Fördelning av kraftfoder och grovfoder?

I

Irre

Jag skulle vilja veta om det finns någon ideal fördelning mellan mängden kraftfoder och mängden grovfoder. Är det någon som vet?

Vad jag menar är att jag för (mycket) länge sen har lärt mig att en häst ska ha en total fodermängd som motsvarar minst 2% av dess kroppsvikt. D v s en häst som väger 500 kg ska (minst) 10 kg foder, grov- och kraftfoder tillsammans. Av dessa 10 kg ska minst 75% vara grovfoder (7,5 kg i detta exempel) och högst 25% kraftfoder, d v s max 2,5 kg i exemplet.

Är det någon som kan berätta för mig, eller hänvisa till bra länkar i frågan?

Mvh Irre

Sv: Fördelning av kraftfoder och grovfoder?

Jag har alltid lärt mig att:
Maxgivor:
· Havre: 1 kg per100 kg kroppsvikt
· Hö: 1.5 kg per 100 kg kroppsvikt OBS MINSTA GIVAN MAN SKA GE!!!!!!!!!!!!
· Betfor: 0.5 kg (torr) per 100 kg kroppsvikt
· Soja: 100 g per 100 kg kroppsvikt

Men dessa är alltså MAXgivor..

Senast ändrad av en moderator:

Naturligtvis måste man ta hänsyn till maxgivorna av spannmål när man beräknar foderstaten, så att det inte blir för mycket vid varje utfodringstillfälle, men är inte 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt det minsta man ska ge?

Jag har alltid lärt mig att:
Maxgivor:
· Havre: 1 kg per100 kg kroppsvikt
· Hö: 1.5 kg per 100 kg kroppsvikt
· Betfor: 0.5 kg (torr) per 100 kg kroppsvikt
· Soja: 100 g per 100 kg kroppsvikt

Men dessa är alltså MAXgivor..

Min häst som väger 450 kg ska alltså som max få 6,75 kg hö? :eek:
Hon äter 10 kg hö, det är alltså mer än 2 kg per 100 kg kroppsvikt (och hon mår absolut inte dåligt eller är tjock).

Sen 0,5 kg torr betfor/100 kg häst låter på tok för mycket i mina öron. Betfor är massor av energi och förbrukas inte den, så förvandlas det till fett. Mycket betfor har jag därför lärt mig att hästen blir tjock av.

Havre, max 2 kg per mål. Mer kan inte hästen ta upp åt gången. Det är vad jag lärt mig, har inga klara källor.

Soja har jag ingen uppfattning om då jag inte använt mig av det.

Som svar till trådskaparen så försök fyll upp så mycket som möjligt med grovfoder, det är hästens basfoder. Kraftfodret ska bara vara ett komplement i foderstaten.

du har så rätt så!! Högivan är den minsta man ska ge..:crazy: :angel: Tack!!

Kan ju dock inte svära på att det är så här men dessa siffror har jag fått inpräntat i skallen sen jag var liten..:angel:

Maxgivan spannmål är väl fortfarande 0,4 kg/ 100 kg hästvikt och utfodringstillfälle? Och betfor 0,3 kg? Soja tror jag att det är 0,1 kg...

Men det var alltså fördelningen mellan kraft- och grovfoder, som jag var nyfiken på...

Det är 1 kg torrsubstans per 100 kr kroppavikt och dag. Detta är 1,2 kg hö...MEN detta är MINIMIGIVA och då är ingenting inräknat, utan detta ska hästen ha som minst bara för att andas och leva. Alltså ingen som helst ansträgning är inräknad i minimigivan. Inte ens en promenad ute i skogen...typ bara såsa i hagen.

Sen blir inte hästar feta av olika slags foder, utan dom blir feta om dom inte motioneras i förhållande till vad dom får i sig.

Som det står i frågan så är jag inte ute efter att veta max- eller minimigivorna av olika fodersorter, utan sättet att beräkna hästens fodermängd på, samt om det finns någon ideal kvot mellan kraftfoder och grovfoder.

Enligt det här sättet att räkna kan man ju ge hästen i exemplet minst 10 kg hö, om man vill. Men då skulle det, enligt den metoden inte finnas utrymme för kraftfoder och kvoten mellan det icke existerande kraftfodret och grovfodret skulle då inte vara 1/4.

Nej, jag såg det. Men alla bara skriver om max och min hela tiden (och det är ju lite OT)

Det är 1 kg torrsubstans per 100 kr kroppavikt och dag. Detta är 1,2 kg hö...MEN detta är MINIMIGIVA och då är ingenting inräknat, utan detta ska hästen ha som minst bara för att andas och leva. Alltså ingen som helst ansträgning är inräknad i minimigivan. Inte ens en promenad ute i skogen...typ bara såsa i hagen.

Sen blir inte hästar feta av olika slags foder, utan dom blir feta om dom inte motioneras i förhållande till vad dom får i sig.

Om du läser mitt inlägg igen kommer du nog inse att det där inlägget du skrev var helt onödigt. Inlägget som jag svarade på som TS hade skrivit stod att det var maxgivan, jag ville påpeka att det kunde vara på tok för lite.

Och angånde feta av foder så citerar jag mig själv:
Sen 0,5 kg torr betfor/100 kg häst låter på tok för mycket i mina öron. Betfor är massor av energi och förbrukas inte den, så förvandlas det till fett. Mycket betfor har jag därför lärt mig att hästen blir tjock av.

Har vi gjort klart det nu? :)

Då kanske du ska formulera dig bättre nästa gång. Jag tyckte och uppfattade hela ditt inlägg som att du egentligen inte visste så mycket. Ang övervik hos djur, du skrev specifict om betfor att hästar blir tjocka av detta. Jag hävdar nej. Det är fortfarande INTE ett speciellt foder som gör hästar feta.

Att betfor är gjort av socker är vi överens om? :crazy:
Att socker är energi, det kan vi också vara överens om?
Att även hästar (liksom människor) blir tjocka av socker om de inte motioneras bort, kan vi vara överens om det också?

Om du uppfattade att jag menade att det bara var betfor som hästar blev tjocka av, så blev det ett missförstånd - kan bero på att jag uttryckte mig knasigt. De blir självklart tjocka om de inte motioneras efter hur mycket mat de får (eller ännu hellre får mat efter hur de motioneras). ;)

Betfor är INTE gjort av socker...betfor är till största delen gjort av betfibrerna som blir kvar när man tagit bort sockret. För att få detta att bli lite smakligare har man tillsatt melass som till viss del består av socker. Det totala sockerinnehåller i betfor är ca 25 % per kg ts, alltså inte speciellt högt (jämförbar nivå med betets innehåll t ex).

Till TS; det finns vad jag vet ingen ideal fördelning mellan grovfoder och kraftfoder. Det ideala är att fodra med bara grovfoder eftersom det är det som hästen är byggd för att äta och smälta.

Det finns dock vissa studier som visar på att man kan få olika smältbarhet på fodret om man fodrar på olika sätt, dvs olika fördelningar mellan kraftfoder och grovfoder eller olika ordning på dem. För 99% av alla hästar är detta dock ganska ointressant.

Minimigivan i kg ts har ingenting med hur eller om hästen motioneras att göra. Den finnns för att hästens magtarmsystem ska fungera, den ökar inte med ökat protein och energibehov.

Underhållsbehovet (i MJ, g smb.rp etc) däremot är uträknad efter vad en häst som bara finns behöver för att klara sina basala funktioner och inte gå upp eller ner i vikt behöver.

Betfor är INTE gjort av socker...betfor är till största delen gjort av betfibrerna som blir kvar när man tagit bort sockret. För att få detta att bli lite smakligare har man tillsatt melass som till viss del består av socker. Det totala sockerinnehåller i betfor är ca 25 % per kg ts, alltså inte speciellt högt (jämförbar nivå med betets innehåll t ex).

Det där var helt nytt för mig. Men jag säger absolut inte att du inte har rätt. Jag har fått lära mig att betforen kommer från sockerbetan, därifrån kanske jag dragit en egen slutsats om att det innehåller socker.

Tack så mycket, man lär sig något nytt varje dag. :)

Det kommer från sockerbetan, det är helt rätt. Men som sagt, det är det som är kvar när man tagit bort sockret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 410
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka