Förebygga tristess...

_Runaway_

Trådstartare
...Hos häst som nu ser fram emot fem veckors total boxvila. Tips? Inga direkt ätbara grejer som kålrötter att hänga i taket, då han har fång och endast får äta hö (magen rätt känslig nu). Men typ.. andra saker :) :crazy: Alla tips välkomna :bow:

Sv: Förebygga tristess...

Varför ska han stå på box i 5 v? Ska han stå inne dygnet runt?

Vet några som hade en boj i boxen som dom lekte med. Finns på ex biltema billigt går bra med mjuk eller hård.

får hästen inte ens ledas 10 m?

för isf kan man ju ha den i en miniliten hage utanför stallet så det kan stå och titta iaf.

Skulle ha lånat in ett par kaniner och haft i boxen bredvid...nä jag skojar inte...och ställt upp en dörr någonstans, så han kan se ut. Gärna så han kan se kompisarna därute. Det finns ju leksaksbollar för hästar man kan ha hos den. Hälsat på ofta.
Stackars kille!

fast sjukhage och utebox är ju inte samma sak :)

Gör en 4x4 m stor ruta, det är ju som en box. Jag skulle aldrig ha min häst ensam inomhus i 5 veckor om den inte hade möjlighet att stå och titta ut (utomhus) över en boxdörr.

Stackars pålle! Mina hade självdött av så lång boxvila. :smirk:
Men som sagt en boll borde nog vara kul. Kan man ha ett fönster eller dörr öppen så att h*n kan se ut? Kanske se till att ha någon annan häst inne några timmar mitt på dagen också?
Hur mycket får den röra på sig?

_Runaway_ skrev:
Han får inte gå i sjukhage än. Det först om fem veckor..
vågar man fråga varför??? :confused: stakarn.. jag kan då inte komma på ngt m,er än det som redan är sagt, bortsett från kan han äta halm? isfall lägg in ng bal så har han att pilla...

Han ska inte belasta hovarna med att gå alls. Och han får gå en bra bit för att komma till någon ev. sjuk"hage".

Jag (eller min pappa..) byggde en utebox strax utanför stallet till min häst. Tror inte han kommer bli sämre av att röra sig lite, det blir ju inte mer än 10-20 meter? Han kan ju gå omkring i boxen också...

Tycker du ska försöka få till en box/hage på 15-20 kvm. det hjälper MKT att dom får vara ute och kolla på vad som händer på gården.

Vi har redan en hage med ca de måtten, MEN hästen SKA vila fem veckor på box, sen ska han ut i sjukhage på dagarna.

jag lider med er, men tur för han att han har en ägare som bryr sig och tycker om han.. lycka till :crazy:

Mitrolle skrev:
fast sjukhage och utebox är ju inte samma sak :)

Gör en 4x4 m stor ruta, det är ju som en box. Jag skulle aldrig ha min häst ensam inomhus i 5 veckor om den inte hade möjlighet att stå och titta ut (utomhus) över en boxdörr.

Det är inte bara själva boxvilan som är viktig vid fång utan även vilket underlag hästen står på. Det bästa är sand för att underlätta för hovarna.

_Runaway_ skrev:
Vi har redan en hage med ca de måtten, MEN hästen SKA vila fem veckor på box, sen ska han ut i sjukhage på dagarna.

Har haft fånghäst och aldrig att den behövde stå i box i 5(!??) veckor. Har hovbenen roterat så pass att dom gått igenom sulan eller vad? Har aldrig hört något liknande?

Jag är emot boxvila överhuvudtaget och ordnar alltid med sjukhage istället.

Håller med. Och ute fick han stå på sand också, funkar ju inte att lämpa in massa sand istället, suger ju inte upp kiss direkt....

Kan du inte ringa och fråga om det är okej att ha hästen i utebox då? Det skulle ju underlätta enormt för din häst.

Jo jag tycker också det verkar mysko att han måste stå på box fem veckor, därefter tio veckor i box på natten, sjukhage på dagen. Därefter hage dygnet runt samt igångsättning under tre månader.. Och hästen hade "bara" 4-5 graders hovbenssänkning. Ni är inte de enda som reagerar. kanske vore en lösning att ha utebox precis intill stallet där han står på dagarna och kan se ut på gården/ner till kompisen., Sen inne med den på nätterna?

Ta reda på om hästen får ha aspträd i boxen att barka. Om det går bra så kan du bunkra upp med ett lager av aspvedträn. De älskar det och du kan spara in å boxinredningen om hästen har annat trä ett sysselsätta sig med. Dessutom är asp bra mot parasiter.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 706
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka