Form/bakbens aktivitet

O

Oktober

Jag är i behov av hjälp o tänkte att ni bukare kan hjälpa mig! Hur får man hästen att verkligen arbeta i riktig form med bakben. Och hur känner man att den verkligen går i en riktig form o inte bara kröker på nacken? Låter säkert jätte okunnig nu men iaf. Hoppas det finns någon som kan svara!:bump:

Sv: Form/bakbens aktivitet

Du måste utgå ifrån ett bra arbetstempo, där den verkligen arbetar med sina bakben. Rid övergångar mellan aktiv samlad - ökad o använd dig av hela registret däremellan, i alla gångarter.

Sv: Form/bakbens aktivitet

Som alltid, inga frågor är dumma. Det är bra att fråga även om man kanske kan ibland, för att höra hur andra gör som kankse har en bättre metod än man själv. Genom att fråga lär man sig.

När hästen går i en ärlig förm känns det lätt i handen och du har kontroll på hur hästen rör sig och var den har benen. Mankpartiet känns högre och steget blir luftigare. Jag tycker att det känns som att man gungar fram, inte att man har svårt att hålla sig kvar och studsar.

För att få hästen att arbeta i form är det viktigt att man har stadiga händer, att man inte drar eller är stel/stum utan försöker hålla ett följsamt tygeltag. Dvs man är mjuk i handen till armbågen och vidare till axeln. Det viktigaste är att man har en stadig sits, en stadig mellandel, hästen ska inte kunna flytta den. Men man ska ändå vara avslappnad och inte spänna sig. Tex. När man svänger ska man inte falla inåt eller utåt utan sitta upprätt och givetvis se vart man ska. Man kan tänka att blir man själv stel kommer hästen också att bli det, därför är det viktigt att man själv är mjuk och följsam om man vill att hästen ska bli det.

Sen kan man göra olika övningar som framdels- och bakdelsvändningar mm. Rida omkring på volter, tempoväxlingar och avbrott och igångsättningar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 244
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar