Sv: Fördomar omt travare
*KL*
Jo Pa's Tycoon ridden by Mr. George Rickabaugh, Prix St. Georges level.
Där har vi en avdankad travare som går st.george. Har tidigare lagt in en hel lista på duktiga travare, vet inte vart den tog vägen, men Tjust Cup 1,40 vann en renrasig travare, den tävlade t om 1,50. Finns en del mer som gått 1,30 -1,50.
Jag har tre travare, en pensionär och två tävlingstravare. Både tävlingstravarna har kapacitet att bli utmärkta tävlingshästar inom ridsporten. Den ena som jag har dressyrtränat mest är en väldig talang. Jag hade väl tränat dressyr med honom på egen hand ett par gånger innan jag tog ut en dressytränare, han kunde då gå i form i skritt, trav och även lite i galopp utan några problem. Hon var väldigt imponerad, han är otroligt lättlärd, känslig, kan samla sig väldigt bra och ofattbart lättlärd. Det var en övning vi gjorde som hon sa att det kunde ta en lång tid innan han lärde sig att sätta benen rätt i högervarv, efter en stund hade han lärt sig det. Hon trodde att det var ett fullblod, det tror alla
Men han är en riktigt snygg häst med väldigt fin exteriör.
Jag hoppade studs med honom för en kompis, det var första gången och han fattade vad han skulle göra på en gång, satte alla hopp perfekt hela tiden och avslutade med att hoppa ett rättuppstående på en meter utan några problem(var första gången han hoppade högre än 50 cm) Var en annan travare som hoppade efteråt, hade svåra problem att kravla sig över 20 cm hinder, så jag säger inte att alla travare är några hopptalanger, men denna är verkligen något extra. Han har aldrig vägrat, han är otroligt lättlärd, fina gångarter. Han löshoppar 1,30 hittils. Det var ett rättuppstående med en bom utan några infångare, jag bara smackade lite lätt och han hoppade. Han tävlar monté just nu, men när han inte kommer att tävla mer ser jag en ljus framtid för honom inom ridsporten. Han fattar alltid rätt galopp och har aldrig haft några problem med galoppfattningar. Den andra har ännu lättare med galoppen, första gången jag red i paddock galopperade han lungt runt ett par femton varv i båda galopperna utan några problem.
Förstår inte riktigt problemet, jag har ridit många travare genom åren, en del var inget extra alls, men många av dem var som vilken medioker ridhäst som helst.