förlamad i bakdelen?

W

weeanna

en häst i vårt stall har drabbats av något läskigt och konstigt. han verkar i stort sett förlamad i bakdelen. nu är inte jag ägaren, men tror det började med att han började skruva ena bakhoven mer och mer, då var hästen på klinik och röntgades och utreddes, men de hittade ingenting. sedan har hästen börjat skruva mer och mer, och för några dagar sedan upptäckte vi att han blivit helt sned i bakdelen, detta blev värre och det såg ut som han skulle "tippa". vet var där i förrgår, hittade ingenting, gav smärtstillande men det hjälpte inte alls.
två vet var där i går, de gissar på något neurologiskt fel, typ som ett virus som sätter sig på nervssystemet eller en nervskada som uppkommit med åldern. hästen är 15 år och halvblod.
han ser pigg och glad ut, står i boxen med öronen framåt och slukar maten som vanligt, lägger sig inte ner trots att han ser ut att tippa vilken sekund som helst. han har blött näsblod några gånger senaste månaden också.

någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara?
 
Sv: förlamad i bakdelen?

Tycker det låter som det är samma/liknande symptom som den där ridskolan fick...kommer inte ihåg vad tråden/trådarna heter..men det finns trådar om just detta...
Info finns också på Ridsport m.m....
 
Sv: förlamad i bakdelen?

ja, lite liknande verkar det ju. (har försökt hitta och läsa igenom trådarna här)
fast han står ju inte på kotorna. var det ett gemensamt symptom hos samtliga som drabbats av den här nervsjukdomen?
 
Sv: förlamad i bakdelen?

hästen är nu avlivad. tror de misstänker hjärnblödning.
 
Sv: förlamad i bakdelen?

Mitt sto hade något liknande.
Började med att hon ramlade om kull i skogen och blev liggande. Vet tog prover. Det var korsförlamning sa dom . Jag tror det började här redan.
Hon blev frisk förklarad fina prover. Men hon var vinglig och kunde inte gå riktigt med bakbenen.
Vi tog ut vet för att vacinera några månader senare.
Kolla stot då hade hon skit ont i ryggen. Han skrev remiss för att röntga. Men samma vecka fast fredag blev hon sjuk. Förlamad i halva ansiktet. Vet kom och gav bara medecin. Lördag morgon åkte vi till skara. De trodde redan där på närvskada .
Hon var så vinglig. Ramlade nästan.
Söjndag fick dom ta bort henne då var hon sämre.
Vi fick sedan veta att det satt en tumör bakom högra örat som tryckte på nerver mm.
Hon avlivades 19 mars 06 17 år.
Konstigt så fort det gick.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 991
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 160
Senast: Lisa2014
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 963
Senast: Líf
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp