förlorad mamma

turbofling

Trådstartare
Jag letar kattungar och har ev. hittat en kull som passar mina önskemål. Men jag har en fundering. Kattungarna förlorade sin mamma när de var 7 v, de har nu varit ensama i 1v och klarar sig bra. De kommer att kvar hos uppfödaren till de är 12v. Det jag funderar på är hur ungarna påverkas av att bli mammalösa vid den åldern?

Sv: förlorad mamma

Min ena katt blev omhändertagen som pytteliten. Den som hade kattungarna skulle avliva dom för honan fick ungar hela tiden.. Så deras grannjänta tog hand om ungarna och matade dom och grrejade. När de var 16 veckor så hämtade vi våran lillkille.

Tycker inte att han har några problem. Han är som en helt normal katt. Förutom att han snodde mat när han var liten. Vet inte om det kan bero på att han blivit matad ur människohand hela barndomen.

De KAN bli väldigt sociala, o "ta" dig för sin mamma. De KAN börja snutta, som en säkerhetsgrej. Det finns inget som säger att de inte kan bli "normala" katter. De har sällskap av varandra som små, hur många ungar är det?
Det är bra att uppfödaren har dem kvar tills de är 12 veckor, oavsett om de har mamma eller ej, just pga att de har sällskap av varandra.

På katthemmet fick vi in en kartong med kattungar som hittats vid en container. Dessa katter är nu ca 10 veckor, och bara två stycken. Vi har valt att sälja dem, även om de är ca 10 veckor, men då bara till hem där det redan finns en katt sedan tidigare, alternativt att köparen tar hem båda ungarna. Just att ta hem en ENSAM kattunge som är för ung, kan sätta spår. Mindre risk för "komplikationer" när de har sällskap av en eller flera andra katter.

Jättesvårt att säga hur just dessa katter kommer att reagera, men det ska nog gå bra. Huvudsaken är att katterna kommer till en trygg tillvaro, där de känner säkerhet och kärlek.

Ska du ta en katt eller fler? Om du inte har någon katt sedan tidigare så rekommenderar jag dig att ta två syskon. De kommer ha så mycket glädje av varandra i framtiden!

Lycka till!

Vi hittade vår förra katt i skogen och hon var inte mer än 5 veckor kanske. Hon blev fruktansvärt social, trevlig och underbar på alla vis! Dessutom en mkt bestämd liten dam som höll vår stora buffliga hund i trim ;). Hon var väldigt snuttig, älskade koftor, filtar, hår...

Så nu fick jag lite fler svar=)
Jag ska skaffa två st, så de kommer få sällskap av varandra. Har ännu inte varit och tittat på de små liven, så jag vet inte hur många de är, mer än att det är 3 (ev 4) pojkar som inte är tingade.

Låter ju jättebra! :) Smidigt att ta två grabbar, då elimineras risken för tidig mognad o dräktighet :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 590
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar