Förlossningsskador

Jag har fött ett barn, i sept -14. Öppnade mig jättebra men barnet roterade inte ner till mynningen och värkarna stannade av. Det sattes värkstimulerande men läget ändrades inte.

Efter tre timmar fullt öppen bestämde läkaren att något måste göras så då fick jag försöka krysta ner barnet (utan krystvärkar!). Höll på i 45 min men inget hände så då blev det sugklocka. Efter att sugklockan satts gick det fort, barnet kom ut på fyra värkar. Jag fick en andra gradens bristning på insidan och förlorade 1,3 l blod. Syddes med massor med stygn och fick ligga för observation i fem timmar ifall det skulle börja blöda igen. Mådde skit.

Efter förlossningen tog det lång tid att återhämta sig, både kroppsligt och mentalt. Har fått bestående men men inget som gör ont och ingen inkontinens så det får väl ses som lindrigt. Hade väldigt bra tillsyn genom hela förlossningen, ett eget team med barnmorska, undersköterska och sköterskestudent. Det var tack vare få födande den natten, tre mödrar på nio platser. Så det går inte att skylla på underbemanning.

Har ältat miljarder varv om det inte hade gått att göra på något annat sätt så att min skada kunde ha förhindrats men det går ju inte att svara på. Det är lätt att vara efterklok.

Har kommit i kontakt med en tjej med nästan likadant förlopp fast att hon fick vara fullt öppen åtta-tio timmar istället för tre. För henne slutade det med en total sfinkterruptur! Och så har vi min syster vars barn också tog lång tid på sig att rotera ner. De väntade ut henne. Barnet kom ut utan hjälpmedel, modern klarade sig utan men och kunde springa två månader efter förlossningen. Så det kan ju gå bra också.

Just det:

Jag förlorade bara 2 dl blod och närjag öppnade ögonen (blundade cirka hela förlossningen) så var det SJU personer i rummet. Samtliga oroliga. Jag fattade ingenting :angel:

Barn nr 1: vaginal förlossning. 9 timmar efter första riktiga värkarna sa BM " nu kommer han alldeles strax" - 6 tim och 45 minuter senare var han ute. Fullt med foll i rummet hela tiden; BM, sköterskor, läkare. Fick sy 14 stygn lite överallt. Inga komplikationer alls efteråt förutom en UVI.

Barn nr2: planerat snitt pga sätesbjudning. Förlorade 2,8 liter blod, mådde helkasst efteråt. Fint snitt utan några komplikationer men jag har ingen känsel över ärret. Tog lååång tid att komma tillbaka i form både fysiskt o psykiskt( blodbristen däckade mig-i efterhand konstaterades att jag borde ha fått transfusion).

Barn nr3: hade tid för planerat snitt pga myom. Lilleman hade dock bråttom ut och vattnet gick i v36. Jag fick själv välja och valde vaginalt( man ság på ul att myomet inte var i vägen och jag hoppades kunna fördröja förloppet lite så att min man skulle hinna komma dit;)). Var mest ensam i rummet eftersom jag inte riktigt kände mig bekväm med att ha främmande folk i rummet när min man inte kunde stötta mig( han hann inte hem). Jag gillar inte utsatta situationer bland främmande människor (och jag behärskade inte alls språket)sá jag sa att jag ringer pá klockan när jag behöver hjälp. De skulle titta till mig var 20e minut. Nu var det lite kaotiskt den dagen så de glömde...( sjukhusdirektören bad om ursäkt efterát) men det var ok. Jag ringde på klockan efter två timmar-då kände jag bebisens huvud och när bm och neoläkaren kom inspringande kom lilleman precis ut i mina händer. Superhäftigt. Sprack inget, inga komplikationer ( ja, bebisen fick vara på övervakning men det hade inte med förlossningen att göra). Gick en liten promenad runt sjukhusområdet på kvällen( han är född på em). En helt fantastisk förlossning utan att personal var inblandad.

Barn nr3: hade tid för planerat snitt pga myom. Lilleman hade dock bråttom ut och vattnet gick i v36. Jag fick själv välja och valde vaginalt( man ság på ul att myomet inte var i vägen och jag hoppades kunna fördröja förloppet lite så att min man skulle hinna komma dit;)). Var mest ensam i rummet eftersom jag inte riktigt kände mig bekväm med att ha främmande folk i rummet när min man inte kunde stötta mig( han hann inte hem). Jag gillar inte utsatta situationer bland främmande människor (och jag behärskade inte alls språket)sá jag sa att jag ringer pá klockan när jag behöver hjälp. De skulle titta till mig var 20e minut. Nu var det lite kaotiskt den dagen så de glömde...( sjukhusdirektören bad om ursäkt efterát) men det var ok. Jag ringde på klockan efter två timmar-då kände jag bebisens huvud och när bm och neoläkaren kom inspringande kom lilleman precis ut i mina händer. Superhäftigt. Sprack inget, inga komplikationer ( ja, bebisen fick vara på övervakning men det hade inte med förlossningen att göra). Gick en liten promenad runt sjukhusområdet på kvällen( han är född på em). En helt fantastisk förlossning utan att personal var inblandad.

Wow!

Ja, det var så häftigt särskilt som det kändes som att jag valde mellan pest och kolera när beslutet om snitt/vaginal skulle fattas. Jag mådde så dåligt under lång tid efter snittet pga blodbrist och var rädd att det skulle hända igen. Den första vaginala förlossningen hade jag ingen kontroll över. Lustgasen gjorde mig dåsig, det var personal hela tiden som sa åt mig vad jag skulle göra, hur jag skulle andas, hur jag skulle sitta/ligga/gå. Det kändes som att hela Danderyds personal födde barn-inte jag. Jag hade 6 timmar oproduktiva krystvärkar och kände mig helt utelämnad och utom kontroll. Säkert tryggt-men jag var inte med på ngt vis.
Den sista förlossningen hade jag total kontroll, var aldrig rädd varken för min eller barnets skull, var ensam rummet och kunde helt gå in i vad som hände. Tyckte inte ens att det gjorde särskilt ont- men det gjorde det ju säkert( jag hade ingen bedövning) jag var bara så trygg och fokuserad att det aldrig blev övermäktigt.

Just det:

Jag förlorade bara 2 dl blod och närjag öppnade ögonen (blundade cirka hela förlossningen) så var det SJU personer i rummet. Samtliga oroliga. Jag fattade ingenting :angel:

Jag minns också en himla massa folk, men jag tror det är för att när det var som mest ös så var det skiftbyte, så jag hade dubbla uppsättningar av all personal. :D De som hade varit med ända sedan morgonen ville inte gå innan allt var klart - eftersom det var väldigt nära (L föddes en kvart in på det nya skiftet) - och de nya ville ju få koll på vad som var på gång.

Jag tror jag förlorade 450 ml blod, vilket ansågs vara helt okej.

Just det:

Det krävs tydligen rätt många när de förlöser med sugklocka. Tio personer var det i mitt fall. Bland annat en (manlig) sjuksköterskestudent som gjorde sitt första pass på sin praktik på förlossningen och som var klart besvärad, stackaren.

Födde vaginalt i december. Krystvärkarna började vid 10.30 men fick inte börja krysta förens 14.00. Under denna tiden tittade BM till då och då men från 14.00 tills barnet var ute var hon närvarande. (Förutom när hon gick och hämtade läkaren som fick dra ut honom med sugklocka.)

Fick ett par stygn och tabletter för att få ut hinnorna som satt kvar - som sedan togs bort pga högt blodtryck (jag hann ta en tablett) . Var sängliggandes i 24h pga att jag svimmade om jag reste mig.

De tryckte lite på magen och antog att hinnorna hade blött ut.

Fick droppfot pga en närv i kläm (i knäet) men ingen brydde sig förens jag sade till på skarpen (eller ja de skickad en mycket oengagerad ortoped)

En vecka efter förlossningen åkte jag in akut till gynakuten pga stora blödningar och klumpar i blodet och hade moderkaksrester kvar som de fick skrapa bort. Första gången jag sövdes, så rädd jag var. Fick ligga på uppvaket i 2h fast jag redan var vaken när jag kom dit. Bebis och pappan satt förtvivlade i ett rum på gyn.

Efter ca 2 månader hade jag all funktion tillbaka i foten och kunde börja njuta ordentligt av att vara mamma.

Trots detta längtar jag redan efter en förhoppningsvis framtida förlossning.

Förlossning 1 (vag)
Krystvärkar i närmare 5 timmar. Fick två små rivsår de inte sydde. Gjorde ont att pissa i över två veckor. Annars inga men.

Förlossning 2 (vag)
Kommer in vid 6, drygt 8 cm öppen . Hinnor togs vid halv 8. Födde dottern på två krystvärkar. Sprack lite och fick tre stygn satta. Kändes som om jag inte ens fött barn efteråt.

Så jag har väl haft tur antar jag som fött två barn smidigt och utan några problem.

Fast vill man hitta både fördelar och nackdelar med både snitt och vf så är det rätt bra att läsa opartiska studier exempelvis Socialstyrelsens rapport om kejsarsnitt på moderns begäran. Vänner och bekanta och deras erfarenheter är ju bara anekdoter.

Nu har du nog missuppfattat mig. Jag har inte med fördelar eller nackdelar med kejsarsnitt vs vaginal förlossning - utan om komplikationer. Och att det drabbar både vid kejsarsnitt och vaginala förlossningar.

Vänner och bekanta må ha anekdoter, men det är där man kan prata om deras uppfattning om personaltätheten och närvaro av personal. För mig är det rätt orelevant om det är hög personaltäthet och närvaro vid vaginal förlossning om det inte är på samma sjukhus jag själv föder. Om jag nu hade fått föda vaginalt vill säga :grin:

Jag tyckte jag hade en bra förlossning men inser nu att den nog var rätt knölig.

Igångsatt, tog totalt 27 timmar. Stor bebis, 4,5 kg och 54 lång. Värkstimulerande dropp hela tiden, EDA och Krystvärkar i 1,5 timme. Sen satt han fast, både axlar och höft så BM drog och slet men jag tryckte ut honom själv till slut. 4 små stygn som aldrig besvärat mig. Red efter tre veckor.

Hade gott om BM på plats och märkte aldrig av deras höga belastning (som vi insåg var först på återbesöket två dgr senare).

Jag har fött ett barn, i sept -14. Öppnade mig jättebra men barnet roterade inte ner till mynningen och värkarna stannade av. Det sattes värkstimulerande men läget ändrades inte.

Efter tre timmar fullt öppen bestämde läkaren att något måste göras så då fick jag försöka krysta ner barnet (utan krystvärkar!). Höll på i 45 min men inget hände så då blev det sugklocka. Efter att sugklockan satts gick det fort, barnet kom ut på fyra värkar. Jag fick en andra gradens bristning på insidan och förlorade 1,3 l blod. Syddes med massor med stygn och fick ligga för observation i fem timmar ifall det skulle börja blöda igen. Mådde skit.

Efter förlossningen tog det lång tid att återhämta sig, både kroppsligt och mentalt. Har fått bestående men men inget som gör ont och ingen inkontinens så det får väl ses som lindrigt. Hade väldigt bra tillsyn genom hela förlossningen, ett eget team med barnmorska, undersköterska och sköterskestudent. Det var tack vare få födande den natten, tre mödrar på nio platser. Så det går inte att skylla på underbemanning.

Har ältat miljarder varv om det inte hade gått att göra på något annat sätt så att min skada kunde ha förhindrats men det går ju inte att svara på. Det är lätt att vara efterklok.

Har kommit i kontakt med en tjej med nästan likadant förlopp fast att hon fick vara fullt öppen åtta-tio timmar istället för tre. För henne slutade det med en total sfinkterruptur! Och så har vi min syster vars barn också tog lång tid på sig att rotera ner. De väntade ut henne. Barnet kom ut utan hjälpmedel, modern klarade sig utan men och kunde springa två månader efter förlossningen. Så det kan ju gå bra också.

Vad intressant att höra om någon mer som haft oroblem med rotationen. I båda mina förlossningar är det just nedrotationen som varit problemet ( relativt snabbt till 20 cm öppen men sedan ingenting) I första fallet ( med tvillingar och nr 2 i säte) fick jag just välja mellan sugklocka på ettan och ev. akutsnitt på nr 2 eller akutsnitt på båda. I andra förlossningen blev jag hotad av läkaren med snitt ( jag ville absolut inte och hade varit på samtal före förlossningen att jag antingen ville ha ett planerat snitt eller låta mig föda vaginalt) men en gammal erfaren barnmorska sa att hon skulle hjälpa mig och jag fick krysta utan krystvärkar. Det hjälpte rotationen och när de riktiga krystvärkarna kom igång så kändes det som en baggis. Jag tänker att det är lättare att det blir skador om man på något sätt gjort våld på förlossningsförloppet. Sedan är det ju så att det ibland behövs för att bebis mår dåligt.

Eller för stt den inte vill komma ut.. Jag gick en vecka över och det var för lite fostervatten kvar. Det är så mycket som påverkar, jag tror att trygghet och lugn är extremt viktigt.

Första barnet. En mentalt dålig skitförlossning. På pappret var det dock bra. Sydd ett par stygn. 16 h värkar, runt en kvart krystvärkar. Epidural, lustgas.
Kunde sitta till häst tre veckor efteråt, dock ihopsydd för tajt så att ha sex fungerade inte alls, det smärtade under 6 månader och det tog ytterligare 6 mån innan det kändes OK.

Andra barnet. Igångsättning pga förlossningsrädsla. Aktiva värkar två timmar, krystvärkar ca 15 min där med. Lustgas.
Sydd på något konstigt sätt, det skavde och gjorde ont när jag rörde mig flera veckor efteråt. Kunde inte gå långt alls. Visade sig att hon som sytt mig lämnat för långa trådar.
Upplevde förlossningen på ett mycket mer positivt sätt en första. MEN, komplikationerna försöker jag fortfarande hantera.
Jag kan inte gå på toa. på något vis är det något som inte fungerar som det gjort innan. Trycka-på-funktionen verkar ha avstannat , skitdrygt. Skickas runt bland olika läkare, väntar nu på att nästa anhalt ska skicka ut en tid åt mig.
Dessutom har underlivet flyttat sig också, jag får lättare ont vid sex etc.
Det är nog den mentala biten kring allt som är värst, jag är jätteledsen över att jag fick så konstiga komplikationer, det är för litet problem för att verkligen tas på allvar av sjukvården, men det är för stort för att inte påverkas av det hela dagarna.

Planerat snitt pga säte som blev akutsnitt så vattnet gick i v 38.

Själva förlossningen var helt okomplicerad med sonen hade problem med andningen och fick rusas iväg i kuvös till neo tillsammans med pappan. Kvar låg jag ensam.

Det var överfullt den dagen, men blev mer eller mindre bortglömd i min ensamhet och de 5 timmar det tog innan jag fick se sonen (för att inte tala om de 2 timmar det tog innan någon kunde tala om hur det var med honom...) var inte så roliga.

Hade minimalt ont och två år senare har jag känselbortfall på delar av ärret men i övrigt inga bekymmer!

Däremot de där förbannade hemorojjderna! Vet inte om de räknas som förlossningsskada men de är ju helt klart gravidrelaterade. Kvar är de iaf två år senare och ställer till med problem. Ska kontakta läkare efter sommaren tänkte jag!

Visserligen inte jag (är ju bara 18) men min mamma....

Jag föddes i vecka....38+6 tror jag man säger?
44 cm lång och 2 360 g tung, så jag var ganska liten, men samtidigt inte så konstigt kanske då jag föddes 1 v 1 dag för tidigt.

För mamma var dock hela graviditeten ett helvete. Fick veta att hon var gravid först i vecka 11 och sjukskrevs med detsamma för resten av graviditeten. Gick på kontroller varje vecka. Gick ner massa i vikt typ. Hon brukar typ väga 63-65 kg till sina 172 cm, i vecka 11 tror jag hon vägde typ 60? Och det gick bara mer och mer baklänges, vet inte varför... Hela soppan slutar iaf med snitt i v. 38+6, då jag låg "upp och ner"?? Hon har mig veterligen fortfarande känselbortfall i (stora delar av?) magen pga. snittet.

Sen började mitt personliga lilla h-vete. Kunde inte äta när jag föddes, och dröjde typ 3 månader tills jag kunde det. Var även väldigt ojämnt stark i höger/vänster kroppshalva (höger nästan helt slapp i början!) vilket jag, om än i väldigt mild grad lider av än idag. Hade också gulsot och något litet problem med andningen?
Vet inte om ovan på något sätt hade med hennes graviditet och förlossning att göra dock.

Fött två barn och blivit igångsatt pga havandeskapsförgiftning båda gångerna. Första i v37 med ballongkateter, cytotec och att de tog hinnorna. EDA och värkstimulerande dropp. Sonen ville inte rotera ner och var väldigt påverkad under förlossningen och förlöstes därför med sugklocka 36 h efter att vattnet gick och värkarna startade. Sprack en hel del och fick sys med ganska många stygn. Var öm den första veckan men har efter det inte haft några men eller kännungar.

Andra barnet sattes igång i vecka 40 med cytotec. Värkstimulerande dropp och EDA även denna gång. Vattnet gick spontant och värkarna startade också självmant. Fullt öppen 8 h efter att vattnet gick. Sedan avstannade allt och värkstimulerande dropp sattes in. 12 h efter att jag var fullt öppen, efter otal lägesändringar och 2 h krystande, beslutades om akutsnitt. Visade sig att dottern legat i pannbjudning och inte kunnat komma ut vilket barnmorskorna missat. Fick en infektion i snittet och var jättedålig efter förlossningen. Fick penicillin men såret ville inte läka utan vätskade jättemycket i flera veckor efteråt. Dottern är idag 3 månader och jag är fortsatt öm över snittet och har ingen känsel i huden runt snittet. Det är ju hyfsat nytt än så jag hoppas att det rättar till sig framöver.

Är nästan sugen på att skaffa en trea bara för att få gå igenom en förlossning som startar naturligt och avslutas utan hjälp. Det är trots allt j...igt häftigt att vara med om en förlossning!

Med första (4310 gram) sydde jag ett stygn i mynningen precis. Var svullen och öm ett tag, lite ont att sitta de första dagarna, men inget kvarstående.

Med andra (4260 gram) sydde jag också ett stygn, däremot var det stor skillnad, kroppen och fiffin kändes som innan på en gång. Lite svullen i mellangården bara.

Sen har jag av nån anledning blivit trängre i fjöset, är nog slidväggarna som buktar inåt lite. Sexet är i alla fall bara bättre och det är lättare att få vaginal orgasm, så mig (eller sambon) gör det inget... :cool::D

Glömde skriva att jag haft ganska krångliga graviditeter med graviditetsklåda (hepatos) med båda, plus att jag stått på blodförtunnande sprutor dagligen på grund av en propp för många år sen.

Nu i efterhand kan man bli lite skakig när det gäller tvåan. Hepatos från vecka 22, igångsatt i 39+6 med måååånga doser Cytotec, fortfarande på blodförtunnande, på det BB där två mammor och ett barn avlidit nu på kort tid. :cry:
Öppnade mig från 4 till 10 cm på en kvart ungefär.. :meh:

Efteråt såg jag det stod i mina journaler "HÖGRISKFÖRLOSSNING, blodbeställning gjord!"

Tur man inte visste det innan! :cool:

Vad intressant att höra om någon mer som haft oroblem med rotationen. I båda mina förlossningar är det just nedrotationen som varit problemet ( relativt snabbt till 20 cm öppen men sedan ingenting) I första fallet ( med tvillingar och nr 2 i säte) fick jag just välja mellan sugklocka på ettan och ev. akutsnitt på nr 2 eller akutsnitt på båda. I andra förlossningen blev jag hotad av läkaren med snitt ( jag ville absolut inte och hade varit på samtal före förlossningen att jag antingen ville ha ett planerat snitt eller låta mig föda vaginalt) men en gammal erfaren barnmorska sa att hon skulle hjälpa mig och jag fick krysta utan krystvärkar. Det hjälpte rotationen och när de riktiga krystvärkarna kom igång så kändes det som en baggis. Jag tänker att det är lättare att det blir skador om man på något sätt gjort våld på förlossningsförloppet. Sedan är det ju så att det ibland behövs för att bebis mår dåligt.
Om det blir fler barn vill jag också ha en rutinerad bm som kan guida mig igenom förlossningen. Jag vill så gärna få känna krystvärkar, kände mig blåst på det i första förlossningen.

Jag tror att jag vill föda vag igen men jag kommer då stå på mig om ett antal saker. T.ex vill jag ha information om barnets höjdläge kontinuerligt under förlossningen, jag kommer insistera på att vara upprätt mycket mer (jag låg på rygg med ctg hela aktiva skedet för att de ville ha mätning på mig) och inte tillåta att de forcerar förloppet för mycket om barnet mår bra (dottern mådde hur bra som helst hela förlossningen, det var inte alls bråttom när sugklockan sattes).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka