Fördröjda symtom vid fölning.

A

aygtn

:cry: Hjälp hjälp hjälp, jag är en riktig kycklingmamma. Mitt sto visade enorma tecken i onsdags att hon skulle föla. Hon hade slappat till i baken och var någorlunda utslätad i vulvan. På natten fick hon enorma sammandragningar och det buktade ut väldigt mycket i vulvan på henne, jag var 100 på att hon skulle föla den natten, men det blev inget. Jag ringde veterinären dagen efter och frågade om detta var normalt, och hon sa att stona kunde hålla på så här i några nätter för att lägga fölet till rätta. Idag är det måndag och hon har haft mer eller mindre sammandragningar varje natt fast inte så kraftiga. Det märkliga är att ljuvret har gått tillbaka och är mindre svullet, jag vet förvisso att det kan gå lite upp och ner, men det har inte gjort det innan, enbart om jag har motionerat henne. Har någon varit med om detta innan, att symtomen har gått tillbaka och att det inte händer någonting :confused: . Vi har sovit i stallet sedan måndags förra veckan och är ganska trötta nu eftersom man ställer klockan varje timme för att kolla henne. Märk väl vi har helt släckt i stallet och smyger fram så att hon inte vet att vi är där, så det är inte det att vi stör henne. Hjälp, kan någon svara på detta. :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fördröjda symtom vid fölning.

aygtn skrev:
:cry: Hjälp hjälp hjälp, jag är en riktig kycklingmamma. Mitt sto visade enorma tecken i onsdags att hon skulle föla. Hon hade slappat till i baken och var någorlunda utslätad i vulvan. På natten fick hon enorma sammandragningar och det buktade ut väldigt mycket i vulvan på henne, jag var 100 på att hon skulle föla den natten, men det blev inget. Jag ringde veterinären dagen efter och frågade om detta var normalt, och hon sa att stona kunde hålla på så här i några nätter för att lägga fölet till rätta. Idag är det måndag och hon har haft mer eller mindre sammandragningar varje natt fast inte så kraftiga. Det märkliga är att ljuvret har gått tillbaka och är mindre svullet, jag vet förvisso att det kan gå lite upp och ner, men det har inte gjort det innan, enbart om jag har motionerat henne. Har någon varit med om detta innan, att symtomen har gått tillbaka och att det inte händer någonting :confused: . Vi har sovit i stallet sedan måndags förra veckan och är ganska trötta nu eftersom man ställer klockan varje timme för att kolla henne. Märk väl vi har helt släckt i stallet och smyger fram så att hon inte vet att vi är där, så det är inte det att vi stör henne. Hjälp, kan någon svara på detta. :bow:

Låter helt normalt och så som Du berättar om juvret är hon inte redo än.
När är det beräknat till?

Mitt sto fölade i morse och var 15 dagar över tiden. Så det kan ta ett tag till för Din.

mvh
Carina

Märk väl vi har helt släckt i stallet och smyger fram så att hon inte vet att vi är där
Joodå, DET vet hon alldeles säkert.. :D Finns inte en chans att hon INTE märker er där... OM ni dessutom smyger ända fram till boxen och kikar in. (hur tror du att hästar kan vara trygga nattetid, ute i det vilda, om de inte "märker" när någon/något närmar sig?)
Kan berätta om när jag vakade på min kompis pålle, kompisen (som då pluggade på annan ort och precis kommit hem) och hennes mamma var på väg till stallet och det var verkligen "jättepågång" med fölning. jag låg i sadelkammaren och glodde på övervakningskameran. När kompisen och mamman anlände så gick jag ut och mötte dem, BAKVÄGEN, så att stoet inte skulle bli stört. VI gick och kikade på unghästarna i hagen och kom in 5-10 minuter senare - då var fölungen nästan ute! Alltså, stoet visste MYCKET väl att hon skulle passa på att föla precis när jag smet ut!

I övrigt så tydker jag att stona brukar vara experter på att "luras", det är många gånger man haft hjärtat i halsgropen flera nätter innan fölningen verkligen kommer igång.. :p

hon skulle fölat i onsdags, dvs 23:e mars.

jo jag vet att hästar är väldigt uppmärksamma på omgivningen :crazy: , men jag går inte fram till boxen, utan jag sover i sadelkammaren och har dörren öppen för att kunna höra henne. När jag går upp och kollar så tittar jag bara ut genom dörren, utan att gå ut från sadelkammaren och boxen ligger en bit bort. Tack för ditt svar, :bow: hoppas att det kommer snart, för jag är mycket mycket trött ;)

Cesam skrev:
Låter helt normalt och så som Du berättar om juvret är hon inte redo än.
När är det beräknat till?

Mitt sto fölade i morse och var 15 dagar över tiden. Så det kan ta ett tag till för Din.

mvh
Carina

Usch va jobbigt det låter, 15 dagar. :crazy: Gud skall jag sova i stallet så länge. Ja ja, det är once in a lifetime så man skall inte gnälla.
Man får förhoppningsvis belöningen i slutänden :D , men hon fintar mig säkert ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka