Förklaring av olika Westerngrenar

Sv: Förklaring av olika Westerngrenar

Jag räknar med att de andra tävlingsekipagen ska ha så pass bra koll på sina hästar så att för att min häst svamlar ngt inte ska störa dom.

Ungefär här tyckte jag att du sa att du inte hade koll på din häst. Men nu vet jag ju att så var inte fallet, så varför inte släppa det och koncentrera sig på trådens ämne istället?

Ja du jag hade läst regelboken innan men jag la volter iaf. Det finns ngt som heter att det är mänskligt att fela men det vet säkert inte ngt du om eftersom du aldrig gör några misstag eller?

Vilken attityd åter igen. Om man har så höga förväntningar på en prova på träningstävling i E klass (där man tillåter ledare )att man inte tål att ngn gör fel så då kan man verkligen stanna hemma själv. Det är min åsikt.

Fram för glada människor som vill stötta andra i tur och otur.

Vill du missförstå allt och alla? :cool:

Om rådet att läsa igenom regelboken och ta emot hjälp och tips av någon som tävlat innan när man gör tävlingsdebut är att visa dålig attityd, så tror jag att du är ganska ensam om den uppfattningen.

På E-tävling tycker jag att det är extra viktigt att alla tävlande får en bra första upplevelse, och vill fortsätta att tävla och utvecklas. Därför är det ju en fördel att man vet om att man ska rida in till mitten och utgå i ex. pleasure om man inte har kontroll på sin häst och måste lägga volter el dyl. för att återfå kontroll, och undvika att förstöra alla andras ritter. Jag tycker inte att det finns något mer irriterande än att domaren måste avbryta klassen och be ekipage att rida in till mitten och ställa sig, för att de själva inte bemödat sig att ögna igenom regelboken...

Men uppenbarligen är jag ensam om att tycka detta menar du?:grin:

Hur menar du missuppfatta? Givetvis vill jag svara på din kommentar om mina volter.:confused:

och även om det är omedvetet inte visa tillräcklig hänsyn genom att exempelvis lägga volter i pleasure - kan ju helt förstöra ritten för andra som inte är beredda på det då det inte är tillåtet. Tråkigt om det är deras första tävling och de kämpat hårt länge och sett fram emot tävlingsdebuten. Likaså att inte veta "spelreglerna" på framridningsbanan, det kan skapa mycket irritation.

Jag gjorde då som jag tidigare sagt, volter på min första tävling, det hade ingenting att göra med att jag inte hade kontroll av hästen utan jag hade helt enkelt missat att man skulle rida förbi den framför på insidan. Eftersom det var en del ponnyer med i klassen så gjorde jag volter när jag kom för nära. Jag undrar vad ni har för hästar egentligen när ni tycker att man förstör ritten för andra genom en enkel volt? Har dom aldrig tidigare varit på en ridbana? Jag menar hur överlever ni ridpass på ridbanor eller framridningen om nu volter är bland det värsta som kan inträffa? Det var som sagt iaf ingen på min klubb som stördes och deras hästar verkar vara tillräckligt miljötränade för att klara av att en annan häst gör en volt :eek: En person blev däremot störd av att jag pratade under uppställningen och det bad jag om ursäkt för och lovade bättring. Det står inte ens i regelboken :grin:

Sedan hade du goda råd att ge dom hade jag inget att kommentara om.

Personligen tycker jag fortfarande att hon kan tävla. Att titta å en tävling live och titta på en tävling via you tube är att titta på precis samma moment. Jag skickade bla länkar till henne. Den här tjejen vill veta och tar reda på det hon kan. Tror hon kommer vara väl förberedd om en månad när hennes träningstävling på E nivå startar. Alla har inte ett gäng med westernfolk eller tränare att luta sig mot och då får man tänka själv, leta information och överleva därefter.

Mumin

Risken med att diskutera i skrift är att man anar "ugglor i mossen" eller attityder där det egentligen inte finns några, och då menar jag från alla håll. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att läsa en text utan att göra någon form av tolkning. När vi pratar med varandra "live" tolkar vi även tonfall och kroppspråk, vilket gör att vi har lättare för att inse vad den andre menar med det denne säger.

Kan du inte jämföra med ngt som ligger lite närmre jämförelsen om du ska vara seriös? En walk and trot pleasure och Polo?

Jag skulle inte tycka det var konstigt att någon startade en 40 cm clearround heller för första gången utan att ha varit och tittat. Eller en LD dressyr runda med bara skritt och trav.
Mumin

Ok att jag skojade till det med bollen ...ursäkta...men jag håller fast vid att man bör ha kollat på tävlingsformen, ha en hum om regler och genomförande osv innan man startar i en ny gren. Varför börjar inte TS med att testa de olika grenarna hos någon klubb eller westernkunnig person? Varför måste hon promt pröva på på en tävling?
Någonstans skrev hon att hon inte hade råd med träning, men även en tävling kostar ju. Många klubbar har ju pröva på lektioner för en billigare peng.
Westerngrenarna är ju så individuellt olika att man måste ha sett hur de går till för att förstå någorlunda tex trail - reining.
Det var det jag menade med polo - jag har aldrig sett en match och skulle aldrig kunna hoppa in och snabbt förstå hur, vad, var, när och varför jag skulle göra saker.

Sedan är det nog ingen här som bryr sig särskilt mycket om du inte har en aning om vad du ska göra inne på banan. Så det är nog mest av omtanke du har fått de råd du har fått. Men jag antar att det rinner av för dom svaren passade inte?

På min första tävling hade inte jag en susning om vad jag gjorde, men tro det eller ej jag, hästen och övriga tävlande överlevde.
Jag förstår exakt vad Jessica menar här och eftersom jag är med i arrangerande klubb och vet vad förutsättningarna är, så anser jag henne vara fullt kapabel att vara med där utan att "förstöra" eller trassla till det för övriga.

På min första tävling hade inte jag en susning om vad jag gjorde, men tro det eller ej jag, hästen och övriga tävlande överlevde.
Jag förstår exakt vad Jessica menar här och eftersom jag är med i arrangerande klubb och vet vad förutsättningarna är, så anser jag henne vara fullt kapabel att vara med där utan att "förstöra" eller trassla till det för övriga.

Då hade vi rätt glasögon på oss när vi läste inbjudan :) :love:

Och till er andra, det är en träningstävling inte en tävling. Altså träning inför tävling. På youtube kan man lära sig lika mkt som att de facto varit och sett en tävling. (inspelningar av tävlingar)

Jises!

Nu var det ju TS som FRÅGADE och hänvisningar till beskrivningar på internet räckte inte! Om det nu bara handlade om ett youtube klipp TS behövde för att få svar på alla sina frågor hade ju detta snabbt kunnat avhjälpas med att du postade länken till det i tråden och allt var frid och fröjd :grin: Jag sitter knappast här och svarar för att jag inte har något annat för mig.

Jag har ingen aning om TS ridkunskaper och har heller inte sagt att hon inte ska tävla om hon känner sig redo för det men jag kan ju bara svara på de frågor som ställs. Det överlåter jag nog på andra från och med nu. :grin:

Vad du eller TS eller någon annan kan eller inte kan har jag för övrigt inte ens kommenterat, men att man inte ska ge sig ut på en träningstävling om man riskerar att förstöra för andra det står jag fast vid. Om du eller någon annan tar åt sig å sin egen eller TS vägnar är det ju knappast mitt fel.

För övrigt kan jag ju informera om att jag nog är en av de som oftast försöker få folk ut på tävlingsbanan, oavsett nivå och hjälper ofta till att få nybörjare att ta steget ut och känna sig väl förberedda oavsett om det är en träningstävling.
Men uppenbarligen uppfattas jag av vissa som negativ med en attityd här så fortsättningsvis ska jag överlåta råden på andra :cool:

Då hade vi rätt glasögon på oss när vi läste inbjudan :) :love:

Och till er andra, det är en träningstävling inte en tävling. Altså träning inför tävling. På youtube kan man lära sig lika mkt som att de facto varit och sett en tävling. (inspelningar av tävlingar)

Japp det hade ni, kan tillägga att jag har lyckats trassla till det tillsammans med kärringen på betydligt större tävlingar och med många års tävlingsvana för oss båda....:rofl:

Jag förstår hur du tänker här och håller på sätt och vis med.
Fast nu har ju jag som sagt fördelen att veta hur tävlingen kommer att gå till plus att jag känner TS också....;)
Sen så finns det gott om folk på plats som kan förklara saker och ting också, plus att vi är rätt så "laid back" här i värmelandet. :D

Att det alltid måste bli såhär i trådar fattar jag inte... Jag får nog lov att säga att jag uppfattade många som negativa, men jag kanske missförstod.

Nu är det så att hästen min har blivit skadad :cry: och vi kan inte vara med på TRÄNINGStävlingen. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1066829
Kolla gärna in tråden, råd o tips mottages tacksamt.. Har självklart varit i kontakt med vetten.

Jag kommer att vara med och titta på träningstävlingen. Synd att vi inte har en läktare där bara, är lite svårt att se genom det höga paddock staketet :cool:
ÄHH ja får väl dra med ett bord och sätta stolen på :rofl: :idea:

Lenita: Har ni träningstävlingar typ 1gång per år? Gillade verkligen att samtliga deltagare får rosetter, proffsigt av er -Tummen upp :bow:

Jag förstår hur du tänker här och håller på sätt och vis med.
Fast nu har ju jag som sagt fördelen att veta hur tävlingen kommer att gå till plus att jag känner TS också....;)
Sen så finns det gott om folk på plats som kan förklara saker och ting också, plus att vi är rätt så "laid back" här i värmelandet. :D

Hehe.. Ja giller fölk som ä "laid back" män dä kanskö beror på att ja oxå ä värmlänning :laugh: :rofl:

Vi i Norrbotten sällar oss till the laid back skaran :p det absolut viktigaste är att ha roligt med sin häst och att alla känner sig välkomna. Här tar vi oxå hand om nybisarna när dom kommer. :)

Mumin

vad synd att din häst blev skadad. jag kommer iaf finnas på den tävlingen så om du undrar över något kan du alltid fråga mig
du känner lätt igen mig, jag är den med den lätt tjocka fjordingen :D

vad synd att din häst blev skadad. jag kommer iaf finnas på den tävlingen så om du undrar över något kan du alltid fråga mig
du känner lätt igen mig, jag är den med den lätt tjocka fjordingen :D

Hehe

Jag har ganska långt blondt hår, glasögon, 160 hög, smal sak :laugh:

Om ni känner igen mig så hojta gärna till :D

Någon som vill förklara lite smått bara om klasserna. Så jag vet vilka är intressantast att titta på. Vet inte om jag orkar sitta där från 9-18 :P
Klasser:
1, Showmanship at Halter
2, Trail at Hand
3, Trail W&T
4, Trail
5, Versatile Horse M:2
6, Western Riding M:11
7, Western Riding W&T M: 2
8, Reining M:13
9, Western Pleasure
10, Western Pleasure W&T
11, Western Horsemanship
12, Western Horsemanship W&T
13, Barrel Race
14, Pole Bending

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka