Förklaring av olika Westerngrenar

Sv: Förklaring av olika Westerngrenar

Jag tycker du ska tävla :) Jag och min Festis blev uteslutna ur 2/3 av alla starter på den första tävlingen. Han fattade fel galopp i nästan varje mönster. vi gjorde förbjudna volter i pleasuren och pratade vid uppställningen :eek:
Nästa tävling ett halvår senare blev vi klubbmästare och tvåa i norrlandsmästerskapet :d

Man behöver rutin och komma ut och träna på just träningstävlingar. Jag kunde bara det jag läst i regelboken inför min första tävling. Jag räknar med att de andra tävlingsekipagen ska ha så pass bra koll på sina hästar så att för att min häst svamlar ngt inte ska störa dom. Annars behöver dom träna mer dom oxå :devil:

Jag låg bakom ett mkt irriterat brunstigt sto på senaste pleasuretävlingen men icke tycker jag för den del att hon borde stannat hemma :eek:

Så var glad och tävla på :)

Du tror inte att de andra ryttarna har samma förväntningar? Tänk om 5 ryttare har hästar som "svamlar" och alla räknar med att resten är erfarna och lugna? Visst finns det gröna hästar och ryttare, och träningstävlingar brukar vara anpassade för just dem. Men har man inte koll på sin häst ( jag uppfattade det som att du inte hade det, utan räknade med att övriga ryttare hade tillräckligt rutinerade hästar för att inte bli störda? ) så bör man nog stanna hemma tills man inte längre är en säkerhetsrisk på tävlingsbanan. Jag tycker det låter som en toppenidé att se sig om på en tävling först, det lär man sig mycket utav.

Förutsett att ryttaren på det brunstiga stoet inte hade någon aning om vad denne skulle göra under tävlingen, eller helt enkelt inte hade koll på stoet. Utan räknade med att du som red bakom hade en såpass lugn och välskolad häst att den inte skulle bry sig om hens häst sparkade mot din. Hade du då inte tyckt att ryttaren borde lära sig fokusera sin häst mer inför nästa tävling? Det finns en första gång för alla, men jag tycker att man bör förberade sig och sin häst så gott det går, för allas trevnad.

Jag tycker du ska tävla :) Jag och min Festis blev uteslutna ur 2/3 av alla starter på den första tävlingen. Han fattade fel galopp i nästan varje mönster. vi gjorde förbjudna volter i pleasuren och pratade vid uppställningen :eek:
Nästa tävling ett halvår senare blev vi klubbmästare och tvåa i norrlandsmästerskapet :d

Man behöver rutin och komma ut och träna på just träningstävlingar. Jag kunde bara det jag läst i regelboken inför min första tävling. Jag räknar med att de andra tävlingsekipagen ska ha så pass bra koll på sina hästar så att för att min häst svamlar ngt inte ska störa dom. Annars behöver dom träna mer dom oxå :devil:

Jag låg bakom ett mkt irriterat brunstigt sto på senaste pleasuretävlingen men icke tycker jag för den del att hon borde stannat hemma :eek:

Så var glad och tävla på :)

Jag håller med dig.
Det är ju därför det heter träningstävling och man tar ju inte med en häst som sparkar andra hästar om de kommer för nära baken eller är rädd för alla sorts ljud el andra hästar, då får man ju träna mer på hemmaplan innan man börjar med träningstävling. Men det är ju ingen big deal för övriga tävlanden om ens häst fattar fel galopp eller gör en volt som man inte skulle.. Det finns ju en gräns så som du säger.

Så jag håller med dig :bow:

Vet inte om det är sårad stolthet som gör att du vägrar förstå vad alla andra säger?

Det är knappast någon som säger att man måste göra allt perfekt eller inte får lov att gör fel på en träningstävling. Men börjar man lägga volter i pleasuren (varför gör man det?) så kan jag garantera att man stör övriga tävlande sålänge man inte är två i klassen. Eller varför gå in i en klass, säg western riding och se ett gäng koner och en bom och inte ha en aning om hur man ska rida???
Sedan är det ingen som bryr sig om man råkar prata vid uppställningen eller klappa sin häst under trailen.

Det är en milsvid skillnad.

Sedan är det nog ingen här som bryr sig särskilt mycket om du inte har en aning om vad du ska göra inne på banan. Så det är nog mest av omtanke du har fått de råd du har fått. Men jag antar att det rinner av för dom svaren passade inte?

*delvis knapplån*
Jag jag vet inte om attityden i vårat län helt enkelt är vänligare men här var det ingen som störde sig på att jag gjorde mina volter. Jag gjorde dom när jag kom i fatt ponnyn framför, i vanlig dressyr överlever precis alla när man gör en volt tillbaka ;-) Jag visste helt enkelt inte att man skulle rida förbi på insidan. Jag var inte allvetande kors i taket inför min första tävling. Vi hade iaf tvärtom roligt åt det under den gemensamma lunchen och festen :grin: och jag fick otroligt blodad tand över stämningen och över alla stöttande och underbara människor. Och med lite fix med vänstergaloppen så vann vi istället :)

Tycker ni inte att er attityd är lite negativ.? Vi får inte upp intresset till att träna och tävla western i det här landet genom att fnysa åt folk och säga åt dom att stanna hemma. Man kan faktiskt ha en alldeles utmärkt bra häst att fara iväg och tävla en träningstävling med även om man inte har tävlingsrutin. Hon frågar ju vad tävlingarna går ut på. Jag tycker då inte att en träningstävling i pleasure för en häst som man kan rida rakt fram i alla tre gångarterna är något man behöver bli så himla upprörd över. :o

Nää åk och ha roligt med din häst och hoppas på att folket i din trakt är glada och positiva :)

Senast ändrad:

Du tror inte att de andra ryttarna har samma förväntningar? Tänk om 5 ryttare har hästar som "svamlar" och alla räknar med att resten är erfarna och lugna? Visst finns det gröna hästar och ryttare, och träningstävlingar brukar vara anpassade för just dem. Men har man inte koll på sin häst ( jag uppfattade det som att du inte hade det, utan räknade med att övriga ryttare hade tillräckligt rutinerade hästar för att inte bli störda? ) så bör man nog stanna hemma tills man inte längre är en säkerhetsrisk på tävlingsbanan. Jag tycker det låter som en toppenidé att se sig om på en tävling först, det lär man sig mycket utav.

Förutsett att ryttaren på det brunstiga stoet inte hade någon aning om vad denne skulle göra under tävlingen, eller helt enkelt inte hade koll på stoet. Utan räknade med att du som red bakom hade en såpass lugn och välskolad häst att den inte skulle bry sig om hens häst sparkade mot din. Hade du då inte tyckt att ryttaren borde lära sig fokusera sin häst mer inför nästa tävling? Det finns en första gång för alla, men jag tycker att man bör förberade sig och sin häst så gott det går, för allas trevnad.

Jag hade fullständig koll på min häst, det är inte samma sak som att inte ha fullständig koll på allt. Jag hade aldrig tävlat förr och tänkte inte sitta på bänken hela första tävlingen för att titta för att jag inte tävlat tidigare utan det värsta som faktiskt kan hända och hände var att vi blev uteslutna, hade roligt och kom hem en upplevelse rikare och med mer tävlingsrutin. Med svamlar menar jag precis som jag sa att han fattar fel galopp för att vi har problem med höger bakben som är svagare än det vänstra. Så ibland funkar det klockrent och ibland inte. Nu är han starkare så därav det bättre resultatet.

Tror knappast jag blivit klubbmästare vid nästa tävling om jag suttit på bänken under den första så jag tror att min metodik funkade alldeles utmärkt för min häst.:)

Att man ingenting kan om tävlingarna men som tjejjen här tar reda på det man kan läsa sig till, är det verkligen samma sak som att inte ha ngn koll på sin häst?

Vi är som sagt tydligen lite mer öppenhjärtliga i mitt område. Förra tävlingen kom en av de duktigaste ryttarna med sina gröna unghäst inte ens in i ridhuset. Hur mkt man än tränar hemma och åker på kurser kan man faktiskt inte veta hur ens häst beter sig på tävlingsplatsen med så mkt nervositet och folk o hästar just för att det är djur och speciellt om de är unga. Man måste komma ut på tävling för att träna just tävling.

Har ni läst proppen hon skicka verkligen??
"I alla walk and trot klasser är det tillåtet att ha ledare" " vi vill påminna alla om att detta är en träningstävling. Det kommer att finnas unghästar, ovana ryttare och barn på tävlingsplatsen"

Tycker det låter som ett ypperligt tillfälle för henne att träna och det låter som tävlingsledaren just precis har tänkt på personer som henne i sin målgrupp. Eller vad anser ni är en ovan ryttare egentligen??

Jag är glad om det kommer folk och hästar så klasserna blir av och vi hjälps åt så gott det går med alla nya så de känner sig välkomna och hemma.

Senast ändrad:

Tycker det låter som ett ypperligt tillfälle för henne att träna och det låter som tävlingsledaren just precis har tänkt på personer som henne i sin målgrupp. Eller vad anser ni är en ovan ryttare egentligen??

Jag är glad om det kommer folk och hästar så klasserna blir av och vi hjälps åt så gott det går med alla nya så de känner sig välkomna och hemma.

Det tycker jag också. Har du ens läst svaren eller har du samma glasögon på som TS???

TS vill veta exakt hur varje klass går till -något som är ganska omöjligt att skriva ner på ett forum och extremt lätt löses med ETT besök på en tävling innan man provar på själv. Har inget som helst med att göra med kontroll på sin häst och vad det nu är ni orerar om.

Mitt förslag var att istället för att någon ska försöka sig på att skriftligen förklara hur man rider varenda klass och därmed alla eventuella variationer i mönster etc, att man åker på den första träningstävlingen och kollar. Så vet man ju vad man kan vänta sig. Kan inte se att någon ens har kommenterat TS ridkunskap eller kontroll på sin häst. Det är inte ens någon som menar att TS inte kan vara med i en w&t med ledare om hon vill för guds skull. Det var knappast det frågan handlade om eller hur?

Det är ju jättebra att DU hade full kontroll på din häst. Och jätteroligt för dig att du blev klubbmästare - Grattis till dig!
Men vad har det med trådämnet att göra???

Jag föreslår att du istället går igenom alla klasserna och mönster och svarar de frågeställningar TS tagit upp eftersom vi andra har sådan negativ attityd enligt dig.

Då ber jag om ursäkt för att jag utgick från motsatsen. Är det inte viktigare tycker du att veta vad tävlingen man åker till går ut på istället för att satsa på att bli klubbmästare? För nu tycker jag det lät som att det löser sig bara man prövar. Och självklart får man rutin genom att göra just det. Men varför åka på en tävling och delta i en klass där man inte kan reglerna eller ens vad det går ut på? Man kan läsa sig till en del på internet, ja. Men visst främjer man väl westernridning genom att rekommendera människor att SE EFTER innan man ger sig på det också? Och nej, det är väl ingen katastrof om man "misslyckas", utan man lär sig även utav det. Men att ha en aning om vad man tävlar tycker jag är absolut nödvändigt om man ska till en tävlingsplats, för allas skull. Jag försöker inte tvinga TS att stanna hemma, utan ger råd i all välmening. Om TS har möjlighet att ha en erfaren person på plats som kan hjälpa och vägleda så låter ju även det lämpligt. För det verkar inte lämpligt, särskilt inte för TS själv, att ge sig ut med så lite kött på benen. Jag tror hennes självkänsla och utveckling mår bättre av att bli lite säkrare på tävlingsformerna från marken. Det är inget fel med att vara åskådare först, snarare klokt. " Sitta på en bänk " tycker jag är utgångsläget oavsett vad man ska tävla. Det är knappast bortkastat.

Jag har aldrig påstått att TS inte haft koll på sin häst, utan utgick från scenariot du beskrev, där det lät som att du inte hade full kontroll utan hoppades att ingen annan skulle bry sig om din häst konstrade.

Självklart kan TS åka och tävla. Men jag uppfattar TS som osäker, och rekommenderar då att se hur det går till först. Jag tycker heller inte att någon försöker skrämma iväg TS eller är otrevlig och "fnyser"?

*delvis knapplån*

Jo jag tycker att ni har en supernegativ attityd faktiskt.
Jag berättade att jag vann min andra tävling för att jämföra med den första gången då vi blev diskade i nästan varje klass. Att det inte behöver innebära att man är ett dåligt ekipage utan man är där för att ha roligt och lära sig.

Om man aldrig ridit western förrut vet man säkerligen inte att det finns så mkt mönster som det finns, Hon kan tro att det är som dressyr dvs Ett LättD mönster som ngn kan länka till exempelvis. Det finns väldigt lite om westerntävlingar på internet och jag hade då absolut ingen koll på sånt innan jag började tävla.

Jag tycker inte att man behöver super mkt förkunskaper för att vara med på en Walk and trot Pleasure på en träningstävling där man tom får ha ledare om man behöver!! Vilka glasögon läser du med?

Så som sagt tävla på :)

Man rider in en och en in till spåret. Du rider runt runt på fyrkantspåret och domaren i mitten ropar ut vilken gångart. Walk= skritt Trot= trav. Bara nedsittning och du ska rida lugnt och det ska se bekvämt ut.
Jättesvår beskrivning ;-)

Men kom ihåg nu, inga volter om inte domaren ber er byta varv, man rider om på insidan av fyrkanstspåret. Och i Sverige håller man inte så där jätte jättelåga tempon i de lättare klasserna :) Man får inte ha nosgrimma på hästen.

En klass i sverige så du har lite att jämföra med :) Men det är med galopp oxå på filmen vilket det inte är om det är Walk and Trot

http://www.youtube.com/watch?v=vWYsJC4VtcA

Superstort lycka till och hoppas ni har superkul !! och att ni som oss får blodad tand :love:

Mycket kloka ord från både Wrangler och Bluefish, som båda vill westernridningen väl, men ibland pratar man för döva öron:angel:

Tror jag ska åka på en polotävling i helgen med min häst..har aldrig sett en sån ..men vadå man kan väl ha roligt :)...förresten får man ta bollen med händerna......

Kan du inte jämföra med ngt som ligger lite närmre jämförelsen om du ska vara seriös? En walk and trot pleasure och Polo?

Jag skulle inte tycka det var konstigt att någon startade en 40 cm clearround heller för första gången utan att ha varit och tittat. Eller en LD dressyr runda med bara skritt och trav.

Hur kommer det sig tror ni att just denna träningstävling är öppen för alla? Om man vore intresserad av att bara få dit deltagare som vet och kan allt , vore det inte bättre med en medlemskapstävling då? Det är inte för att locka andra människor från andra grenar att pröva på tror ni :grin:

Hon försöker ju ta reda på saker före tävlingen genom internet, you tube osv. Men det är tydligen inte tillräckligt för vissa :/ blir ledsen över er nedlåtande attityd. Trycka ner i skorna al a * haha vet du inte ens vad man ska ha på sig så kan du ju aaaldrig vara med bla bla ta bollen med händerna *

Mumin

Senast ändrad:

Men att ha en aning om vad man tävlar tycker jag är absolut nödvändigt om man ska till en tävlingsplats, för allas skull. Jag försöker inte tvinga TS att stanna hemma, utan ger råd i all välmening. Om TS har möjlighet att ha en erfaren person på plats som kan hjälpa och vägleda så låter ju även det lämpligt. För det verkar inte lämpligt, särskilt inte för TS själv, att ge sig ut med så lite kött på benen. Jag tror hennes självkänsla och utveckling mår bättre av att bli lite säkrare på tävlingsformerna från marken. Det är inget fel med att vara åskådare först, snarare klokt. " Sitta på en bänk " tycker jag är utgångsläget oavsett vad man ska tävla. Det är knappast bortkastat.

Självklart kan TS åka och tävla. Men jag uppfattar TS som osäker, och rekommenderar då att se hur det går till först.

Kan du läsa igenom denna gång då?

Kan du läsa igenom denna gång då?

Ja du kan läsa det jag har skrivit också en gång till om du vill repetera.

Tycker ni inte att er attityd är lite negativ.? Vi får inte upp intresset till att träna och tävla western i det här landet genom att fnysa åt folk och säga åt dom att stanna hemma. Man kan faktiskt ha en alldeles utmärkt bra häst att fara iväg och tävla en träningstävling med även om man inte har tävlingsrutin. Hon frågar ju vad tävlingarna går ut på. Jag tycker då inte att en träningstävling i pleasure för en häst som man kan rida rakt fram i alla tre gångarterna är något man behöver bli så himla upprörd över

Ingen har väl blivit så himla upprörd heller. TS har blivit rådd att se på en tävling innan hon tävlar själv eftersom hon är osäker.

Ingen har väl blivit så himla upprörd heller. TS har blivit rådd att se på en tävling innan hon tävlar själv eftersom hon är osäker.

Precis. Hur kunde det uppfattas så negativt och nedbrytande??? Eller ens som en "attityd" över huvud taget? Men visst, är det en negativ attityd att råda någon att titta på en liten tävling en gång så man vet vad de olika mönstren och klasserna innebär så får jag väl bära det hundhuvudet då. :grin:

Jag hänvisade i början av tråden till wras där man kan hitta kort info om alla grenarna. Det dög inte.

