Förlorade stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fanta_Fanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 11 200
F

Fanta_Fanta

Mitt sto fölade fredag kväll allt gick bra tills igår då stoet dog:(
Behöver råd om att föda upp ett moderlöst föl.

Sv: Förlorade stoet

Usch vad tråkigt! Tyvärr har jag ju fått viss vana de senaste åren, så jag förstår precis hur du har det nu.
Det bästa är om det går att hitta en amma till fölet. Men jag misstänker att det kan vara svårt just nu, det är ju inte så många ston fölar så tidigt på året.
Näst bäst är om du få fölet att gå ihop med en vuxen häst som kan fostra det som häst även om du får födaupp det på välling.
Vet inte var du bor och hur du har det med lämpliga hästar hos dig. Men eventuellt skulle du kunna få låna mitt sto som fungerat som fostermamma till två av mina moderlösa föl. Det värsta som kan hända och det man ska göra mesta möjliga för att undvika är att få fölet präglat på människor istället för häst. Visst är fölet sött och hjälplöst just nu. Men om allt går bra blir det en stor häst med tiden. Det är därför du ska föra ihop fölet med en annan häst så fort som möjligt om du inte redan gjort det.

När man köper välling så finns det anvisningar för hur man ska utfodra fölet. Men det bästa är om man kan göra det så likt verkligheten som möjligt den första tiden. D v s istället ge fölet mindre mängder oftare än som det står på fodret. Med tiden kan man gå över till det som står på fodret. Jag kan rekommendera Kraffts mjölersättning. Nu i början så finns det i spannar men om om du inte hittar en amma. SÅ blir det mycket billigare att köpa det i 25 kg säckar. För mjölkersättning är väldigt dyrt ändå. Går på ca 4 000/månad till ett halvblod.
Fuxen du ser i min avatar (bilden vid sidan) är en av de som jag fött upp utan mamma. Det var jobbigt och dyrt. Men med facit i handen så var det också värt det. Hon är idag 3 år och häst som jag faktiskt kan komminicera med. Hon kan tala om för mig när hon är hungrig, om jag glömt något, om det är något hon vill m m.
Vi har trots att hon är häst och idag faktiskt även är ledare för ungstoflocken, ett eget förhållande. Jag är mamma och tryggheten om något konstigt dyker upp.
Du får gärna pma eller om du vill ringa telefonnummer finns på min hemsida. Som du kan hitta adressen till på min profil.

Det gick bra tillslut, min kusins sto förlorade sitt föl och hon gick med på att prova. Stoet kommer imorgon.

Mitt sto fölade fredag kväll allt gick bra tills igår då stoet dog:(
Behöver råd om att föda upp ett moderlöst föl.

Herregud, betäckte du och din kusin så tidigt? Och fick båda dräktiga så de fölade nästan samtidigt?
Och ditt sto dog och hennes föl dog också?
Vad har ni för ras?
Vilken otur du har med dina hästar, dog inte ett sto förra året också?

Jag tänkte det ni skrev. O det som går att läsa mellan raderna.
Om detta är sant så är det en fruktansvärd tragedi, men är det inte sant så är det bara tragiskt vilka människor det finns. Som vill roa sig på sådant som är andras verklighet.

Masse!
Ett helt otroligt generöst erbjudande du kom med... som faktiskt förtjänade ett tack.:bow:

Jag tänkte det ni skrev. O det som går att läsa mellan raderna.
Om detta är sant så är det en fruktansvärd tragedi, men är det inte sant så är det bara tragiskt vilka människor det finns. Som vill roa sig på sådant som är andras verklighet.

Masse!
Ett helt otroligt generöst erbjudande du kom med... som faktiskt förtjänade ett tack.:bow:

Jag tänkte oxå på hur otrligt generöst det var!

Det är inte lätt at stå där i den situationen...

Underbart att det finns riktiga hästmänniskor!:bow:

håller med er...jättefint Masse:)

Till TS vill jag bara säga att jag beklagar verkligen att ni har förlorat ert sto:( hoppas att det ska gå bra med er lille..

En stor eloge till dig Masse.
Jag tar av mig hatten och bugar.
//Jezz

Oj en som förlorar ston på löpande band

ja, nog känns det som om hon har en vääääääääldig otur, samtidigt som hon har en väldig tur att kusinens häst fölade samtidigt (fast det är så tidigt på året), att kusinens häst förlorade fölet samtidigt, bor tillräckligt nära för att kunna komma över och prova...

Jag hoppas att detta inte är en påhittad tragedi.

Kan, kan de säkert, men frågan är om man kan komma fram till det bara sådär?

Jag är ingen veterinär iof, så jag ska nog inte uttala mig...

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka