fördelningen av fodret?

Cilla

Trådstartare
hur gör ni?
av ren vana ger ja mest på kvällen, men vet egentligen inte varför ja gör d! höet är ju självklart, då ska de ju ha störst giva, men kraftfodret? egentligen borde de väl ha mest på morgonen, eftersom d e under dagen de har mest användning av energin de får av kraften. ger bara kraften på morgonen och kvällen.

finns det några oskivna regler för detta?

hon får inte så mycket kraftfoder heller, så egentligen spelar det nog ingen roll för henne, men det kan ju vara lite kul att veta hur man ska tänka i detta läget. :idea:

Sv: fördelningen av fodret?

min får lika mycket fördelat över alla målen just nu.

när jag ökar på grovfodergivan så brukar jag ge mer vid insläppet, då klarar sig hästen ända till kvällsmaten.kvällsmaten räcker till morgonen-morgonmaten räcker en bit på förmiddagen-lunch på eftermiddagen och det räcker till 2-3 timmar innan insläpp.

så min häst har mat nästan hela tiden. inte många timmar hon står utan.

när det gäller kraftfoder så gav jag alltid min förra häst mest vid insläppet just för att han fick lucern blandat med betfor då-en hel del så det tog en stund att äta. sedan lika fördelat på morgon och kvällen.
det funkade bra!

nu med den nya hästen kommer jag ge lika fördelat på 3 ggr om dagen gällande kraftfodret och 4 ggr om dagen med grovfoder och försöka ha lite mer på kvällen så det räcker att tugga hela natten.

men varför ge mer på kvällen? varför gör man det? är det av ren lathet, att man inte orkar stå å vänta på att hästarnma ska få i sig all mat innan man släpper ut dom?

Hö får min dam såklart mest på kvällen. (uträknat hur mkt hon äter över natten, så hon alltid har något att noppa på.)

Kraftfoder får hon ganska jämt, något mindre vid insläpp, då det är tätare mellan insläpp-kväll än de andra målen.

Jag ger största högivan på kvällen så att hästen har något att göra. Kraftfoder får han inte på kvällen, bara betfor.

allmänt bara.. detta handla INTE om högivan, utan om kraftfodret!

är det bara ja som ger mer kraftfoder på kvällen?

Jag gör ingen skillnad på kraftfoder givan morgon o kväll, de får lika mkt varje gång, dock får dom så lite så det hade egentligen inte spelat nån roll om dom fått nått alls, mest som krubbskrammel

Jag tror det är ganska vanlig företeelse. Antagligen för att man ger mest hö på kvällen så tror man väl att allt ska vara mest vid sista målet utan att reflektera över vad det är man ger. Fast egentligen tycker jag det är för mycket duttande med kraftfoder. Många ger så lite ändå så egentligen skulle allt kunna ges i ett och samma mål. Jag tycker det är bäst att ge mest på morgonen, eller kanske lunch...inte kvällstid.

Jag ger lika i båda hinkarna. :) Eller iofs så får han linfrö på kvällen så alltsomallt blir det ca 1 dl mer mat i kvällshinken. Av havre & pluss får han lika i varje hink.

Varför mest hö på kvällen? Min häst får lika mycket kväll/morgon/lunch och jag ser ingen mening med att minska på de andra bara så han kan ha mer på natten. Vill inte heller öka så mycket mer då han får mellan 13-15 kg per dag... Är det viktigt att dom får mycket inne? :crazy:

Ger faktiskt mest på morgonen. Just med baktanken att energin behöver de under dagen. Det är ju onödigt att ladda på kvällen och dessutom har jag alltid tanke på kolik då min gamle gubbe haft något ditåt??? flera gånger.

Min häst har hittills aldrig fått mer kraftfoder en 2 kg, hon är en halvblodshäst så det kan väll inte anses som några mängder. Jag har därför fördelat givan lika på morgon resp. kväll, när hästarna kommer in tidigare (fr.o.m det att det blir sommartid) kommer jag fördela givan på tre mål, morgon, eftermiddag och kväll.

Jag är noggrannare med hö givan där känns det självklart att ge mer foder på kvällen, i alla fall i vårt stall där det går högst antal timmar mellan kvälls och morgongivan. Våra hästar får hö kl. 7, 12, 16-17 samt 19-20. Hon får just nu 10.5 kg hö, varav 4 kg på dagen resten vid kvällsfodringen detta får hon i hösilagenät som är ett hönät med mindre masker i för att det tar längre tid att tugga och hon har mer sysselsättning då. Jag ger även en halmtuss till kvällen dessutom. Min häst har mycket och göra under ganska många timmar under kvällen med sitt hö och halm medan de flesta andra hästar i vårat stall har ätit upp allt kvällsfoder inom en timma.

Våra hästar får allt kraftfoder på en gång. Den ena får nästan inget, bara lite att ha mineralerna i.
Den andra får ganska mycket. De får det inte vid någon direkt tid utan det blir när det blir helt enkelt, men varje dag på eftermiddagen eller kvällen någon gång. Har inte upplevt någon stissighet eller stress pga detta, eftersom de har fri tillgång på bete/grovfoder går de aldrig och blir hungriga, och när de kommer in så ligger kraften i krubban. De står inte och väntar i grindhålet i hagen eller nåt utan är väldigt harmoniska hästar. =)
Lite off topic, men jag tror att det här med stressade hästar som behöver fasta rutiner och bestämda mat-tider egentligen bara gäller hästar som vants vid det, och hästar som går och blir hungriga mellan målen.

Hehe... Det blev en ny tråd av vårat djupa samtal om maten:)
Intressanta svar. Det kanske är något vi i arvika fått för oss å ge mer på kvällen;)

Våra får lika mkt kraftfoder morgon som kväll, mest av praktiska skäl, det blir lättare att föra iordning, samt att ingen har tänkt på något annat sätt.
Hö får de naturligtvis mest på kvällen, då det kan dröja 12 h (19- 07)till nästa mål, så de får så att de har ngt o äta hela natten.

Om jag nu ska tjata lite mer om höet (men inte så mycket då TS inte menade höet) (blev nyfiken bara)... Är det dåligt att ge 5 kg inne och 8 kg delat på 2 mål ute? Borde jag istället dela upp mitt hö så han får ca 60 % av sin högiva inne? Det blir ju jättemycket inne och jättelite ute :S

ang. OT. Helt klart är det bara för att hästarna är vanedjur, fullblodet är ex. jättepunklig, har hon inte fått kraftfoder vid sjutiden så börjar hon "nicka" med hela huvudet så fort hon får syn på en, och brumma när man går i närheten av foderkammaren. Sommartid, när hästarna går ute 24/7, ges de sm behöver kraft när det passar, och då blir det inte den "tidshysterin".
Hästarna har mer eller mindre fri tillgång till grovfoder alt. gräs året om.

Min häst sitt kraftfoder såhär:

morgon:
0.25 kg havre
1/3 av dagens lusernhackgiva (0.5 kg)
0.2 kg betfor

kväll:
0.25 kg havre
0.5 kg krafft
80 gram mineraler
2/3 av dagens lusernhackgiva
0.3 kg betfor

får mer på kvällen för att den som har utsläppet ska slippa vänta så länge på att hon ska bli klar, då hon äter lusernhack som blir stor volym tar det lite tid innan krubban är tom...

Jag tycker att fördelningen av höet ska vara så jämn på antalet timmar som möjligt. Om du tänker dig så här, exempel på hur det ser ut en vanlig dag i vårat stall:

Dag 1
Kl.
00.
01.
02.
03.
04.
05.
06.
07. Morgonfodring hö + kraftfoder
08. Utsläpp i hage
09.
10.
11.
12. Lunchfodring hö
13.
14.
15.
16. Eftermiddagsfodring hö
17.
18.
19. Insläpp hötuss + något i krubban
20. Kvällsfodring hö + kraftfoder
21.
22.
23.

Dag 2
00.
01.
02.
03.
04.
05.
06.
07. Morgonfodring hö + kraftfoder
osv...

Om du tittar själv på timmarna så ser du att i vårat stall så har hästarna tre utfodringar under dagen som ligger väldigt nära varandra medan det går nästan ett halvt dygn innan hästarna får sin morgonfodring. Därför anser jag att det är viktigt att man ger större delen av grovfodergivan på kvällen. Under dagen kan man ju göra en fördelningen så att hästarna får något kg vid varje utfodring, de går ju ändå ute i hagen förhoppningsvis har de lite att sysselsätta sig med där ute bortsett från att äta. Särskilt tråkigt blir det ju för en häst under natten som står på torvströ, papper, spån eller liknande och som dessutom kanske inte får så stor grovfodergiva.

Jag har försökt räkna ut min hästs fodergiva beroende på antalet timmar emellan utfodringarna. Sedan får hon som sagt även en halmtuss på kvällen samt att kvällshöet är i ett hönät med småmaskor så det tar lite tid för henne att få i sig allt.

Kan man däremot t.ex. för dela givan på tre eller fyra tillfällen under dygnet med lika antalet timmar emellan, t.ex. att hästarna skulle få foder (för att göra det enkelt nu då) kl. 8, 16 och 00 då kan man ju rätt och slätt ge 4 kg per utfodringstillfälle.

Men jag tycker man ser det i många stall att man inte tar hänsyn till fördelningen av grovfodret. Jag vet ett stall där en normal hbl häst i tävlingskondition kanske får 6-8 kg hösilage för att de ska vara "slimmade", som utfodras kl 8, 12 och 19. Det går på tok för många timmar mellan kvälls och morgongivan anser jag. För många timmar där hästarna inte har något att göra, och de står dessutom på torvströ.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka