Företagande med häst, BYS Skara samt ni som är Egen företagare

cactuspower

Trådstartare
Hej,

Jag undrar om det finns någon här som går eller har gått någon utav utbildningarna på BYS i Skara? Jag är väldigt nyfiken på dessa och undrar vad ni tycker om utbildningarna, skolan osv. samt vad ni gör nu för något.

Jag ska läsa in på komvux nu i höst och beräknad studietid kommer vara ett år. Sedan är jag intresserad av att börja läsa just i Skara men skulle gärna vilja komma i kontakt med flera som har varit där eller som går där nu. Jag är ffa. intresserad utav profilen företagande med häst, då jag är väldigt intresserad av att starta eget företag med just den inriktningen.

Vill även komma i kontakt med er som driver egna företag med inriktning mot häst i någon form. Jag undrar vilken kategori ni är inom samt vad ni egentligen sysslar med och om ni trivs med det ni gör och hur det går för er, vad har ni för kundunderlag osv.

Så berätta gärna nu, vill ni får ni gärna pm:a också :)

Sv: Företagande med häst, BYS Skara samt ni som är Egen företagare

Ingen egen företagare i hästbranschen här?

hjälper till o putta då jag med är intresserad av att läsa där nästa höst. men samma fråga som dig, vad gör ni nu?

*Puttar också lite diskret*
Jag ska börja där i höst, men har inte hört spec. mkt om utbildningen...

Spännande :) vilken inriktning ska du gå då ?

Hoppas också få höra lite mer om utbildningen!

Ah?! Jag ska också börja där i höst! Har varit där och kollat runt lite, och det ser ju trevligt ut... Men jag har hört folk säga att det är lite på lösa boliner, utbildningen alltså... Det var visst någon som tyckte att det var bortkastad tid... Så nu är jag lite fundersam... Men jag kommer ge det en chans iallafall, jag menar- alla kan ju inte tycka lika! :)

Kan ej personligen uttala mig om utbildningen där ännu, men ska börja där i höst - inriktning ridinstruktör. Vet däremot två som har gått utbildningen som tycker att den var lite halvdålig i starten (för ett par år sedan) men att den nu blivit riktigt, riktigt bra.

Jag ska gå Hälsa-Friskvård :)

Jag har nyligen startat eget inom hästbranchen (har en annan verksamhet också inom en annan branch i samma företag)

Än så länge är den andra verksamheten den inkomstbringande och vinsten av det används för att bygga upp hästverksamheten.

Tanken är i första hand att sälja foder och tillskott, både färdigfoder men även havre etc, letar även efter fodermorötter.
Sen blir det även lite utrustning, nåt rest lager och lite udda grejer som inte finns i "alla" butiker (vi har två rätt så välsorterade butiker här omkring) försäljning av nån häst då och då samt avel på 1-5 ston (dagsläget 3 st).

Jag trivs inte alls med att vara anställd så det passar mig perfekt att vara egen företagare, det är enormt mycket jobb men mycket givande och kul när det går bra.
Jag har ju ett gäng anställda och det är inte det lättaste eftersom 90% av dom är äldre än mig och de har då rätt så svårt att lyssna på vad jag säger, dock så är jag inte sen att bita i från och de har nu efter ett par månader insett att jag nog allt är en rätt bra chef ändå, jag är rättvis och dom som jobbar bra och är schyssta och ställer upp får förtur att välja jobb etc
Har tidigare haft enskild firma inom en annan bransch och hjälpt pappa att driva hans företag sedan jag var 15år så jag har rätt mycket erfarenhet, dock har jag inte gått färdigt gymnasiet :angel: dock verkar jag klara mig rätt bra ändå...

Någon som är väldigt populärt är ju turridning och det verkar bringa relativt mycket pengar framför allt under sommarmånaderna. Dock måste man ju ha eget ställe i princip för att kunna hålla många hästar till rimligt pris, dessutom måste det ju ligga på ett bra ställe där det finns intressanta ridvägar etc.

Det låter ju bra, om utbildningen nu blivit bättre :) jag ska gå på komvux ett år nu först, men sedan lutar det faktiskt åt skara.

Fråga om ett år igen då för då har ju jag gjort halva min tid där! ;) :D

Ja, jag får göra det. Vi får hålla kontakten :D

Tänkte fråga vad du hade för utbildning, meriter osv . sedan tidigare? Hur många tar de in på utbildningen?

Min väninna gick där och bedriver i dag eget företag inom hästeriet. Här är hennes hemsida där ni kan mila henne om ni har några frågor gällande skolan. Hennes sambi gick agronomutbildningen där så häven han skulle kunna svara på lite frågor. Tror inte hon skulle misstycka Mvh Diabetikernhttp://www.isnet.se

Jag vet inte hur många de tar in på utbildningen :p , men mina "meriter" är att jag ridit sedan jag var 7 år gammal. Haft egna hästar sedan jag var 13 år.
Man var ju tvungen att ha någon slags hälsomeriter också och det jag skrev med i det personliga brevet var att jag har påbörjat undersköterskeutbildning och hann gå den i ca 3mån innan jag slutade pga erbjudande om heltidsjobb. Hann även gå praktik under dessa månader.
Förutom det så har jag ju gått gymnasiet Samhällsvetenskapliga linjen. Så det är väl mina s.k meriter ;)

*Puttar lite diskret*

Ska börja där i höst, så kan återkomma senare kanske? Ska läsa företagande med häst inriktning landsbygd, vilken är det du är mest intresserad av?

Tyvärr är turridning ganska arbetsintensivt och kostnaderna ska betalas året om, och det är stor efterfrågan maj-september, sedan nästan ingen alls för vissa. Men visst går det att driva lönsam turridning, gör det själv, men jag tror man måste ha bra kompletterande verksamhet för att komma upp i en tillräcklig nyttjandegrad på hästarna.

Viktiga förutsättningar är bra markägare i området som är lätta att fixa avtal med utan att betala hutlöst och att man har en rejäl insats (typ i halvmiljonklassen), för att kunna köpa in tiotalet riktigt bra verksamhetshästar. Sedan gäller det också att nå ut med sitt budskap och erbjuda något utöver det som redan finns. Dömt att misslyckas är att kopiera någon annans koncept och göra exakt likadant - så stor är inte marknaden.

Tack för ditt svar :) jag har ju hoppat av gymn. pga jag tyckte att utbildnigen var dålig (gick hästutb) men ska gå på komvux i höst, och praktik inom hälsovårdssektorn lär inte heller vara några större problem så då borde det inte vara någon omöjlighet att komma in där då :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar