Förebygga mugg !

finapina

Trådstartare
Era bästa tips på mugg- prevention, vilka är de ? Har häst på, just nu, ganska lerig lösdrift. Sköljer av hovarna dagligen och kollar efter tecken på mugg men finns det ngt bra effektivt att tvätta / smörja med i förebyggande på karlederna ? Och ert ENKLASTE tips att ta till om muggen slår till ?

Det finns inga allroundlösningar. Men att se till att hästen slipper leran är en bra grej, OM den får mugg är lera och blött ungefär det sämsta som finns.

Hålla huden så torr som möjligt, är mitt bästa tips.
Bakterierna, som orsakar hudinflammationen, har betydligt svårare att få fäste på torr hud än på fuktig - fuktig hud är porös, vilket gör det lättare för bakterier att tränga in.

Tvättar aldrig av de skäl som @ameo skriver utan försöker borsta rent.

Mitt enklaste knep är alkogel. Vräker på när jag borstat rent och det försvinner på några dagar.

Håll benen torra! I stallet där jag jobbade sist började några hästar få mugg (förmodligen för att benen spolades varje varje dag, ibland 2 gg/dag, och sen inte torkades ordentligt då vi bara ställde in dem i ett solarium) och då vi hade en häst som skulle tävla VM ( i Augusti) så var vi sjuuuukt rädda för att även han skulle få det. Så vi började att torka benen snustorra med handdukar (och byta handduk ofta) och vips, så visade inga hästar tecken på mugg längre. Vi tvättade även med något som heter Betadine i förebyggande syfte.

Sammanfattningsvis, tvätta (eller i bästa fall borsta om det är möjligt) bort leran och se till att få benen helt torra (så huden luftas).

Era bästa tips på mugg- prevention, vilka är de ? Har häst på, just nu, ganska lerig lösdrift. Sköljer av hovarna dagligen och kollar efter tecken på mugg men finns det ngt bra effektivt att tvätta / smörja med i förebyggande på karlederna ? Och ert ENKLASTE tips att ta till om muggen slår till ?
Superenkelt tips, ge zinktillskott när hästen har fått mugg. Fungerat på 3 av mina hästar genom åren. Kanske kan det fungera förebyggande.

Hur märker man att hästen har mugg?:o Märker man det bara man undersöker hästens ben eller måste man hålla på och undersöka hästenshudkvalitet?:o

Det blir som sår på hästens ben. Så länge inte hästen har jättetjock päls eller hovskägg märker du det.
Min ponny har mycket päls och Hovskägg men jag känner igenom karlederna varje dag och har inte märkt några sår, blir lite fundersam om jag lyckats missa något med tanke på hur hagarna såg ut förra året:angel:
Är det väldigt lätt att missa mugg? Även om man känner på själva huden?
(Förlåt för trådkap men att hitta mugg är ju första steget innan man kan behandla det:p)

Min ponny har mycket päls och Hovskägg men jag känner igenom karlederna varje dag och har inte märkt några sår, blir lite fundersam om jag lyckats missa något med tanke på hur hagarna såg ut förra året:angel:
Är det väldigt lätt att missa mugg? Även om man känner på själva huden?
(Förlåt för trådkap men att hitta mugg är ju första steget innan man kan behandla det:p)

Du märker det när du känner igenom benen. Det blir krustor på huden. Muggen behöver inte nödvändigtvis bara uppträda i karlederna, den kan dyka upp högre upp också om hästen har mycket hovskägg.

Håll pälsen i karlederna kortklippt så hästen snabbt blir torr där.
Pälsiga hästar kan annars stå med fuktiga karleder dygnet om eftersom det inte hinner bli torrt = mums för bakterier

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka