Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

B

BeastieBabe

:eek: :eek: :eek: jag blev helt förskräckt när jag fick höra detta, inte precis att hästens liv förkortas utan hur man kan tro på det!! tjejen X hävdar att den hippologutbildade Mimmi som äger ett stuteri säger att hästars livslängd för kortas med FLERA ÅR om man använder täcke på hästen.. befängt.. tjejen X hade inte ens några källor eller efternamnet på "mimmi" som lärde ut detta...

vad säger ni duktiga bukare? är det verkligen så att man förkortar sin hästs liv med 2-3 år om man har täcke på den på vintern?

Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Det tror jag inte men det är Strasser som påstår detta.

Däremot försämras hästens naturliga förmåga att hålla värmen om den har täcke på sig ofta.

strasser, ja det säger en hel del det.. :smirk:

har inte kommit på ännu vad det är som gör att hästens liv förkortas om den har täcke eller om det bara är ett påstående..

Ja, om den trasslar in sig så att den stryper sig eller bryter benen av sig är det säkert sant :idea:

Hmm, Mimmi Mus kanske?

Kanske om den råkar hänga sig i en X gjord :devil:

Man får inte bli förskräckt över alla tokigheter man får höra.
Strasser är visserligen veterinär men hennes attityd till vetenskap verkar minst sagt underlig.
PL

Ja, skor gör ju också att hästens liv förkortas med flera år enligt Strasser. Själv har jag träffat flera hästar som är en bra bit över 30 år och som har varit skodda större delen av livet.

Nu vet jag ju inte riktigt hur gammal en vildhäst blir men...

Sweet skrev:
Själv har jag träffat flera hästar som är en bra bit över 30 år och som har varit skodda större delen av livet.

Vilken TUR för de hästarna att de är skodda, annars kanske dom aldrig får dö :D ;) ...

Skit snack... Det tror inte jag på....

Men snälla Sweet!

Det är så uppenbart att du inte är påläst att det är pinsamt. Det bli inte mindre pinsamt bara för att andra på forumet är lika dåligt pålästa så att du får hejarop, även från, får man förmoda, vuxna karlar.

Ni ägnar er åt förtal i närmaste. Vet ni att vem som helst kan bli polisanmäld? Än så länge är det inte någon förundersökning klar ens och ännu mindre är det åtal väckt eller dom fälld. Ni beter er på värsta kvällstidningsmanér.

Inte någonstans i Strassers litteratur står det något om förkortad livsläng om man använder täcke. Varför påstår du något dyligt?

Däremot så drabbas musklerna som styr hårsäckarna av atrofi. Hästen klarar inte på egen hand att justera sin värme genom att lyfta på håren. Musklerna måste tränas upp igen som när man varit gipsad ungefär.

Ta nu och läs på direkt ur källan innan du släpper ur dig en groda till.

Vem/vad är Strasser ? :confused:

Däremot så drabbas musklerna som styr hårsäckarna av atrofi. Hästen klarar inte på egen hand att justera sin värme genom att lyfta på håren. Musklerna måste tränas upp igen som när man varit gipsad ungefär.
O var kommer detta från? Strasser?
PL

*lånar knapp"
Vid föreläsningen jag var på, påstog föreläsaren bestämt att hästens liv förkortades om man la täcke på den, satte skor på den, eller om man tog in den i ett stall. :confused:
Och om detta är fel av föreläsaren, så är det väl något fel på utbildningen????

Strasser har säkert sina poänger, men för mej som hästägare, som vägrar ha dåligt samvete för att min häst har skor, täcke när det är kallare än -25 grader, eller har ett bra stall till min häst dygnets mörkaste timmar, verkar det vansinnigt att se allt så "svart eller vitt"

Ärligt talat har jag kommit på att det inte borde finnas några hästar alls här i fjällen, för ser man rent historiskt så har det aldrig funnits vildhästar här, så då ska min häst inte heller kunna klara sig här :cry:

Nu är jag egoist, och VILL ha häst! alltså har jag skor, för att kunna brodda, täcke när det är kallt, och stall för att själv kunna sova gott när det är snöstorm, och svinkallt!

* Jenny *

Du borde nog ha renar utanför kåtan istället.
Fast nog kan vi ha 30-35 här nere vid älvens utlopp också.
PL

kamomillo skrev:
Vid föreläsningen jag var på, påstog föreläsaren bestämt att hästens liv förkortades om man la täcke på den, satte skor på den, eller om man tog in den i ett stall. :confused:

Min häst som dog vid 31 års ålder hade skor nästan hela livet, täcke på vintrarna och stod i stall. Undrar då hur gammal han skulle blivit om han sluppit allt detta :confused:

:rofl: då hade han kommit in i Guiness rekordbok

peter_lundin skrev:
Du borde nog ha renar utanför kåtan istället.
Fast nog kan vi ha 30-35 här nere vid älvens utlopp också.
PL

Så sant, så sant!
Men som du vet så är det nästan bara samer som har renar, å då får jag nog vara utan djur :(
Å kylan skickar vi gärna ner efter älven... Slit den med hälsan ;)

* Jenny *

peter_lundin skrev:
laughing-smiley-018.gif

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 833
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 638
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit