Förlängd steglängd

Sv: Förlängd steglängd

.....dom fina ponnyer blir inte smutskastade.....
...dressyren går ut på betydligt mer än att vara vackra o kort o länga sig...:smirk:
....jag vet inte men....en ponny ska väl knappast bestämma att här på diagonalen ska det vara en ökning....är inte det upp till ryttaren...
....bara tankar!?

Självklart får ponnyn med bäst gångarter mer betalt!! men det är fortfarande inte vad det grundar sig i- utan vad en förläng steglängd är.....du kanske har ett förslag?

Domaren ska dömma det som beskrivs i TR- inget annat.;)

...och i TR står det så här:

"Förlängd steglängd ligger mellan arbets- och mellantrav. Denna form av trav visas där hästens utbildningståndpunkt inte medger mellantrav. Förlängd steglängd skall utföras enligt beskrivningen för mellantrav, men med en måttligare längning av steget."

Tycker nog att du krånglar till begreppet genom att prata om en "rundare" trav när det som efterlyses är en längning av steget som är ngt måttligare än mellantrav..visst, i mellantraven vill man ju se en "rundare" trav än i ökad trav men dit skall ju inte hästen ha kommit enligt TR om man nu rider ett program med förlängd steglängd i. Frågan gällde ju hur man förklarar för barn.

Senast ändrad:

...och i TR står det så här:

"Förlängd steglängd ligger mellan arbets- och mellantrav. Denna form av trav visas där hästens utbildningståndpunkt inte medger mellantrav. Förlängd steglängd skall utföras enligt beskrivningen för mellantrav, men med en måttligare längning av steget."

Tycker nog att du krånglar till begreppet genom att prata om en "rundare" trav när det som efterlyses är en längning av steget som är ngt måttligare än mellantrav..visst, i mellantraven vill man ju se en "rundare" trav än i ökad trav men dit skall ju inte hästen ha kommit enligt TR om man nu rider ett program med förlängd steglängd i. Frågan gällde ju hur man förklarar för barn.

....ja frågan gällde hur man förklarar för barn- men disk om hur förlängd ser ut är tycker jag mkt intressant pga olika uppfattningar.
Det som jag tyckte skulle komma fram var precis det disk gick in i att det inte är "benspret" (ursäkta uttrycket) ekipaget ska visa upp- vilket majoriteten gör......och faktiskt försvarar med hull och hår!?

....ja frågan gällde hur man förklarar för barn- men disk om hur förlängd ser ut är tycker jag mkt intressant pga olika uppfattningar.
Det som jag tyckte skulle komma fram var precis det disk gick in i att det inte är "benspret" (ursäkta uttrycket) ekipaget ska visa upp- vilket majoriteten gör......och faktiskt försvarar med hull och hår!?

Nu var det ju faktiskt så att det var du som förde in det hela på "benspret"..ingen annan. ;) Och jag tror nog inte att någon försvarar samma "sprattel" om det framgår för densamme att bakbenen inte är med utan att bara frambenen ger sig iväg så att säja. Frambenens lätthet ska ju vara en produkt av bakbenens bärkraft och där ska ju inte ponnyer/ hästar sågas för att de faktiskt visas upp lätthet i framdelen som en följd av korrekt bakbensaktivitet. Nu kan jag hålla med dig om att det i många fall är just "bensprattel" som visas upp vid många tävlingstillfällen och inte en faktisk längning av steget pga inaktiva bakben. Det fokuseras ju ganska självklart på snygga framben för det är ju det många kan se och tycker det är läckert. Men det är ju lika illa som att fokusera på hästens form istället för hästens bjudning. En god form är en produkt av bjudning. Men varför såga formen om bjudningen finns där? Folk måste bara lära sig att börja i rätt ände.

Men nu gällde det ju som sagt förlängd steglängd och hur man förklarar detta för barn.. :idea:

Fick frågan hur man gör för att få förlängd steglängd av ett barn som villle rida LC.
Hur skulle ni svarat? Någon bra övning för de yngre (och äldre kanske)?

Roligt med diskussion.:)

Vad tror ni om övningen att låta ungen rida över bommar i trav... där måste ju ponnyn öka steglängden men kanske inte tempot? Eller är jag helt fel ute? Och hur i så fall få till detta utan bommar? Halvhalter, kramanden på tygeln, när, var, hur?

Det måste ju vara enkelt utav bara den när man förklarar för de där yngre.:cool:

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 291
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 454
Senast: sardellen
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka