förkyld häst

sweep

Trådstartare
Min häst är förkyld och har varit det i snart 3 veckor.
Veterinären har tittat på honom och sa att det ska gå över med vila (en vecka sa vet vilket det var i onsdags).
Men jag tycker inte att han blivit bättre så ska självklart ringa vet igen men vill ha lite tips av er på hur jag kan hjälpa hästen att bli frisk igen.

Det han har gjort nu på sistonde är att gå i hagen och sen så har vi gått på 10-15 mins promenader några dar i veckan så inget ansträngande direkt.

Finns det nått jag kan göra för att få honom frisk lite snabbare?

Sv: förkyld häst

Hej min häst hostade och snorade i 5 veckor,vet kunde inget direkt göra ,men sen blev hon sitt vanliga jag igen,..
Men för att lindra symtom och hosta och även ev göra förloppet snabbare, Ge två matskedar honung ,en tsk timja ,och en rågad tsk vitlök 3-4 gg om dagen , blanda även i två pump B- vitamin 2 ggr om dagen. blanda i betfor eller,och vetekli/havre gröt. du kan även köpa alger som är slemlösande.:d

fick svar av vet att han bara ska vila mera.

Men är det någon mera som har tips på vad som kan hjälpa?
är det bra att gå på promenader eller ska han stå helt?
(promenaderna går mest ut på att gå i skogen och äta upp den =)

han har täcke på sig inne (är klippt) ska jag ändra nått på det? eller vara som det är nu?

han har inte så mycket slem i halsen så tror inte att alger hjälper

Jag tycker allt att han kan få smaka lite på skogen om det inte är ruskväder och han håller sig varm ;)
Jättetråkigt för honom annars ju!
Vanlgtvis brukar det ju ge sig på en vecka.. men fortsätt håll kontakt med vet om det segar ut sig för länge.

ja det är ju det jag oxå tycker.. att det är trist att få stå inne så mycket utan att göra nått.. då går jag på våra små promenader när vädret tillåter =)

Tycker jag låter förnuftigt!
Lycka till nu med honom och hoppas det ger sig snart!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg