Förebygga mögel i hö?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 273
Y

yelly

Tänkte lägga in en tråd om detta eftersom risken för mögel ökar betydligt i år när det är fuktigt i luften för jämnan! Känner många hästägare som har fått börja kasta hö pga mögel så vi håller stenkoll hemma.

Någon som har tips på hur man kan förebygga att det uppkommer?

Har märkt att det ofta blir sämre om man har plåttak till utrymmet där man förvarar hö eftersom det lättare blir kondens som fuktar höet då.

tacksam för svar och förslag!:)

Sv: Förebygga mögel i hö?!

Bygg in med halm vid inlagring. Har fukten kommit åt höet (det ligger oskyddat nu) är det inte mycket att göra om man inte kör igång skulltork.

Offra en bal halm eller hö från föregående leverans när ni får nytt hö. Sprid detta över balarna så angrips detta först av fukt och höet under håller sig lättare fräscht!

Bra tips båda två! Är det ju lätt värt!

Så det fungerar alltså att sprida ut hö över höt oxå? Att man inte tänkt på det... Mitt hö har typ möglat ihop helt. 3000 spänn åt skogen..

Jag tycker INTE att det fungerar med hö. Hö drar åt sig fukt betydligt bättre än halm, och sedan går fukten vidare ner i det fräscha höet.

Bygg in med halmbalar runt sidorna och helst ovanpå. Det är enda sättet jag har hittat att hålla höet fräsch. Inte ens då är det 100 % säkert, men det blir färre spillbalar.

Hållermed dig. Höet drar alltid till sig fukt om där finns fukt i luften. Då är det också stor risk att det sprider sig ned i det nya höet. Halm ska det vara!

I år har det inte fungerat att bygga in i halm eller salta då det varit så fuktigt-skåne

Kna tänka mej att halm är bättre, det var det jag tänkte på, är väl betydligt billigare också. iaf i mina trakter.

Här har det inte ens fungerat med halm i år då det varit så fuktigt. Vi har fått kasta allt runt om. Men nu har vi köpt filtar på Jysk som vi täckt med och än har i alla fall inte höet under (fint hö som inte är dåligt) blivit mögligt.

Det stod om att täcka höet i ridsport för något nummer sen.

Filtar? Vilken typ då? Hur fungerar det?

Jag använder också filtar sen ett par år tillbaka och har klarat allt hö från mögel, viktigt att lägga på filtarna direkt./I

Nästan allt vårt hö har möglat iår:crazy: Inte bara hagarna som blir förstörda av vädret. vårt hösilage har däremot varit jättefint.

Ska skirva upp alla tips till nästa år.

Peppar, peppar.. men än sålänge är mitt hö okej. Fått nojja av alla mögel-dåligt hö-trådar så i söndags kröp jag runt och provluktade tamejfasiken nästan varenda bal.
Hittade tre med lite misstänkt lukt så dom åkte ner. Annars allt ok. Phui.

Betr täcka med hö så är det inte att rekomendera, hö är mera sockerrikt vilket gör att möglet får gott om näring att froda sig på. Använder man halm som inte är lika rikt på socker så är det svårare för möglet att sprida sig.

En del lyckas tydligen bra med att lägga filtar runt höet. Andra saltar det vid intaget (vilket är en gammal väl beprövad metod som fungerat fint innan dagens moderna skulltorkar kom).

Personligen gör jag inget av ovanstående. Men funderar på saltning när jag lassar upp nästa vinters förråd i sommar. Mest för att slippa oroa mig lika mycket...

mvh Eva

Ahhhh..intressant..:bump: aldrig hört..

kan nån utveckla detta med filtar..finns det undersökningar? har nån testat det flera år?? ska det var över under på sidorna?? vilket sorts material ska fiten vara (ylle,konstfiber,bomull..)?

Har hört om halm o det vet jag fungerar - någotsånär iaf ..men man har ju inte alltid tillgång till halm av bra kvalitee
Pressening har jag oxå blivit tipsad om...har dock inte hunnit testa

Pressening har jag testat på toppen, d v s byggt in i halm och lagt pressening ovanpå (med luftspalt, lagt spridda halmbalar uppe på höet och därefter pressening på kalaset).

Funkade inte. Hela översta lager fick slängas efter två veckor. Så jag återgick till att täcka hela ovansidan med halm.

Pressening har jag testat på toppen, d v s byggt in i halm och lagt pressening ovanpå (med luftspalt, lagt spridda halmbalar uppe på höet och därefter pressening på kalaset).

Funkade inte. Hela översta lager fick slängas efter två veckor. Så jag återgick till att täcka hela ovansidan med halm.

Tämligen självklart att täta skikt ovanpå är en dålig idé. Man har en stor fuktvandring underifrån. Lägger man ett tätt skikt ovanpå så kommer fukten från marken att kondensera. Lägg presenningen under istället för att bryta fuktvandringen underifrån. Även med en bra hötork har man haft problem detta år. Utan tork ska man nog glömma att hantera hö mögelfritt i södra delen av landet.

Ahhhh..intressant..:bump: aldrig hört..

kan nån utveckla detta med filtar..finns det undersökningar? har nån testat det flera år?? ska det var över under på sidorna?? vilket sorts material ska fiten vara (ylle,konstfiber,bomull..)?

Upprepar frågan :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 190
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 753
Foder & Strö Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Tussemaja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka