Föreläsare??

Texaz

Trådstartare
Nu är goda råd dyra!

Ska se till att hitta en föreläsare till westernfolk på lördag, den som vi hade tänkt oss och som var preliminärbokad är helt plötsligt oanträffbar så nu måste jag SNABBT hitta någon annan!

Vad skulle ni vilja höra för något? Det handlar om tävlingsryttare på alla nivåer..

Idéer mottages tacksamt!!!!

Sv: Föreläsare??

Pja... Fodergenomgång...

Kanske ta ut en hovslagare som håller litet föredrag om hovens mekanism. Skoning och allmänresonemang kring det.

//Waern

Veterinär, djursjukvårdare, hovslagare, massör, tävlingsryttare, uppfödare... Behöver ju inte vara så avancerat. Kanske nån lokal person kan berätta om sitt avelsarbete eller tävlingsmål eller nåt sånt? Eller om du helt enkelt hittar nån som inte gjort så mycket märkvärdigt, men som är en fantastisk berättare - då spelar det faktiskt inte så stor roll vad man pratar om.

oj, det finns ju hur mycket som helst...

- Fång, senaste rönen, hur förebygga
- Sårvård, låt såret läka själv, sabba inte kroppens egna enzymer
- träning, hur du tränar ditt bål, för att bli en bättre balanserad ryttare
- träning, uppvärmning innan och återhämtning efter ett ridpass - din häst
- massage, känn din häst
- tömkörning, låt hästen jobba utan ryttare
- förstå hovens/benens funktion/vinklar, slå på en tappsko
- förekomsten av insulinresistens hos hästar, förebygg, upptäck, behandla
- något om genforskningen i USA, som kommit långt gällande olika sjukdomar (som också finns på andra hästraser, fast det inte talas om det lika mycket ännu)
- tävling, hur resonerar en domare, vad "syns"
- hästens näringsbehov, grovfodret
- REGLER för hästbyggnader, regler för tillstånd att hålla häst, regler för transport av häst, regler för pass och chip, o alla andra regler......

ja, bara lite spontant, du hittar säkert ngt som passar, det vi gjorde var att vi bjöd in hästrådgivaren i vårt län. Hon pratade om de vanligaste frågorna hon får av hästfolk, och vad hon tycker alla bör känna till, var mycket givande! (via LRF och Hushållningssällskapet)

PMa om du vill ha namn, beror ju mkt på vilka som finns i ditt närområde...

Eftersom jag ska dit hoppas jag ni hittar någon bra ;)

Men jag skulle faktiskt uppskatta att höra någon domare tala om vad de tittar mest på när de bedömer olika klasser t ex.

Med tips och liknande på vad man ska tänka på i de olika klasserna för att klättra i placeringarna och kanske tabbar man ska undvika... ;)

Vi gick igenom lite sånt på senaste Rick LeMay clinicen och det var verkligen något som är intressant när man satsar på tävling :)

Vilket de flesta på den festen gör troligtvis :D

Ser fram emot lördagen!!! (Letar fortfarande boende, tyckte tyvärr B&B var lite dyr... :crazy: )

kl*
jag som tävlingsryttare(för det var väl vad de var)skulle bli ganska besviken om det blev ngt hästvårdsaktikt om det inte är vad jag anmält och ev. betalat för.

Det bästa jag tror är domare som går igenom bedömning eller något komplicerat veterinärt som ALLA har nytta av, ex. belastningsskador, vanliga skador på ridhästar etc.) Jag skulle inte bli specc. förtjust över ex. fång föreläsning då jag inte har ngn häst i riskgruppen ens.

Annars någon riktigt duktig tävlingsryttare, dock är nog det svårt såhär i sista stund. Som pratar tips på tävling osv.

Något så likt den ursprungliga idén som möjligt kanske?

Med risk för att bli halshuggen..

Ni borde lyssna på Anders Eriksson ang hästars munnar och vilka bett som används.

varför skulle du bli halshuggen?

Har själv med stor behållning gått på föreläsning med tandläkare Torbjörn Lundström, och sedan dess bara ridit på tredelat eller stång.
Jag har också tvådelat bett som jag bara använder IBLAND.

Mycket bra att vi i western ofta rider utan nosrem, nosremmen ökar risken för skador i munnen av bett och okänsliga ryttarhänder.

Och det finns många trådar här som handlar om att det är inte bettet som skadar hästen, det är ryttaren!

PS vad blev det för föreläsning, ngt bra tips till oss kanske?

Senast ändrad av en moderator:

Med risk för att bli halshuggen..

Ni borde lyssna på Anders Eriksson ang hästars munnar och vilka bett som används.

Hehe... någon som blivit halshuggen tidigare kanske? ;):angel:

Tyvärr blev det ingen föreläsning, men det var trevligt ändå! Och mumsig smörgås tårta :D:bow:

Tack för det!!!!

Ja det löste sig tyvärr inte, svårt när det strular till sig i sista sekunden, dessutom en helg som denna när folk ofta är uppbokade långt innan.
Hade Mia Ekström på G men hon skulle ha clinic i Finland, westernhovslagare var det ursprungliga förslaget och landade även på biten med mental träning, inser att det inte är helt lätt att hitta något som tilltalar en sån bredd på tävlingsryttare, men kommer säkert att försöka igen, då dock utan att annonsera ut det innan vi har ett avtal med vederbörande föreläsare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Tora
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka