Förlossningsskador

Födde vaginalt för snart 7 månader sedan. Hade förvärkar/värkar nattetid i 3 dygn, åkte in sista natten då det var 3-4 värkar på 10 min. Idag hade jag inte åkt in då, men jag visste ju inte hur det skulle kännas :p Fanns gott om plats på BB iaf, så vi fick vara där. Var bara öppen 3 cm när vi kom in och det var jag ett dygn senare också.... Efter TUL så tog de hinnorna (var +10 dagar), kl 14 ungefär. Då var jag öppen 3,5-4 cm...
Efter det så tog det fart iaf, och runt 19-tiden låg jag och kämpade med enorma värkar med typ en minut mellan och var öppen ca 7 cm och det gjorde så fruktansvärt ont så jag bad om EDA. Hade provat både lustgas och tens innan som inte hjälpte då. Det kändes som om jag skulle gå av på mitten minst :eek:
När EDA verkat så kunde jag slappna av och vila mig en stund, tror till o med att jag somnade till en kortis. Därefter drog krystvärkarna igång och det tog drygt 1 h med krystvärkar innan bebis kom ut med ett plopp :p
Jag sprack ingenting, inte mer än små ytliga risp på sin höjd. Det kändes dock som det blev värsta revan så BM letade runt ordentligt och satte då något stygn ändå i nåt av det ytliga som knappt var nåt. Har i efterhand förstått att det var en slitning i vävnaden som kändes som att det gick sönder, är nämligen lite öm där än idag på en punkt.

I efterhand har jag haft bekymmer med ansträngningsinkontinens när jag ridit, börjar bli så gott som helt bra nu efter 7 mån. I början fick jag ha binda/inkontinensskydd för när jag spände magen och satt emot på hästryggen så läckte det. Även när jag sprang/skuttade. Däremot går det bra att nysa om jag inte är väääldigt kissnödig då. Min livmodertapp hängde även långt ner efter förlossningen, den börjar på att ha dragit upp sig igen nu. Detta gjorde att nr 2 var lite svårare i början.

Jag hade iaf väldigt bra personal och det fanns gott om tid för dem att hjälpa mig. Tror det var bra att det tog sån tid att öppna sig för att inte få något som gick sönder.

Barnet vägde 3425 g och var 49,5 cm lång, satt i gynställning vid krystvärkarna.

Födde för 3 mån sedan. Igångsatt pga havandeskapsförgiftning i v 40 + 4. Kom in till förlossningen lördag kl 10 och sonen föddes måndag kl 5.30 så det tog sin lilla tid. Fick alla doser cytotec men det hände inte så mycket. Efter 26 timmar tog de hål på hinnorna men det gick fortfarande för långsamt så de satte in värkstimulerande dropp. Fick en spruta morfin i samband med det och klarade mig på det + lustgas tills jag var öppen 10 cm. Då fick jag värkstormar och var rejält trött (kräktes en himla massa) så jag bad om EDA. Det var en befrielse! Blev genast piggare. Fast någon gång här börjar minnet svika mig... Fick en dos till och den tog för bra för värkarna avstannade helt. Försökte med viljekraft att krysta ut honom men det gick inte så det blev sugklocka. Han kom ut med huvudet lite på sniskan så de fick klippa. Efter att bebis kommit ut så blev det lite stök. Först ville moderkakan inte komma ut och sedan började det blöda okontrollerat. De fick ordning på det till slut (förlorade drygt 2 liter), men eftersom de redan beställt operation så sövdes jag så läkaren kunde undersöka och sy i lugn och ro. Det tog 8 timmar innan jag fick träffa barnet och pappan igen.

Några dagar senare sprack klippet upp på utsidan så jag fick ett gapande sår i i underlivet. Det gjorde jäkligt ont innan de läkte! Barnmorskan var nöjd på efterkontrollen men det har blivit en hård kant av ärret så helt återställd är jag ju inte. Känner mig ganska uttöjd i underlivet och har ansträngningsinkontinens men tror det blir bättre med tiden.

Var väldigt mörbultad precis efter förlossningen. Och trött! Efter 2 påsar blod hade jag ett Hb-värde på 83. Brukar ligga på drygt 140 så det var lite skillnad. Fick bra smärtlindring och ett mkt bra bemötande av all personal. Det var skönt när jag kände mig så trasig.

Bebis vägde drygt 4,5 kg och var 52 cm lång så han var rätt stor. Satt i gynställning när de drog ut honom.

Senast ändrad:
Jag fick det Hepatos i vecka 32 med första barnet, men blev aldrig några extra kontroller eller snack om igångsättning alls, bara mest ett bekräftande från bm om att det var därför jag kliade sönder mig... Fick havandeskapsförgiftning i v 38 så då sattes jag ju igång men vid det laget var jag rätt sönderkliad. Fick rådet att smörja med aloe vera kräm och sen några tabletter som skulle stilla klådandet, men kräktes fortfarande så vet inte om dom helt enkelt inte hjälpte eller om dom kom upp innan dom hann smälta :cool: Fick ingen direkt information om hepatosen mer än att det kliar.. Visst man kunde väl googlat, men hade annat att tänka på vid det laget..

Vad märkligt! När var detta?
Jag gick på kontroll minst en gång i veckan, oftast 2 eller 3, och de innehöll CTG + blodprover (levervärden och gallsyror ffa). Medicinerade med Ursofalk (och K-vitamin) med båda barnen men inte lika länge med andra då värdena för gallsyrorna höll sig lägre och även levervärdena vände neråt mot slutet.

( Rekommendationen är att man skall sättas igång i senast v.38+0 för sedan finns en ökad risk att barnet dör i magen pga hepatosen, och att gallsyrorna skall hållas låga under hela graviditeten ).

Vet inte om det hör direkt till förlossningsskador men det är definitivt en komplikation efter min senaste graviditet.

Jag har drabbats av navelbråck. Kommer opereras när bebisen är ca 1,5 år. Bråcket hittades av vanliga vården när bebisen var ca 1 år. Ingen info över huvud taget från mvc att detta kunde bli en komplikation efter en graviditet.

Mvh Miks

Vet inte om det hör direkt till förlossningsskador men det är definitivt en komplikation efter min senaste graviditet.

Jag har drabbats av navelbråck. Kommer opereras när bebisen är ca 1,5 år. Bråcket hittades av vanliga vården när bebisen var ca 1 år. Ingen info över huvud taget från mvc att detta kunde bli en komplikation efter en graviditet.

Mvh Miks
Jag har navelbråck, vilket är svårt att missa även själv. Är i v 34 nu och räknar med operation senare...

Jag har navelbråck, vilket är svårt att missa även själv. Är i v 34 nu och räknar med operation senare...
Nja, beror kanske på bråckets storlek och utseende. Mitt bråck syns inte. Och syntes inte när jag var gravid heller. Jag sökte inte ens för bråcket via vanliga vården utan det hittades vid ett annat besök. Och jag har ont av det. Har bara inte satt det i samband.

Utstående navel har jag haft båda graviditeterna. Men det blir det ju inte automatiskt bråck av vad jag förstår.

Hur menar du att bråck är svårt att missa?

Mvh Miks

Nja, beror kanske på bråckets storlek och utseende. Mitt bråck syns inte. Och syntes inte när jag var gravid heller. Jag sökte inte ens för bråcket via vanliga vården utan det hittades vid ett annat besök. Och jag har ont av det. Har bara inte satt det i samband.

Utstående navel har jag haft båda graviditeterna. Men det blir det ju inte automatiskt bråck av vad jag förstår.

Mvh Miks
Jag menar att MITT bråck är svårt att missa då det är extremt tydligt att det inte ser ut som det "ska". Har inte utåtnavel alls nu under graviditeten men till vänster om naveln är det en stor utbuktning som endast försvinner när jag ligger ner. Det går även trycka in utbuktningen, men den kommer ut igen direkt.

Jag menar att MITT bråck är svårt att missa då det är extremt tydligt att det inte ser ut som det "ska". Har inte utåtnavel alls nu under graviditeten men till vänster om naveln är det en stor utbuktning som endast försvinner när jag ligger ner. Det går även trycka in utbuktningen, men den kommer ut igen direkt.
Ah ok! Sorry, jag missuppfattade dig!

Hoppas du får bra hjälp efter graviditeten! De har varit en hiskeligt lång kö för att få skiten bedömt och snart opererat!

Mvh Miks

Vad märkligt! När var detta?
Jag gick på kontroll minst en gång i veckan, oftast 2 eller 3, och de innehöll CTG + blodprover (levervärden och gallsyror ffa). Medicinerade med Ursofalk (och K-vitamin) med båda barnen men inte lika länge med andra då värdena för gallsyrorna höll sig lägre och även levervärdena vände neråt mot slutet.

( Rekommendationen är att man skall sättas igång i senast v.38+0 för sedan finns en ökad risk att barnet dör i magen pga hepatosen, och att gallsyrorna skall hållas låga under hela graviditeten ).

Sonen föddes i januari 2012 :)

Mvh Miks
Opereras alla navelbråck?
Trodde det bara var om man har besvär?

Opereras alla navelbråck?
Trodde det bara var om man har besvär?
Det vet jag inte. Läkaren som gjorde bedömningen sa utan att tveka "det där får vi sy ihop!". Jag är besvärad av det så med den sammanslagna bedömningen görs en operation.

Mvh Miks

Enligt dom jag varit i kontakt med sker operation om man har besvär eller att det är såpass stort att det finns risk för tarmar mm att klämmas i bråcket.
Mmm
Jag har nog ett men inga direkta besvär mer än att jag inte tycker om det. Man måste ju kunna operera om man betalar själv oxå tänker jag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka