Fördelen livstids karens !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 538
J

Jollypolly

Undrar om det är någon mer som tänker som jag , eller är jag knäpp när jag blir jätteglad över att min ponny har livstids slaktkarens ?

Igår när vi var på hästkliniken kom det fram att min ponny har knäledsinflammation . Veterinären behandlade , och på pappret när jag kom hem såg jag att det var livstids slaktkarens. Blev väldigt glad faktiskt , för det måste väl betyda att ingen någonsin får äta upp min lilla ponny ? Jag vill inte att han ska sluta på köttdisken :(

En liten fråga nu bara , när jag ska på återbesök om tre veckor , ska jag ta med mig hans pass så jag får en anteckning av veterinären så ev. nästa ägare är medveten om det ? Just nu känns det ju såklart som om jag aldrig vill sälja min ögonsten, men han är ju bara 7 och har ett helt liv framför sig ,och vadsomhelst kan ju hända !

Kramkram

Sv: Fördelen livstids karens !

Ta med passet nästa gång och det ifyllt så är det ju klart för all framtid. Om det sedan är bra eller dåligt beror väl mer vad den person som en gång i framtiden ska betala för avlivning och bortforsling tycker. För billigt är det ju inte precis, det handlar om åtskilliga tusenlappar redan idag och lär inte bli billigare i framtiden.

Det tycker jag är något man kan kosta på sig som hästägare , jag vill helst begrava min häst eller liknande . Jag tycker det är fel att hästar som har varit trogna och lojala hela livet ska sluta på scan . Iof är jag vegetarian och tycker att det är fel att äta alla djur , men endå :P

jag tycker det är jätte fel att det är livstids karens på det! Jag tycker hästar som vilket annat djur som helst kan ingå i det naturliga kretsloppet!

Och det är därför jag äter kött, det är naturligt för människor att äta kött! en gång i tiden åt vi liika mkt kött som vargen gör! sluta äta kött är det sista jag skulle göra!

Jag är tvärtom ledsen att min häst har fått medel som ger livstids karens...

Jag ser det inte som något dåligt att hästen blir kött, utan att det är bra att det tas tillvara.

Samt att det är väldigt dyrt, och oavsett vad som händer med hästen efter sin död är den ju inte medveten om det. Och tycker intre det är mindre värdigt att bli kött än nedgrävd.

Men förr var det inte lika bedrövliga omständigheter för slaktdjuren . När man slaktar en gris gör man ett snitt och låter den dö av förblödning , köttet ska tydligen vara godare då. I sverige måste grisarna få bedövning , men inte i vissa andra länder. Endel importerat kött kan vara produkten av rent djurplågeri !

Jag tycker inte att det ska ses som ett naturligt kretslopp att föda upp massa djur i trånga utrymmen och sedan slakta dom på plågsamma sätt! Jag förstår om man äter djur som finns i överflöd , men eftersom att man klarar sig såpass bra utan kött är det för många liv som går till spillo för att kött smakar gott . Jag har inte ens rört kött på över ett år och mår lika bra som vilken annan femtonåring som helst .

Anledningen till att det är livstids slaktkarens på den medicinen är för att det inte verkar försvinna ur kroppen riktigt . Då får människor som äter av ett djur som fått den behandligen den medicinen i sig , vilket absolut inte är bra .

Jag tycker inte att det är en särskilt värdig död att bli styckad , lagd i små övertäckta lådor , transporteras iväg och säljas på Ica efter att ha jobbat och varit lojal och en underbar vän i hela sitt liv. Tycker du det ?

Jag tycker inte att det är en särskilt värdig död att bli styckad , lagd i små övertäckta lådor , transporteras iväg och säljas på Ica efter att ha jobbat och varit lojal och en underbar vän i hela sitt liv. Tycker du det ?

Det är ju inte direkt så att djuret känner att den ligger styckad i en låda. Sålänge man avlivar sin häst på ett värdigt sätt så spelar det ju ingen roll sen vad man sen gör med köttet. Finns de som säljer köttet till djurparker så att det blir mat till tigrarna. Ser inget fel i det. En del av det naturliga kretsloppet som sagt

men om man nu tänker som du så skulle du ju kunna äta vilt?

Personligen så tycker jag att hästarna har ju haft ett bra liv (offtast) iaf bra mkt bättre än många andra djur och därav känns det bättre att slakta hästar, för när hästen är död så känner den ingenting längre, den häst som man kände är redan borta!

Däremot klarar jag inte av att äta häst då jag har personliga band till det djuret, men jag tycker det är jätte bra om vi i sverige åt mer hästkött så skulle vi bli av med de eländiga djurtransporterna till italien!

Jag äter bara svenskt kött!

min häst som jag avlivade skänkte jag till kolmården, och det är ett värdigt slut tycker jag! Och de tar emot även om hästen har ätit mediciner med livstids karens.

Men nu blandar du väl ihop det lite... Hästar (mina) är inte uppfödda till mat, utan har haft bra hästliv.

Sedan får dom sluta sitt liv på ett värdigt sätt!

Vad som händer sedan är verkligen inget jag bryr mig om, men det gjorde jag nog när jag var 15, då jag också var vegetarian ett par år.

Jag håller helt med dig!
Livstids karens är något jag vill ha inskrivet i mina hästars pass så fort det går, oavsett om de har fått medicin eller inte.
Att det dessutom gör det lättare för mej med eget stall, eftersom jag då inte behöver redovisa vart mitt foder är ifrån och allt krångel med det gör ju bara saken ännu bättre;) (jag behöver inte det då eftersom det bara gäller livsmedels producerande djur)

Mina hästar är mina vänner och jag skulle aldrig äta någon av mina vänner.
Jag är också veg, fast sedan 25 år tillbaka;)

Jag blev det dels för att min favorit häst då gick till slakt, men också för att jag led med grisarna och kalvarna:cry: och att jag sedan aldrig tyckt om kött gjorde beslutet väldigt enkelt, som bonus blev jag av med mycket av mina ledbesvär jag hade som liten.

Man slänger ju inte in döda människor till tigrar , eller skickar dom till scan heller för den delen . Man äter inte en vän , och jag skulle aldrig någonsin vilja att mina vänner åts av någon . Min häst är en av mina bästa vänner , han ska inte bli någons pålägg :mad:

hästar och människor är två helt olika saker. Har aldrig hört talas om att människor äter människor, men att människor äter djur är helt naturligt och det är vi skapta till att göra

TinyWiny : Skönt att nån håller med mig iaf :p

kimmis87: Jo , jag skulle kunna tänka mig att äta vilt . Att jag avstår från det är mer än principsak , jag vill inte att någon ska dö för att jag ska äta . Det känns inte rätt för mig .

Voorwijks_bambi: Men kannibalism måste du väl hört talas om ? Jag tycker det är fel att döda djur för att människor ska äta det . Vi är inte enbart skapade för att äta kött ! Jag mår utmärkt utan , behöver inget tillägg eller komplement till maten jag äter.

Willebillebus: När min häst dör vill jag ha en grav att besöka och inte en påse köttbullar från scan i frysen !

Självklart har jag hört talas om kannibalism.. men det är ju inte naturligt på nåt sätt. Men är det inte bättre att om man nu måste ta bort sin häst, att köttet kommer till nytta på nåt sätt än bara slängs iväg? För det känns ju mindre värdigt isf..

Är det verkligen mer värdigt med ditt alternativ då? Att grävas ner och sakta ruttna och ätas upp av maskar??

Och sen måste jag be alla som tror att köttdjur lever under miserabla förhållanden att göra ett eget studiebesök. Våra grannar har just byggt en ny lösdriftshall för 1,5 miljoner till sina djur. Citat från grannen under gårdagens fikabesök "Det blir visserligen dyrt med all halm, den får vi tillockmed köpa in, men det är det värt för djuren verkligen älskar halmen". Deras djur mår jättebra och står inte i några trånga bås och lider!

Är det verkligen mer värdigt med ditt alternativ då? Att grävas ner och sakta ruttna och ätas upp av maskar??

Och sen måste jag be alla som tror att köttdjur lever under miserabla förhållanden att göra ett eget studiebesök. Våra grannar har just byggt en ny lösdriftshall för 1,5 miljoner till sina djur. Citat från grannen under gårdagens fikabesök "Det blir visserligen dyrt med all halm, den får vi tillockmed köpa in, men det är det värt för djuren verkligen älskar halmen". Deras djur mår jättebra och står inte i några trånga bås och lider!

:bow::bow::bow:

Självklart har jag hört talas om kannibalism.. men det är ju inte naturligt på nåt sätt. Men är det inte bättre att om man nu måste ta bort sin häst, att köttet kommer till nytta på nåt sätt än bara slängs iväg? För det känns ju mindre värdigt isf..

Lite OT men ändå. Skulle även vara Knapplån!

Jag såg en väldigt intressant dokumentär om kanibalism. I flera stammar var syftet med att äta upp sin närstående att den döde skulle leva vidare inom de andra genom att de åt upp den döda kroppen. Det är ju en väldigt fin tanke egentligen, även om jag inte vill äta mina nära och kära för det.

Jag skulle inte ha något emot att bli uppäten av Kolmårdens djur när jag dör, men det alternativet lär nog inte finnas......

Senast ändrad av en moderator:

Nej , jag tycker inte det . Jag tycker inte att man ska äta kött alls , och jag skulle inte kunna tänka mig att skicka min häst för att bli mat . Och kannibalism är väl inte mindre naturligt än att äta djur ? Även om vi inte gör det ._.

äter du växter? De dör ju oxå för att du ska få äta! Enda skillnaden är att växten inte kan visa sin olycka och att det faktiskt tar längre tid för växten att dö!

för mig känns det faktiskt värre!

Jag äter allt som min kropp behöver och med alla mediciner jag äter så måste jag äta kött annars skulle jag og inte må så bra!

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 230
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens... 2
Svar
26
· Visningar
4 407
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal... 2
Svar
30
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka