Fördelen livstids karens !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 538
Sv: Fördelen livstids karens !

Till viss del håller jag med dig.

Jag är också "glad" eller vad man ska säga över att MIN häst inte går att äta. Däremot har jag inga problem att äta kött med hästkött som innehåll. Det är inte direkt så att jag ser någon individ framför mig och tänker att "yes, haha, den där tjocka grisen ligger på min tallrik". Jag ser det som en fullt naturlig sak att äta kött.

Att många skänker sina hästar till Kolmården och så tycker ajg är en utmärkt sak att göra!!!! Sålänge djuret blir avlivat på ett värdigt sätt och sedan läggs ut till lejon och tigrar. Men även här - jag tror inte jag hade kunnat låta mina hästar bli uppätna. Men det är för att jag är lite blödig. Men jag tycker det är en otrolgit stark och generös grej att göra. Det är ju det naturliga kretsloppet, mer naturligt blir det knappast än att vilda rovdjur får äta ett dött djur och inte några köttfiléer ;)

/Helena, som mår lika bra som någon annan utan att någonsin ätit en grönsak eller frukt :D

jag gillar dig, du kan erkänna att du inte skickar din häst att bli slaktad för att du är blödig, inte för att det skulle vara ett ovärdigt slut!

det är bra när man kan erkänna sånt! Då accepterar jag fullt ut ditt resonemang!

Hippo : Så kan man ju se det , men jag vill fortfarande inte att mina hästar ska styckas och allt sånt . Ja , hellre grävas ner och ruttna :) Precis som mina andra djur som dött , det känns rätt för mig . Även om ni andra kanske tycker att det känns bäst om era hästar blir pålägg ._.

Kimmis87: Hahaha , ja jag äter växter . Men det är ju verkligen inte bevisat att växter har känslor eller tänker .

Jag tycker att det är synd att vi inte äter mer hästkött i Sverige och det beror på att: Vi hade sluppit de beryktade transporterna till slakterierna i utlandet som är rena rama djurplågeriet! Nu är man ju livrädd att sälja någon häst vidare!!
Hade vi ätit mer hästkött i Sverige hade priserna gått upp och fler hade valt att slakta sina hästar hemma!!

det är bevisat att de känner smärta, kanske inte samma som vi gör, men det är bevisat att om du tex plockar en blomma så reagerar resten av blomman!

Sen finns det ju växter som kan röra sig och känna tillomed, har en härhemma, du vet en sån där köttätande växt? så den känner när en fluga går och då stänger den sin fälla!

Så att säga att växter inte kan känna är bara kvalificerat skitsnack! sen kan de ju inte uttrycka sig och det är väl det som är skillnaden? så bara för att nån inte kan skrika på hjälp eller komma ihåg smärtan så gör det saken ok?

jag gillar dig, du kan erkänna att du inte skickar din häst att bli slaktad för att du är blödig, inte för att det skulle vara ett ovärdigt slut!

det är bra när man kan erkänna sånt! Då accepterar jag fullt ut ditt resonemang!

Ja jag är den första som erkänner att jag är för blödig. Men jag beundrar verkligen de människorna som gör det!

:laugh:

Så att säga att växter inte kan känna är bara kvalificerat skitsnack! sen kan de ju inte uttrycka sig och det är väl det som är skillnaden? så bara för att nån inte kan skrika på hjälp eller komma ihåg smärtan så gör det saken ok?

Åh nu blir det OT igen....

Många är emot att äta kött men äter fisk (som om det inte är kött, ja ja) men jag har alltid hävdat att om fiskar kunde skrika hade vi INTE hanterat fisk så som den hanteras idag. Det är den mest vedervärdiga "slakt" jag vet - låta djuren kvävas till döds! Men få protesterar mot djurhållningen i samband med fiske. Om bara fiskar kunde skrika......

ja ett sånt svar då känner jag verkligen ok, fine by me!

och sen är det inte mer med det liksom, jag äter inte hästkött för att jag är blödig, men jag har inga problem med att hästen äts upp av lejon ( så länge jag inte tänker för mkt på det ;) ) men jag skulle aldrig klara att vara med vid avlivningen.

men när man tar upp att djuret lider så dant av att bli uppäten osv osv då får jag taggarna utåt med en gång!

Hippo: jo det är nog det de handlar om... saker som inte kan skrika ut sin smärta är helt ok att äta...

en extrem jämförelse: då är det ok att våldta nån som ligger i koma? :eek: ja en extrem jämförelse jag vet... men det är ju samma resonemang!

Själv äter jag skiten oavsett om de kan skrika eller inte :d

Fast det där stämmer faktiskt inte... Vi importerar hästkött från andra länder för att de är så få hästar här som går till livsmedel.

nej, förr åt vi mycket mindre kött. kött var festmat och ett djur slaktades vid högtider och för en del lite rikare till söndagssteken. ännu längre tillbaka åt vi lite mer kött och ännu mer tillbaka mycket rötter och hårdsmält mat. därav våran blindtarm som inte längre fyller någon funktion efter tillbakabildning

våran blindtarm är mkt mkt liten, jämför med hundens... jo vi åt lika mkt kött som vargen, jag pratar om när vi var jaktfolk, det var ju trots allt det vi var längst.

Joo , det är sant . Men hellre det än att han styckas och blir mald och that shit . Min häst ska inte slaktas , punkt slut . Jag ser det naturliga kretsloppet mer som att han kommer från jorden , och begravs i jorden . Eller hur är det man säger på mänskliga begravningar ? En liten fråga till er ; skulle ni kunna tänka er att ge era föräldrars döda kroppar till tigrarna på skansen eller vill ni att de ska begravas ? Med ert resonemang är det ju bättre att köttet används , även om det var en lite mer extrem fråga :o:crazy:

precis som du säger, är det en extrem fråga. En häst är fortfarande BARA ett djur, även om det "tillhör familjen".

Lika naturligt som det är att maskar osv äter upp din häst, lika naturligt är det väl att en tiger gör det? Går ju dessutom lite snabbare att få väck kroppen.

Jag ska göra precis som du, min häst ska begravas här hemma, finns redan tillstånd samt en häst begravd här redan så det är lugnt. Men själva resonemanget håller inte där tycker jag.

Men - Var och en gör som dom vill!

Ta med passet nästa gång och det ifyllt så är det ju klart för all framtid. Om det sedan är bra eller dåligt beror väl mer vad den person som en gång i framtiden ska betala för avlivning och bortforsling tycker. För billigt är det ju inte precis, det handlar om åtskilliga tusenlappar redan idag och lär inte bli billigare i framtiden.

Tja, det hindrar inte skrupellösa köpare att köra ner ponnyn till Italien/Jugoslavien och slakta. Sedan kommer köttet hit igen och så gör vi ölkorv av det. Dubbelmoral? Javisst.

Problemet är att vi slaktar för få hästar för köttproduktion så att vi måste importera största delen.

En liten fråga till er ; skulle ni kunna tänka er att ge era föräldrars döda kroppar till tigrarna på skansen eller vill ni att de ska begravas ? Med ert resonemang är det ju bättre att köttet används , även om det var en lite mer extrem fråga :o:crazy:

Ha ha! Min mamma skulle älska att bli tigermat när hon är död:D
Jag skulle inte tveka en sekund om man fick göra så.

Jag skulle också kunna gen min häst som djurmat på typ kolmården. (men för mej skulle det nog bli dyrare att frakta dit den och taskigt mot en antagligen sjuk häst att behöva göra den resan)
Men jag vill inte att ngn av mina hästar går till slakt.
Hittills har dom gått till destruktion. Hade jag haft en grävare hade jag gärna begravt dom hemma på gården.
Jag är inte speciellt blödig, men äter av princip inte hästkött, inte katt eller hund heller.
För mej är dom husdjur och inte mat.
Min morfar hade gård med självhushåll och han slaktade sina djur själv och jagade också vilt. Jag har inga problem med att äta lamm och grisar och kalvar jag klappat.
Jag skulle inte göra nån stor affär om jag råkade få i mej hästkött heller, men jag skulle inte medvetet köpa det.

Jag tror jag ska skriva in ej livsmedel även på dom som inte är medicinerade. Jag ser det som en självklar utgift den dagen det är dags att ta bort sin vän.

Jag skulle aldrig vilja slakta min häst, för jag tror absolut att de känner slaktlukten, när de kommer till slakthuset. Och jag vill inte utsätta min älskling för den paniken. Sedan är jag inte emot att köttet används. Jag skulle likaväl låta det användas till "pålägg" som till tigermat. Men eftersom jag inte vill ta han till slakthuset, så blir det väl troligtvis begravning eller kålmården som gäller den dagen (hoppas den är långt borta) skulle ALDRIG skicka iväg han till utlandet för slakt! Har ni sett den filmen på youtube om slakttransporterna? :cry::cry::cry:

Lite OT men ändå. Skulle även vara Knapplån!

Jag såg en väldigt intressant dokumentär om kanibalism. I flera stammar var syftet med att äta upp sin närstående att den döde skulle leva vidare inom de andra genom att de åt upp den döda kroppen. Det är ju en väldigt fin tanke egentligen, även om jag inte vill äta mina nära och kära för det.

Jag skulle inte ha något emot att bli uppäten av Kolmårdens djur när jag dör, men det alternativet lär nog inte finnas......

Jo och vad hände med dom människorna? Dom blev jättesjuka. Av det som finns i hjärnan typ galna kosjukan. När dom fattat sambandet slutade dom att äta sina egna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 230
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens... 2
Svar
26
· Visningar
4 407
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal... 2
Svar
30
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka