Föreningar, envägskommunikation?

Gabbi

Trådstartare
En lustig sak har jag uppmärksammat. Inom hunderiet krävs det ofta att man är medlem i någon förening, oftast SBK och gärna lokal BK för att tex få gå kurs. Sagt och gjort, man betalar in medlemsavgiften, som oftast är på många hundra kronor. Då öppnas plötsligt en värld av....ingenting? Inget välkomnande, inget brev på posten om vad det innebär att vara medlem i SBK eller lokal BK. Inget medlemskort, dvs själva beviset på att man betalt, ingen "brukshunden" ingenting?
Vad betalar man för? På nämnda saker väntade jag 5-6 månader, och både lokala bk och SBK behövde påminnelser för att få tummarna ur och åtminstone bekräfta att jag var medlem. (Då hade dessutom halva tiden gått av årsmedlemskapet)

Nu har jag nyligen gått med i en annan förening, och det är precis samma där. Inget mail med ett tack för inbetalningen, välkommen i klubben. Inget "Det här kan vi göra för dig, hur kan du hjälpa oss?" Ingen tidning/nyhetsmail/papperslapp, inget medlemskort. Är inte detta lite lustigt?

Sv: Föreningar, envägskommunikation?

Jo, det tycker jag, med tanke på att jag fått allt det när jag blivit medlem i diverse jakthunds/vallhundsklubbar :D

Jomen precis. Jag förstår att de inte kommer hem med tårta direkt, och att mycket görs ideelt och att klubbarna inte har råd att fira med champagne bara för att jag betalar in medlemsavgiften. Men NÅT borde de ju kunna göra?

Vanligt är att jag inom en vecka fått ett trevligt välkomstbrev från klubben + medlemskort :banana:

Kanske ett annat tänk om medlemmarna än inom bhk?

Luugn, du blir kontaktad när de behöver figuranter till tävlingar eller när klubbstugan ska renoveras m m:cool:

det ska man inte vara så säker på. jag hörde av mig via mail när jag var ny och frågade om jag kunde utbilda mig vidare, om de behövde hjälp på tävlingar etc men det brydde de sig inte ens om att svara på.

Usch vad tråkigt - och jag känner igen mig. Av BK får jag bara inbjudningar till att städa på klubben (som jag aldrig befinner mig på eftersom de enbart roar sig med att prata skit). Känns ju dessutom bra att instruktören sprider rykten om en på byn att man har en aggressiv hund :grin:
Det är så skönt att de är förstående och ställer upp för sina medlemmar.

Rasklubben fick jag medlemskortet till idag - ett år efter att jag gått med. Givetvis får jag detta i samband med att de vill ha pengar av mig.
Det som är tråkigast är väl att man inte känner sig välkommen och inte har rätt att göra sig hörd. I min rasklubb är du ingen vidare du inte har ett etablerat kennelnamn. Valpköpare har inget att tillföra, även om man infinner sig på mer medlems/årsmöten än uppfödarna. Man blir så frustrerad när man är engagerad och försöker förändra samtidigt som rasklubben helst av allt vill gömma undan alla valpköpare :devil:

Jag har varit med om samma sak, blev med i BK förra sommaren inget hände ingenting, ingen Brukshunden - ingenting, sen när jag skulle börja tävla i agility behövde jag ett medlemskort, när jag kontaktade BK ang detta visade det sig att de aldrig anmält mitt medlemskap till SBK så jag var inte medlem, trots inbetalade pengar och deltagende på kurser :eek:

De fixade det så min inbetalning gällde från det datum de reggade mig hos SBK så jag inte betalade för drygt ett halvår av ingenting.

Nu ska jag börja tävla i lydnad tänkte jag, då har inte det handskrivna medlemskort jag fått något medlemsnummer och det måste man ha för att kunna anmäla sig till lydnadstävlingar :grin: så nu jagar jag kassören för att få ett medlemsnumer så anmälan blir fullständig. Det ska inte vara lätt att vara aktiv med hunden:grin:

Usch, det låter hemskt!

*håller tummarna för bättre bemötande i vår rasklubb och vår lokala klubb*

Även jag är en sådan där "Hej, vad jag jag hjälpa till med" och trivs bäst när jag snabbt kommer in i de nya sammanhangen och kan känna mig nyttig. Om man måste slå sig fram för att ens få vara med och servera kaffe...då känner man sig helt enkelt inte välkommen.

Hittills har jag bara fått ett lite snorkigt "nej, vi har inga kurser nu och vi tänker inte berätta när de börjar eller vilka de är eller vilka dagar för du får kolla hemsidan"-mejl från lokala BK, vi får hoppas att det var för att de hade bråttom när de skrev som tonen blev så tråkig...

/Syrsa, som längtar efter att valpisen ska bli lite äldre så vi kan gå till fjälls!

Ja det är lustigt och man känner sig nästan som en belastning för att man bringar klubben mera "pappersarbete". På min lokala BK är kursinfon ofta inaktuell på hemsidan och man kan inte bara anmäla sig till en kurs heller. Nej, två gånger om året får man åka till klubbstugan och ställa sig på kö med nummerlapp för att anmäla sitt intresse. Först till kvarn.
De som inte är medlemmar har sin "ködag" efter medlemmarnas. Så vill du vara hyfsat säker på att kunna gå kurs på praktiskt avstånd till hemmet måste du först betala medlemsavgift, och sen ställa dig i kö tidigt för att kanske få plats.

På min gamla BK (Sala) var det ordning... Det var en Förening med stort F. *saknar lite*

Nu har jag fått tag på mitt medlemsnummer från SBK centralt, lokala BK kunde ge det till mig tidigast på måndag...

är du medlem i lunds BK? deras kassör är där och tränar nästan varje måndag och ibland på torsdagarna också. jag ska nog ner och träna på måndag så om du vill och har tid att vara där kan jag hugga tag i kassören åt dig :). vad står det föressten på ditt medlemskort? behöver du hans signatur eller inte? jag blir inte klok på det där, för förra året behövde jag inte någon underskrift men detta året behövdes en signatur. knasigt.

är du medlem i lunds BK? deras kassör är där och tränar nästan varje måndag och ibland på torsdagarna också. jag ska nog ner och träna på måndag så om du vill och har tid att vara där kan jag hugga tag i kassören åt dig :). vad står det föressten på ditt medlemskort? behöver du hans signatur eller inte? jag blir inte klok på det där, för förra året behövde jag inte någon underskrift men detta året behövdes en signatur. knasigt.

Yepp det är jag. Jag har det handskrivna medlemskortet utan medlemsnummer, som man får första gången man blir medlem. Så det är medlemsnumret jag behövde, men SBK svarade snabbt så jag har redan fått tag på det. Och är anmäld till vår första lydnadstävling :crazy: ;)

Kassören svarade snabbt på mail men svaret var att han inte kunde rota fram numret förrän på måndag.

Tack för att du erbjöd mig hjälp :bow:

VA?!:eek: Det hör inte till vanligheterna precis.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 550
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 231
Senast: squarepants
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 356
Senast: krambanan
·
T
Hästmänniskan Hejsan! finns det ngn vänlig själ som har lust att svara på lite frågor? Jag funderar på att söka till ungdomsledarutbildningen...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka