Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om de gör 5 besök på en dag, har de då 5 ombyten? Hovslagarverktygen och förklädet, görs det något med dem?Min hovslagare tvättar och spritar händerna.
När jag haft ute veterinär, har denne spritat och tvättat händerna.
De byter kläder också mellan olika stall.
Veterinären använde blå plast-tossor.
Om de gör 5 besök på en dag, har de då 5 ombyten? Hovslagarverktygen och förklädet, görs det något med dem?
Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.När det gäller veterinären så hade ju den med sig plastförkläden också, med långa armar. Men jag antar att de har med sig ett antal klädbyten, ja.
Hovslagaren är inte på fler ställen än mitt stall på samma arbetsdag.
Hovslagarverktygen: nej, ingen sprit.
Men hur tänker du att smittan ska hamna på de verktygen? Metall är ju inte så effektivt för virus och bakterier att leva på; och luftburen smitta torde ha rätt svårt för att hitta från hästens luftvägar och till verktygen.
Ändring:
intressant frågeställning även om jag tänker att ett stall med till synes friska djur sällan faktiskt är smittbärande på ett allvarligt sätt.
Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.
Jag vet inte ens om det är möjligt att sprida smitta bara genom att använda en bil mellan olika stallar om smittan fastnar i bilklädseln och sedan överförs till andra rena kläder när man åker till ett annat stall. Men jag antar att det är väldigt långsökt?
Hur gör veterinärer och hovslagare för att inte sprida smitta mellan stallar de besöker? Jag tänker alltså då på stallar där det inte finns någon känd smitta.
inte så konkret tyckte jag.Här hittar du förresten hygienrutinerna för djurhälsopersonal: https://www.jordbruksverket.se/amne...ninnehalla.4.2ae27f0513e7888ce2280009986.html
Med tanke på diskussionen som var här inne för någon vecka sedan om att man inte ska gå in på Ica i stallskor för att man kan plcoka upp smitta från andra stallar så anser uppenbarligen inte alla att det är långsökt.Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.
Jag vet inte ens om det är möjligt att sprida smitta bara genom att använda en bil mellan olika stallar om smittan fastnar i bilklädseln och sedan överförs till andra rena kläder när man åker till ett annat stall. Men jag antar att det är väldigt långsökt?
Haken är ju att t.ex. kvarka har flera veckors inkubationstid. Så bara för att det inte finns någon känd smitta så är det inte säkert att stallet är fritt från smitta.Mig veterligen byter varken hovslagare eller veterinär kläder mellan olika stall just för att det inte finns någon *känd* smitta. Finns ingen smitta så behöver man ju inte heller vara orolig.
Min hovslagare skodde i stall med kvarka och då bytte hen alltid alla kläder och t.o.m duschade emellan stall om det fanns möjlighet. Satt på plast i bilen osv. Hen försökte alltid ta kvarkastallet sist på dagen, men vid något tillfälle gick inte det. Vårt stall klarade sig från kvarka pga vår hovslagares fantastiska noggrannhet.
Fast om du inte ens åker till olika stall under samma dag, måste väl ändå risken vara minimal att du skulle sprida smitta ?Haken är ju att t.ex. kvarka har flera veckors inkubationstid. Så bara för att det inte finns någon känd smitta så är det inte säkert att stallet är fritt från smitta.
Sånt där gör mig skitnervös och jag blir alltid lite nojig om jag besöker flera stall inom en tät tidsperiod, även om om jag byter kläder.
Nojig kan man ju vara ändå.Fast om du inte ens åker till olika stall under samma dag, måste väl ändå risken vara minimal att du skulle sprida smitta ?
Frågan gällde alltså situationer där ingen känd smitta finns. Men det kan ju finnas vad som helst som inte brutit ut.Beror väl lite på vilken typ av smitta om hur smittsamt den är