Före detta travare under utbildning

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Klimpen90

Hur ska man få en före detta travare att ta långsammare o kortare trav på ridbanan när man travar på volter o dylikt?? Och hur lär man dom att ta runda hörn/volter??
Har en travare som stressar i hörnen och inte alls böjer sig. Hon är väldigt svår att rida runda och lugna volter på. I skritt går det helt okej men i trav så är hon hopplös.. Skulle va snällt om någon kunde hjälpa mig. :banana: // Johanna
 
Lära galopp..

Hur får man en före detta travare att fatta galopp och ta galopp i lugnt tempo och behålla lugn galopp ?? Utan att behöva springa fort i trav före?? Tacksam för svar.. :rofl: // johanna
 
Sv: Lära galopp..

Det är väl egentliggen ingenting man lär hästen i den bemärkelsen. troligtvis har inte hästen styrka i sina muskler att orka med det i nuläget.. Klättra är bra för att stärka bakdel mm. Att göra galoppfattning o sen bryta av är bra.. Det är lite styrketräníng det med.. Sök oxå på andra trådar, är säker på att det finns ett antal om det ämnet..
 
Sv: Lära galopp..

alla hästar kan ju galoppera, men travaren har ju ofta inte lika "bra" galopp som t.ex. ett halvblod.

att hästen springer in i galopp fråns längtrav kan både bero på att galopphjälperna inte är befästa/ryttaren inte fattar galopp på ett sätt som hjälper hästen. (dvs. man driver och driver tills det går så fort att hästen måste galoppera) eller att hästen inte har styrkan.

jag tycker inte du ska stressa med galoppen. vet iofs inte hur länge din travare är riden, men t.ex. med min medryttarhäst så har jag öfr mig att förra ägarna (som red in henne) väntade runt ett år innan de öht gav sig på galopp. det tar tid att bygga upp muskler och styrka på en häst som (antar jag) blivit körd i större delen av sitt liv.

ägna dig mer åt skritt och trav, klättra ute i skogen, tömkör, gör gymnasticerande övningar för rumpan såsom övergångar och tempoväxlingar. när du tränar galoppen, gör det på t.ex. töm eller lina och gör mycket galoppfattningar, som är stärkande för hästen.

när du börjar galoppera uppsuttet, använd samma kommandon som du gjrot från backen, i samband med en tydlig galoppfattning. om hästen springer ifrån dig, ta lugnt ner den i tempo igen och försök på nytt... det viktigaste är att du inte blir arg när hästen gör "fel" och att man berömmer i mängder när den gör rätt...

för att underlätta galopp kan man fatta galoppen på böjt spår. dvs. på volt eller kanske lättare, bara i ett hörn. (om hästen då ofta springer iväg i galoppen så fattar man "på väg IN" i hörnet, och om man har problem med bjudningen kan man prova att fatta pväg ut ur hörnet istället), eller om man är i skogen, i ett litet uppförslut...

viktigaste tipset är kanske ändå att ta hjälp av en tränare. även om hästen inte kommit så lång ti sin utbildning är det superviktigt att ha hjälp så att man hamnar p rä tt väg!

lycka till! :)
 
Sv: Före detta travare under utbildning

Hej!

Och välkommen som ny medlem på bukefalos. Använd dig gärna av sökfunktionen här på forumet, så kanske du får några bra tips ur någon av de 100-tals trådar som redan finns i frågan. Det är MÅNGA som har ridtravare och undrar hur man omskolar/utbildar dem.

Mvh

IngelaH
Moderator
 
Sv: Lära galopp..

Hej!

Jag gjorde som så att jag började i små korta uppförsbackar, nästan att ju brantare det är desto lättare går det. En tydlig galoppskänkel och så ett ljudligt "smack med läpparna" . Sedan gick det ganska fort att han lärde sig att fatta galopp bara efter min röst, (bra ibland då jag ofta rider i westernsadel och inte når att lägga skänkeln rätt) visst kunde han sticka ibland och springa av sig och då drev jag honom lite till och sedan saktade jag av när jag ville och han lärde sig snabbt att matte bestämmer tempot, men detta funkar långt ifrån på alla gamla travare. Nu c:a ett halv år sedan med skrittande, klättrande och galoppfattningar så kan han galoppera hyfsat samlat och vääldigt långsamt i c:a 20 meter, men vi ökar sträckan eftersom han orkar mer så förhoppningsvis är det på väg åt rätt håll.
Jag ville bara dela med mig av det som fungerat för mig, men varje häst är en egen individ :idea: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp