Förklaring av olika Westerngrenar

JessicaM

Trådstartare
Jag har googlat men jag tycker (som vanligt) att jag inte hittar så mkt!!

Undrar om någon vänlig själ skulle vilja förklara alla dessa grenar på denna hemsida, vad man ska göra, kunna, vad man ska ha på sig som ryttare o häst och vad man INTE får ha på sig som ryttare o häst...

http://www.scw.se/page13.html

:):bow:

Sv: Förklaring av olika Westerngrenar

Fast förklara alla grenarna o skriva vad du ska ha på dig, får göra och inte göra...blir ju som att skriva ner hela regelboken.

Det finns massor av beskrivningar av westerngrenarna online, på många av westernklubbarnas sidor tex. Gå tex in på wras.se och under westernridning så har du förklaringar där. Sedan väljer du ut vilka grenar du vill tävla på denna tävling till att börja med och tar reda på vad som gäller för just dom grenarna.

På wras hemsida hittar du också regler runt vad som gäller vid de olika tävlingsnivåerna. Inte så insatt i vad man får och inte får på träningstävling men det mesta är väl godkänt i utrustnings och klädesväg?

På träningstävling brukar man kunna få komma "som man är" men om du undrar så är det bästa att ringa arrangören och fråga!

Kan inte någon förklara vad man ska göra och hur man ska vara klädd för:

* Western riding W&T
* Western pleasure W&T
* Western horsemanship W&T

Vore jättesnällt.

Kan inte någon förklara vad man ska göra och hur man ska vara klädd för:

* Western riding W&T
* Western pleasure W&T

Vore jättesnällt.

KLädsel: skjorta med lång ärm och krage, hatt eller hjälm, jeans, chaps om man vill.

Western riding är egentligen en gren då man rider galoppombyten, men W&T kanske kan innehålla skritt över en bom, trav i serpentiner mellan koner, snett igenom eller stora fyrkantiga volter, stanna och backa.

Westerm pleasure W&T rida runt fyrkantspåret tillsammans med övriga medtävlande i skritt och trav, vända, stanna, backa.

Western Horsemanship, först rider man ett kort mönster som kan se ut nästan hur som helst, skritt eller trav, stanna, backa, volt, svänga 90 grader, därefter rider man runt som i pleasure tillsammans med övriga,

Kollade på youtube på western riding W&T för att se hur det går tillväga etc.. Tänkte på att de travade jääättee sakta (fint) så jag undrar om man måste trava så sakta?
Har försökt höra med en del folk om de kunde visa mig hur en "bana" ser ut i dessa grenar:
* Western riding W&T
* Western pleasure W&T
Men ingen lycka tyvärr. De har nog mycke med sitt just nu.. Så jag undrar om ni inte kunde förklara lite. Vill känna mig lite förberedd (OM jag ska va med) och veta vad som ska göras o om det är något man absolut inte ska göra för att få mindre poäng.

Som sagt man behöver inte skriva hela lagboken som någon poängterade..

Vore väldigt tacksam för hjälp

WR består av ett mönster som domaren väljer ut av de som finns i regelboken.
WP inget mönster bara runt fyrkantsspåret.
WH ett mönster som oftast görs av domaren och sedan runt fyrkantsspåret som i WP.

Kan du ge ett ex på ett WR mönster?

Ang traven, brukar man trava supersakta? Om inte får man rida lätt el måste man "sitta ner" i traven?

Enklaste WR mönstret: skritt över bom som ligger vid E på en dressyrbana (du kommer in vid C) trav så snart du kommit över bommen. På motstående sida (F-M) finns det koner som man travar i serpentin mellan längs långsidan. Fatta galopp vid C galopp, vänd snett igenom, bryt av till trav innan du kommer fram till F. Fatta galopp vid A, vänd snett igenom i galopp bryt av till trav innan M. Vänd rätt upp vid C stanna efter mitten och rygga tillbaks förbi mitten (X) Nu beskrivs inte mönstret på detta sätt i regelboken, men för att du ska förstå var saker och ting händer har jag "översatt" till en slags "dressyr" beskrivning ;)

Quarterhästar har lättare för att gå i "jog" (långsam trav) än många andra raser. Det viktigaste i alla westerngrenar är att du har kontroll på din häst och kan använda små hjälper. Man rider inte lätt i westerngrenar.

Tack så jätte mkt :D Bra att du översatt annars skulle de va som grekiska hehe..
Får se om jag vågar vara med på WR. Rider man en i taget eller rider man samtidigt som i WP? Om Trisse är bra i fötterna tills tävlingen så ska jag nog va med på WP iaf :D Om jag inte "ballar ur" :P

i WR rider man en och en, i WP alla på en gång och i WH både och!

Med all respekt men vore det inte en bra idé om du åkte och kollade på något tävling först så du ser hur klasserna går till? Och kanske till och med tar hjälp av en tränare någon gång innan.

Att ge sig in i en klass utan att ha någon koll på hur det fungerar eller om hästen eller en själv är redo för det känns ganska vanskligt -inte minst för dom andra tävlande.
Jag säger inte att det är så i ditt fall men med tanke på dina frågor så känns det som att du kanske borde ha lite mer på fötterna. Även om det är en träningstävling så har ju dom som åker dit säkert tränat och förberett sig mycket och räknar nog med att övriga också ska ha gjort det.

Att få förklarat på ett forum räcker bara så långt...

I all välmening....

Ej råd med tränare just nu..

Det är ju inte så att jag kommer förstöra hela tävlingen bara för att jag inte har så mkt kött på benen. Som sagt det är ju "bara" en träningstävling... Kommer jag sist så gör det inget, då har jag iaf prövat o se om både jag o trisse tycker de va kul eller ej...

Har inte påstått att du kommer förstöra någon tävling. Men jag kan inte förstå varför man inte kan ge sig själv chansen att titta på hur klasserna går till åtminstone en gång innan man ger sig in i det istället för att försöka få det förklarat på ett forum. Det är ju en annan sak om man har sett det någon gång och sedan har frågor.

En träningstävling kanske är "bara" för dig men kanske inte för alla andra som är med.

Lycka till.

Jag har stött på det själv när man skulle skola in en grön häst i tävlingssammanhang och då självklart på låg nivå.... och så var det pleasure (världens enklaste gren enligt många som inte provat), men det var två som inte hade koll på sina djur och det höll på att hända fruktansvärda olyckor, och jag själv fick en lätt hysterisk häst då de andra hade full speed in i galopp etc... så träna för tränare är a och o innan man ens nämner att åka på tävling oavsett vad man rider i för forum, engelskt som western etc.

Håller med om att det klart är en fördel att ha sett en tävling innan man själv ställer upp! Flera frågetecken kommer antagligen att rätas ut om du får se hur det går till, samt att det även kanske kommer att ge dig fler frågor.

Står på sidan om träningstävlingen: "Att tänka på: Vi vill påminna att detta är en träningstävling. Det kommer att finnas unghästar, ovana ryttare och barn på tävlingsplatsen. Så för allas trevnad och säkerhet visa hänsyn och rid med omdöme."

Asch självförtroendet är nere i bott nu så jag har bestämt mig för att inte vara med..

Står på sidan om träningstävlingen: "Att tänka på: Vi vill påminna att detta är en träningstävling. Det kommer att finnas unghästar, ovana ryttare och barn på tävlingsplatsen. Så för allas trevnad och säkerhet visa hänsyn och rid med omdöme."

Precis. Och att man vet vad man ska göra inne på banan är i allra högsta grad att visa hänsyn och omdöme. Det är ingen som säger att man måste rida superbra eller göra allt 100% rätt. Men att veta hur en klass går till ser jag som en förutsättning innan man ens funderar på att vara med. Jag förstår inte riktigt att du inte ser skillnaden.

Att man inte kan jogga jättesakta eller har westernsadel eller supermoderna showkläder eller har tävlat förut -det är en sak och helt okej!

Att ge sig in i en klass och bara fått förklarat på ett forum hur den "går till" och inte ha sett det innan är ju att be om problem och definitivt inte att visa omdöme och hänsyn till andra, ovana tävlingsryttare!

Varför får du sämre självförtroende pga att folk tycker att du ska åka och titta på någon tävling eller två så du vet hur det går till i de klasserna du funderar på att ställa upp i innan du ger dig in i det med häst? Det om något borde väl stärka självförtroendet att man vet vad som kommer hända och hur det kommer gå till? Det är ingen som har sagt att du inte kan vara med på en träningstävling pga dina ridkunskaper eller din häst.

Bra idé: åk och titta så ser du att vad du kan vara med i nästa gång!

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka