Sv: Lära galopp..
alla hästar kan ju galoppera, men travaren har ju ofta inte lika "bra" galopp som t.ex. ett halvblod.
att hästen springer in i galopp fråns längtrav kan både bero på att galopphjälperna inte är befästa/ryttaren inte fattar galopp på ett sätt som hjälper hästen. (dvs. man driver och driver tills det går så fort att hästen måste galoppera) eller att hästen inte har styrkan.
jag tycker inte du ska stressa med galoppen. vet iofs inte hur länge din travare är riden, men t.ex. med min medryttarhäst så har jag öfr mig att förra ägarna (som red in henne) väntade runt ett år innan de öht gav sig på galopp. det tar tid att bygga upp muskler och styrka på en häst som (antar jag) blivit körd i större delen av sitt liv.
ägna dig mer åt skritt och trav, klättra ute i skogen, tömkör, gör gymnasticerande övningar för rumpan såsom övergångar och tempoväxlingar. när du tränar galoppen, gör det på t.ex. töm eller lina och gör mycket galoppfattningar, som är stärkande för hästen.
när du börjar galoppera uppsuttet, använd samma kommandon som du gjrot från backen, i samband med en tydlig galoppfattning. om hästen springer ifrån dig, ta lugnt ner den i tempo igen och försök på nytt... det viktigaste är att du inte blir arg när hästen gör "fel" och att man berömmer i mängder när den gör rätt...
för att underlätta galopp kan man fatta galoppen på böjt spår. dvs. på volt eller kanske lättare, bara i ett hörn. (om hästen då ofta springer iväg i galoppen så fattar man "på väg IN" i hörnet, och om man har problem med bjudningen kan man prova att fatta pväg ut ur hörnet istället), eller om man är i skogen, i ett litet uppförslut...
viktigaste tipset är kanske ändå att ta hjälp av en tränare. även om hästen inte kommit så lång ti sin utbildning är det superviktigt att ha hjälp så att man hamnar p rä tt väg!
lycka till!