fördelningen av fodret?

Sv: fördelningen av fodret?

Okej, tack för ett bra svar! :) Ska redan idag börja ge ännu mer på kvällen och lite mindre på dagarna. Men vill som sagt inte ge mer hö än han får nu. Tycker ca 14 kg borde vara tillräckligt för ett halvblod. Då det ändå är "torrhö" och inte hösilage.

nej, det beror inte på lathet, att jag vill ge mer på kvällen är för att det ska räcka över natten. stallägaren fodrar kl.22.00 och frukost kl.06.30. det är många timmar i mellan fodringarna. jag vill att hästen ska ha mat fram tills morgonen.
sedan så står min på halm så det är inte hela världen om hon står utan nån timma eller två. jag vet att hon äter halm då jag får fylla upp halva boxen varje dag, matglad eller vad :angel:

hon får för tillfället 12 kg per dag plus all halm då. jag vill att hon ska ha fri tillgång så i regel på vintern brukar jag ge 18-20 kg per dag.
detta gäller då min förra häst då jag inte upplevt en vinter med den nya än.

detta är till alla:

nej jag vill INTE veta hur ni ger erat hö. det är inte DET ja frågar om! så ni behöver inte berätta det....

det ja frågar om handlar om kraftfoder, alltå musli, betfor groov, grund, havre, korn, vetekli eller vad ni nu ger era hästar.
FÖRDELNING mellan kväll/morgon. DET vill ja veta.

har ja varit nog tydlig nu?

Jag ger lika mycket varje mål. För dagen ges lucern, betfor och mineraler morgon och kväll i lika stora givor. Hö har dom i stort sett fritt...

Jag har förstått, du frågar om kraftfodret!;)

Jag ger 40% morgon 20% vid insläpp och 40% kväll. Då står de innne i 1 1/2-2 timmar efter frukostfodringen så de hinner gott äta upp innan de ska ut!

Morgon Kl 7:30 större mängd kraftfoder inne. Känns bra att göra så, får i sig mer energi om det tex sku va dåligt väder.
+ 2-3 kg hö ute.
Lunch ca 12:30 2-3 kg hö.
Kväll 1 16-17:00 Kommer in å äter hö i boxen medan jag gör iording honom för ridtur.
Kväll 2 Kraftfoder + ca 8 kg hö.
Ger större mängden hö på kvällen för om det tar slut inne på natten äter han på lindor och inredning.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka