Sv: Förlossningar
Jag hade varit jättesjuk under graviditeten pga överstimulering vid provrörsbefruktingen. Hade på gränsen till tarmvred och massor av vätska i buken. Sedan fick jag foglossning som ökade mot slutet.
Dan innan förlossningen (Vidar kom tio dagar för tidigt) hade jag varit på MVC-kontroll och då såg allt lugnt ut så jag packade hästen och lilla juniorryttaren för att åka till SM (Uppsala, 4 timmar bort)dagen därpå. Men på dagen som vi skulle åka hade jag en liten brun flytning och var lite orolig för att det skulle vara den s.k. slemproppen. Så vi stannade på vägen med transporten kopplad och häst och packning i för att köra en snabb drive-in koll på BB som låg liksom på vägen.
Några värkar hade jag inte känt, men jag hade en närmast obeskrivlig konstant bakgrundssmärta i bäckenet som jag misstänkte att de skulle kunna "drunkna" i....
På BB tyckte de nog jag var lite fånig men tog till slut in mig på ett rum.
När BM hade undersökt ändrades attityden... "Det blir inget Uppsala - det blir BEBIS ! Du är öppen 6 cm !"
Snabb omplanering - SM-ekipaget fick förhållningsorder och ny förare, maken skickades hem som fölvakt (Tína hade fått vit mjölk vilket brukar komma omedelbart före fölet) och jag stannade på BB.
Man har ju hört att det tar lång tid med gamla förstföderskor....
Jag låg och väntade en stund till en gynekologkollega kom och tittade till mig och tog hål på fostervattenblåsan som hängde ut som en säck.
Då satte det igång. Krystreflexerna gick INTE att missa
Jag fick barnets hjärtkurva vid mitt huvud så jag såg att det mådde bra och värkarna, och sedan lustgasen som jag tajmade så jag bara tog den medan värken var på väg "uppåt" på kurvan. (då hinner man inte må illa)
Tyckte det var helt OK och gillade lustgasen skarpt
och var beredd på åtskilliga timmars slit
Men BM undrade om inte gubben skulle vara med när barnet kom. "Jo", sa jag "men han har bara 20 min hit"
Oooops! Det var bara att ringa efter honom och han hann inte mer än fram förrän Vidar ploppade ut. Huvudet kändes som att klämma ut ett bowlingklot och jag sprack lite åt tre håll men det gjorde liksom inget för jag var hög av upplevelsen, lustgasen och endorfiner... Sedan var kroppen som en sladdrig trasa som rann ut av sig själv.
Jag fick Vidar på magen och klämde ut moderkakan och syddes ihop - ivrigt tjatande om att man måste få ha lustgasen då också
Sen mindre än en timme efter att han kom ut var jag på benen, städade sängen och bar in honom till arbetskamraterna på röntgen. Kände mig superpigg och rörlig - det där som hotat spränga sönder mitt bäcken de senaste månaderna var ju BORTA !!!!
Men på BB blev de förskräckta över att jag "rymt" - tydligen ska man ligga kvar och se helig ut i sängen så länge man får
En stor anledning att stanna 1½ dygn på BB var toaletterna. De har inbyggd dusch så man slipper torka sig i köttfärsen
En anledning att åka hem var alla bebisar som skrek så man inte fick sova ens när de korta stunder ens egna gjorde det.