Fördelning av kraftfoder och grovfoder?

Sv: Fördelning av kraftfoder och grovfoder?

Jag skulle vilja veta om det finns någon ideal fördelning mellan mängden kraftfoder och mängden grovfoder. Är det någon som vet?

Det idéala är om hästen kan äta enbart grovfoder! Kraftfoder, mineraler etc. är ett nödvändigt ont om grovfodrets värden inte täcker upp hästens behov. Det är därför man gör en grovfoderanalys och kompleterar efter den :idea:

Minimigiva grovfoder per dag är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt, helst 1,5 - 2 kg ts/100 kg kroppsvikt. (Hö: 84% ts, hösilage varierar från ca 40% ts till ca 70% ts)

Prova att räkna ut minimigivan hö enligt metoden som jag beskriver! Hästen i exemplet (500kg) ska enligt "den svenska modellen" ha minst5*1,5 kg hö= 7,5 kg... samma som det blir i "det alternativa" sättet att räkna...

Kan tillägga att jag har lärt mig den här metoden i det land där jag har vuxit upp. Personen som lärde mig den hade en mycket lång erfarenhet av hästar och han var mycket noga med att påpeka att det var en tumregel, som gav ett hum om hur mycket hästen skulle äta. Om man började med den beräkningen så fick man justera efterhand, om det behövdes. Han backade dock aldrig i sin uppfattning om att 25% kraftfoder var den maximala dagsgivan till en häst. Behövde man öka på kraftfodret, var man också tvungen att öka på grovfodret (för att behålla den procentuella fördelningen).

På ditt sätt att räkna blir minimigivan högre. En 500 kgs häst ska enligt SLUs minimigiva ha minst 6 kg hö. Dock så rekommenderar ju SLU att man ger mer, mellan 1,5 o 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt, dvs. för denna häst mellan 9 och 12 kg hö.

Och börjar man räkna på hösilage krävs det att man räknar per kg ts, eftersom det är så olika hur blött det är.

När det gäller mängden kraftfoder så är det max 0,5 kg (eller 0,4??) per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Detta för att kroppen inte klarar mer stärkelse per gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 410
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka