Förlamad kulting

Iddefixen

Trådstartare
Fick linderödskultingar i måndagsnatt, 15 st!!! En dog direkt och nu är en till dålig.
Den verkar ha svårt att stödja på höger bak, och är lite klen i hela bakdelen. Den har svårt att gå.
Är lite fundersam på vad vi kan göra för att ev rädda den? Har gett den Startup och stomjölksersättning, men det är svårt att få i den mjölken.

Vad ska vi göra? Hur kan jag rädda den?

Sv: Förlamad kulting

Hur gammal är mamman? Hennes första kull eller?

15 st är en STOR kull. Det är ganska normalt att en eller flera kultingar är svagare då. ( Alla har fått lite olika näring inne i mamman).

Kung Tulles griskultingsförstahjälp:

Håll grisen varm. Riktigt svag kulting kan läggas i köksspisen som man satt på kuvöstemperatur. ( strax under 40 grader). Lägg kultingen på frotthandduk. Man kan klippa sönder en varm socka till en griskultingsvärmeväst som man trär på kultingen som en tröja. ( Jag har ibland burit kultingar under en varm fleectröja dvs givit värme och kuvösliknande miljö och närhet i flera dagar om det varit illa....och faktist räddat en hel del småttingar fast det är lättare att ha moderlösa kattungar under tröjan non stop det medges!).

Ge druvsockerlösning i omgångar. Jag använder en ren injektionsspruta som jag trätt på ett ventilgummi på. ( På lilla tutten där man normalt sätter injektionskanylen). Lösningen ska droppas på grisens tunga ganska långt bak oftast slickar kultingen i sig lite själv då. Detta gör man omväxlande med att ge antingen mjölk man mjölkat ur suggan eller grix ( kan fungera med spädbarnsmjölk till människobarn också). Både druvsockerlösning och mjölk ska vara spenvarm.

Se till att kultingen får i sig järn.

Alternativt passar man när suggan ger di till de andra och ser till att den svaga kultingen också får samtidigt.

Man får kalla på veterinär om inte kultingen blir märkbart piggare inom ett dygn eller om flera kultingar i kullen uppvisar samma symptom.

Eftersom det är viktigt att rasens genmaterial hålls så friskt som möjligt ( Linderödsgrisen är en hotad ras) ska man inte använda kultingar som under uppväxten varit svaga/sjuka en längre tid till vidare avel.

Man ska ALLTID rådfråga en bra grisveterinär om man är osäker!

/KT

Senast ändrad:

selenbrist?????
Mina killingar hade liknande symptom i sommras och då kom vi fram till att det troligen var selenbrist (trots att de fått extra selen under hela dräktigheten)

Japp, låter som möjlig selenbrist även för mig.
Men, jag undrar över kultingarnas ålder. Kan det visa sig redan nu?

I vilket fall, så skulle jag ta en spruta och trycka i kultingen lite selen utrört i vatten. I munnen alltså!
Är det selenbrist så borde en klar förbättring inträda redan inom en timme.

Till TS!
Prova med selen! Det kan inte bli sämre av det!

LIA

Mamman är ca 1,5 år, snart 2. Det är hennes första kull. Hon verkar väldigt bra som mamma, försiktig och omhändertagande.

Druvsocker - ska testa! Vet inte riktigt vad det är är i den där StartUp:en som sambon ger den lille. Ska kolla det.

Selen - funkar det med Tokosel? Hur mycket ska jag ge?

Tack för era tips :bow:

Ta en tesked Tokosel och blanda ut i lite vatten. Spruta in blandningen i munnen på kultingen. Det bör räcka för att se en förbättring, om problemet beror på selenbrist.

LIA

1 mått per 75 kg djur. 1 mått = 3 tsk. (Jag har mätt).
Alltså 1 tsk per 25 kg djur.

Selen är giftigt vid höga doser. Det fordras mer än 30 gånger högre doser än de som angivits ovan för att framkalla akuta symtom i form av magsmärtor och kräkningar.
Allt enligt FASS.

Risken för överdosering torde därför vara mycket liten.
Om TS:s problem beror på selenbrist, är det angeläget att ge kultingen en "rejäl" stötdos så snart som möjligt.

Att ens djur dör av selenbrist, är något av det mest onödiga jag vet.

LIA

En fråga jag glömde ställa tidigare.
Hur många spenar har suggan? Varje kulting måste ha en, dvs i ditt fall 14 st!

LIA

Fick hon 15 så är det kanske naturens sätt att säga att det var lite för många!
Linderöd svin är tåliga och ska av naturen klara mycke själv. Släpp den som är dålig och ägna dej åt dom friska.

Förlåt! Jag vill ju inte verka hård och kall men klarar inte suggan att föda upp hela kullen så är det nog inte meningen att hela kullen ska leva vidare.

Som jag räknar så blir en tsk 4 g 1 mått är 11 g = 13 ml.
Hur som helst så rekomenderar du bortåt 20 ggr mormaldos!!
Visst är en rejäl stötdos bra men då kanske man talar om att dosera för 4-5 kg till en nyfödd kulting inte för 25-30 kg.
PL

Jag vill ju inte verka hård och kall men klarar inte suggan att föda upp hela kullen så är det nog inte meningen att hela kullen ska leva vidare.
Suggan klarar det, under förutsättning att antalet spenar räcker till. Ett problem kan vara att mjölktillgången är olika i spenarna, och givetvis är det dessa som pellegrisarna får hålla tillgodo med. Därför brukar man behöva tilläggsutfodra dessa under de första veckorna. Därefter är dom likvärdiga med övriga kultingar.

LIA

Var hos veterinären och fick en selenspruta till lillan. Men nu har det gått 6 h sedan hon fick den - och inget har förbättrats än :cry:
Blie hon inte bättre i helgen så får vi nog ta bort den lilla kultingen. Usch vad hemskt :cry:

För att varna ytterligare: Förgiftning ses vid 1mg/ kg o dödsfall vid 1,3!
LIAs "rekomendation" motsvarar 1 mg/kg till en stor nyfödd kulting, ca 1,5 till en liten.
PL

Jag fortsätter att vara den hemska skitstöveln och tycker att den kultingen som inte överlever utan vet. hjälp och en massa personlig omsorg ska förmodligen dö i vilket fall.
TS ska ägna sej åt dom friska och livsdugliga kultingarna och mamman.

Idag så har vi beslutat att ta bort den lille sjuke. Selensprutan hjälpte inte, den har börjat tappa i vikt och den har fått diarré. :cry:

Det går inte att rädda alla, jag får vara glad att 13 är pigga och friska!

Förstod att det inte skulle gå vägen, när du inte fick respons på selenet. Trist!
Medfödda defekter är ju inte alldeles ovanligt, varken hos människor eller djur. Att du skulle råka ut för två st i samma kull känns dock lite mycket. Fick du någon info hos vet om vad det kan bero på?

Lycka till med resten av kullen! Tänk på att ge selen som tillskott någon gång ibland. Grisar är känsliga för selenbrist. Följ rekommenderade doser enligt förpackningen! :angel:

LIA

Eftersom 13 överlevande i en kull på femton är helt ok så tror jag knappast ngn vet spekulerar i krångligare diagnoser än svagt födda. Vill man veta mer får man nog kosta på obduktion.
Håller helt med om att se till att grisar får i sig tillräckligt med selen, de är dock inte bara känsliga för brist utan nästan tre gånger så känsliga för överdosering som häst o nöt.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II