Att det uppfattas som negativt är nog snarare för att man måste upprepa sig hela tiden och om det är "fel" svar passar det inte. Dessutom läses uppenbarligen bara valda delar av svaren hela tiden.

Och jag höll inte med över era råd utan tyckte att hon kunde vara med. Man får räkna med att alla inte tycker detsamma. Den negativa attityden uppstod när jag inte tyckte lika. Med kommentarer som:

"Men har man inte koll på sin häst ( jag uppfattade det som att du inte hade det, utan räknade med att övriga ryttare hade tillräckligt rutinerade hästar för att inte bli störda? ) så bör man nog stanna hemma tills man inte längre är en säkerhetsrisk på tävlingsbanan. Jag tycker det låter som en toppenidé att se sig om på en tävling först, det lär man sig mycket utav."

Vem har sagt att hon eller jag inte har koll på sin häst? Att man inte kan allt om western är inte förenat med de slutsatser ni drar.

"Vet inte om det är sårad stolthet som gör att du vägrar förstå vad alla andra säger?"

Är det inte så att man bara helt enkelt inte håller med om vad alla tycker?
Ni tycker inte att hon ska tävla jag säger go for it, vem har sagt att hon blivit sårad över era åsikter? Hon tycker inte som ni.

"Men börjar man lägga volter i pleasuren (varför gör man det?) så kan jag garantera att man stör övriga tävlande sålänge man inte är två i klassen. Eller varför gå in i en klass, säg western riding och se ett gäng koner och en bom och inte ha en aning om hur man ska rida???"

Och jag menar att det är faktiskt inte hela världen. Jag har inte stört en enda person. Men ni verkar då ha höga krav på hur andra ska vara felfria och kunna allt innan d och e klasser. Vem får tävla gällande era principer? Om jag ramlar av, är jag portad då? Hon försöker skaffa sig en aning.

Man får lov att tycka olika i min värld och fortfarande tycker jag att man om man kan skritta och trava sin häst bland folk och andra hästar och är intresserad som den här tjejen att hitta fakta i god tid före tävlingen så är det bara att ställa upp och ha roligt.

Mumin

Visst är det jättebra att man kan åka på träningstävlingar och "prova på" olika klasser inom Western Ridningen, och du är jättevälkommen :) vi vill ju ha in mer tävlande..:) Det som däremot är viktigt är att man tar reda på lite innan man åker iväg.
1 Åk och titta på en träningstävling, alt stor tävling först. Fråga så mycket du kan. Om hur det går till i klasserna, i sekretariat, på framridning etc
2. Du fick tipset att gå in på WRAS hemsida där det finns info om klasserna. Där finns info om vad de går till och vad de går ut på. Bra ide´!
3. På Wras hemsida kan man också köpa en regelbok, där man kan läsa på om vad man skall göra i klasserna, och vad man inte får göra.
När man åker iväg första gången på tävling, så måste man ta reda på vad som gäller.
Jag åker ju inte och tävlar i bowling för första gången i mitt liv, utan att ta reda på spelreglerna, så att säga;)
Lycka till! Och välkommen in i westernvärlden

Har varit inne på wras. Och jag försöker ju ta reda på "spelreglerna" genom buke eftersom det inte står så mkt på nätet..

Genom att köpa en regelbok får man reda på mycket också :)

*kl*

Att ha läst regelboken tycker jag är A och O innan man ger sig ut och tävlar. Där står det även förklarat hur de olika grenarna bedöms, och hur poängsättningen går till. Den går att beställa direkt på WRAS hemsida, under medlem - medlemsbutik.

Att inte veta hur det går till - och även om det är omedvetet inte visa tillräcklig hänsyn genom att exempelvis lägga volter i pleasure - kan ju helt förstöra ritten för andra som inte är beredda på det då det inte är tillåtet. Tråkigt om det är deras första tävling och de kämpat hårt länge och sett fram emot tävlingsdebuten. Likaså att inte veta "spelreglerna" på framridningsbanan, det kan skapa mycket irritation.

Jag säger inte att man måste åka runt på tävlingar och titta innan man ger sig ut på en prova-på-tävling, men det kan vara en god idé att köpa en regelbok och ta hjälp av någon ryttare som tävlat innan och kan guida dig genom tävlingsdagen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka