnad. Och bakbenen är med.

Men ja jag är medveten om att formen är lite väl öppen.

Det där är ungefär det jag menar med att hästen går som en stjärnkikare och inte borde bli godkänd.

Banjo går oftast i formen som syns här på videoklippet (dock betydligt stadigare nu, då det trots är någon månad sen). Vi ska vara med på våran första (och sista) dressyrtävling tillsammans på lördag, ska då starta LC-LB, jag skriver här vad dommaren tyckte om formen i LC sen!

http://www.youtube.com/watch?v=rajvfa91tEM

hmm...dendär formen tycker jag skulle fått ca 4. Ej godkänt i alla fall.
Sen får man inte tävla med en sån sadel, så det var antagligen inte någon nivå eller krav på tävlingen....men tycker ändå man borde vara tuffare (eller ja, tuff är man väl inte om man kräver att hästen ska gå på tygeln)

Det man tittar mest på i L:C är mjukhet, balans, avspänning, ryttarens samspel med hästen, osv. Om hästen går över tygeln ger inte det underkänt om häst och ryttare är på väg åt rätt håll sas.

Hrm... få ryttare i L:C är i den formen. Häst och ryttare är absolut på väg åt rätt håll i sin utbildning så jag skulle inte underkänt den i alla fall.

Däremot en häst som rids ihopkrullad är värre. Då är det underkänt för mig.

Senast ändrad:

Häst och ryttare är absolut på väg åt rätt håll i sin utbildning så jag skulle inte underkänt den i alla fall.

Tack:bow:.

Jag väntar mig ju inga höga poäng i den formen, vi är med mest för att få rutin.
Och vi tränar för tränare (som har tävlat msv själv) och hon tyckte absolut att vi kunde starta, och få godkända poäng, om hästen går som han brukar på träningarna. Vilket ju är bättre och mera avslappnat förstås.

Ang sadeln så är det en ST Espaniola och tävlingen var en klubbtävling. Men jag har startat en lokal klass med den också och det var inga problem tyckte arrangörerna.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka