Förlängd steglängd

E

Eleonore

Fick frågan hur man gör för att få förlängd steglängd av ett barn som villle rida LC.
Hur skulle ni svarat? Någon bra övning för de yngre (och äldre kanske)?

Sv: Förlängd steglängd

för att få godkänt i LCs moment "förlängd steglängd" så är det i princip bara at driva på.

ett bra exempel kan ju vara att visa barn samlad och fri skritt och låta barnet titta på vart hovtrampmärkena blir i marken. det är ju trosts allt övertrampet som är själva ökningen även i trav och galopp.
visar man samma sak i trav eller galopp kan det missuppfattas och tolkas som att det ska gå fort i en ökning i stället.

sen kan man även göra ridövningar där man rider minskad trav o ökar traven varannan bokstav i ridhuset. på så sätt lär man ju barnet reglera tempot och så småningom även steglängden.

något att tänka på är att redan i det stadiet ge tipset ihop med skuldrorna och fram med magen. det är vanligt juh att ungarna börjar luta sig bak och tappar balansen.

visar man samma sak i trav eller galopp kan det missuppfattas och tolkas som att det ska gå fort i en ökning i stället.

Precis! Det är där jag misslyckats med förklaringen liksom.

något att tänka på är att redan i det stadiet ge tipset ihop med skuldrorna och fram med magen. det är vanligt juh att ungarna börjar luta sig bak och tappar balansen.

Förstår vad du menar. Det finns några sådana där dockor till ponnyhästar. Schleich tror jag märket heter. Jag brukar föreslå att man ska försöka efterlikna dockornas sits. Dessa dockor demontrerar ganska bra "sitta med stjärtknölar" samt "hålla om med skänklar". Men ser också handställningen bra, dock har de vinklade händer för att kunna hålla tyglarna.

En bra grej som i alla fall får dom att prova på att öka och minska tempot (vilket är "godkänt" i LC) är att ställa koner eller något man har till hands och låta barnet rida genom. Precis mellan konerna ska det ökas och sen har man ett par koner till där det ska minskas. Det går bra med bokstäver också, men det är lättare för barnet att se precis vart hon/han ska göra övergångarna. Har själv använt mig av detta när jag tränat unga ponnyekipage :) Lycka till!

I en förlängd steglängd vill man att ponnyn/ hästen visar en ngt rundare trav, inte en mellantrav eller ökad trav där dom "sträcker ut" benen......tyvärr har det blivit så att dom ekipage med mest "benspret" får höga betyg vilket egentligen inte är korrekt...:smirk:

rundhet och besprattel.... hm det som efterfrågas i momentet "förlängd steglängd" är inget annat än just ett längre steg...
sen att håna --->:smirk: någon för att den i LC...(herregud LC) fått fina poäng för lite bensprattel när de tryckt på och försökt få en ökning är tråkig inställning av dig!

"Bensprattel" i alla ära MEN nu är det trots allt barn som ska lära sig........
När momentet bedöms vill domaren se en rundare trav att ponnyn/ hästen är på väg till en bjudning....
För att förtydliga så kan man dra paraleller med mellan/ökad trav....vilket många faktiskt inte kán nyansera i programmet dvs den ser likadan ut.

Hån eller inte är upp till dej....det sitter i betraktarens öga!:D

betraktarens öga... hmm... använd inte smilys om du inte förstår dess innebörd. smirk betyder hånle.

N
är momentet bedöms vill domaren se en rundare trav att ponnyn/ hästen är på väg till en bjudning....

tror inte du förstår vad bjudning är, ifall du nu gör det har du kanske bara skrivit fel i meningen ovan.

inte en mellantrav eller ökad trav där dom "sträcker ut" benen.
varken mellan- eller ökadtrav går ut på eller är "att sträcka ut benen".

sen tycker i allfall jag att det är lite väl koplicerat att för nybrjare eller barn försöka förklara att det är "en rundare" trav som önskas.
har du lyckats med det? hur fick du de att förstå?

....jo jag menar det jag skriver....jag tror inte att en ordagrann beskrivning på mellan/ökad trav behövs- är ganska säker på att de flesta vet vad som önskas....;)....sen dock ngt svårare att visa upp ;)

Ja mina elever förstår vad jag menar....även de ekipage jag dömmer som får kritiken i momenten har förstått innebörden:)

Det jag är ute efter är att jag observera...jag....vill att ryttaren känner att ponnyn/hästen kommer till bjudning på båda tyglar mellan ryttarens hjälper.....vill ogärna se "spretben" fram om hästen har raka bakben....är helt säker på att DU vet vad jag menar.....men vi kanske kan komma på ngt pedagogiskt tillsammans.....:D

hemskt synd om de barn som har fina ponnyer för de blir alltid smutskastade!! Visa ponnyer har lättare för att öka än andra det rä bara så, visa har bättre ponnyer än andra. En domare ska bedöma vad de ser och kommer där in en ponny men mkt gång som gör ett likvärdigt program som den sominte har någon gång så ska ponnyn med mer gång vinna eftersom dressyren gå ut på att vara vackert och på att hästarna ska ha bra gångarter och kunna länga och korta sig.

Vad ska du säga till barnen innan de rider in? Idag får du inte öka med din ponny, det rä rätt svårt om du sitter på en ponny som vet om att det är ökning när diagonalen kommer.....

.....dom fina ponnyer blir inte smutskastade.....
...dressyren går ut på betydligt mer än att vara vackra o kort o länga sig...:smirk:
....jag vet inte men....en ponny ska väl knappast bestämma att här på diagonalen ska det vara en ökning....är inte det upp till ryttaren...
....bara tankar!?

Självklart får ponnyn med bäst gångarter mer betalt!! men det är fortfarande inte vad det grundar sig i- utan vad en förläng steglängd är.....du kanske har ett förslag?

Domaren ska dömma det som beskrivs i TR- inget annat.;)

:smirk::smirk::smirk::smirk:.....hälsning till Remmis-have a nice weekend!

:banana:

......nån kanske har en film på en korrekt förlängd steglängd??:bump:

"Bensprattel" i alla ära MEN nu är det trots allt barn som ska lära sig........
När momentet bedöms vill domaren se en rundare trav att ponnyn/ hästen är på väg till en bjudning....
För att förtydliga så kan man dra paraleller med mellan/ökad trav....vilket många faktiskt inte kán nyansera i programmet dvs den ser likadan ut.

Hån eller inte är upp till dej....det sitter i betraktarens öga!:D

Tycker du att det du skriver (bla citatet ovan) är svar på detta: :confused::eek:
(dvs frågan som ts ställde)

Fick frågan hur man gör för att få förlängd steglängd av ett barn som villle rida LC.
Hur skulle ni svarat? Någon bra övning för de yngre (och äldre kanske)?

Du som har elever, HUR skullle du förklara så att barnet förstår? :cool: Det var ju liksom frågan. Förslag på övning?

Trodde faktiskt att "spretande" ben var en del av det som vill uppnås vid en förlängning, då pratar vi alltså LC/LB. Det kommer väl naturligt eftersom hästen länger och därmed måste "bära upp" benen på ett annat sätt?
Kanske kunde få se bild/film med bra exempel på hur det ska/inte ska se ut? Satt på klubbtävling hela dagen (LC/LB/LA) och alla längningar jag såg tyckte jag bara var springiga och hafsiga - men vet som sagt inte vad en bra längning är, så exempel vore super. ;)

Hur ser du hur ryttaren känner ökningen?

...förmodligen genom att ryttaren tar upp sin häst och visar tydliga övergångar inna och efter den förlängda steglängden...
Givetvis kan inte känna hur ryttaren känner det, men jag ser att i momentet finns en bjudning där ryttaren kommer till ridning...:)

Tycker du att det du skriver (bla citatet ovan) är svar på detta: :confused::eek:
(dvs frågan som ts ställde)

Svar på frågan ang "benspret" som fått en negativ klang här- vilket det inte är, tanken var att förtydliga förlängd steglängd.
(va dock inte helt tydlig...:o)

Du som har elever, HUR skullle du förklara så att barnet förstår? :cool: Det var ju liksom frågan. Förslag på övning?

Mina elever får sitta upp på erfarna ponnys/hästar där dom kan känna skillnad på förlängd-mellan o ökad trav...dock inte helt korrekt ridet pga oerfarenhet men helt klart får känna på bjudning, efter det rider dom sina egna och har ett förhoppningsvis hum om hur de olika momenten ska kännas....
Skulle eleverna nu inte ha förmån att få rida välutbildade hästar så är det ju upp till elevens tränare att vägleda dessa kommande stjärnor att verkligen visa eleven att man nyanserar de olika gångarterna.....i verkligheten så blir det så lätt att i LC/LB i tex förlängd steglängd ökar dom allt vad dom orkar kontentan blir sänkta ryggar bakben som släpar men frambenen slänger .....och det är ju inte rätt....det finns dom som trots allt får med rygg bakben bjudning bärighet allt enligt konstens regler....dock för ökad trav....o vad är det då för signaler som sänds ut när dom då ska visa ökad trav....ponnyn/hästen kan inte länga mer och ryttaren fattar i regel ingenting.....

Jag vill inte uppfattas som negativ men det är ett problem i dressyren....framförallt i bed.

Jag tycker att en ryttare som visar tydliga nyanser i gångarterna visar en god väg till god ridning....därmed inte sagt att alla ska hålla med mej- MIN uppfattning.:D

.....skicka in filmer....det finns nog en hel del!!!
:bump:

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 291
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 454
Senast: sardellen
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka