Fördelar/nackdelar med hö?

S

smultroonbarn

Håller på med ett arbete i skolan om hö. Skulle nu vilja få lite fakta av er som fodrar med endast hö.

1. Varför fodrar ni med hö?
2. Fördelar/nackdelar med hö?
3. Vilka olika hö-värden passar vilka hästar?

/ Matilda:bump:
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

Jag anser att hö är ett bättre foder för hästar (vet att många inte håller med om detta...). Hade mina hästar på hösilage förut, och de var ständigt dåliga i magen, särskilt min ena som har väldigt känslig mage. Dessutom är det större risk att hösilage balar är dåliga, eftersom det är lätt att missa om det har kommit med ett dött djur i. Hållbarheten är också kort på en öppnad bal, och tyvärr ser man många små stall som inte gör av med storbalar, som öppnar dem och använder i flera veckor :crazy: Det är ju väldigt lätt att det går hål på balen utan att man upptäcker det, och då börjar hösilaget på en gång att tappa sin kvalitet. Höt är helt enkelt lättare att hantera och se om det är dåligt.
Hö tar dessutom längre tid för hästarna att äta upp, vilket ger längre tuggtid, vilket är bättre eftrsom hästarna ska tugga så många timmar per dygn.
Finns ju alltid för och nackdelar med allt. En nackdel med hö är ju om man har en host häst, då förstår jag att man väljer ett hösilage istället. Men personligen tycker jag att det känns säkrare att ge hö. Men det är mina åsikter :smirk:
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

smultroonbarn skrev:
Håller på med ett arbete i skolan om hö. Skulle nu vilja få lite fakta av er som fodrar med endast hö.

1. Varför fodrar ni med hö?
2. Fördelar/nackdelar med hö?
3. Vilka olika hö-värden passar vilka hästar?

/ Matilda:bump:

1. är lättast, har bara en häst och finns inte möjlighet att hålla en hösilagebal.

2. fördelar- Lätt att hålla eftersom den kan vara öppen. Många hästar "tål det" alltså blir inte dåliga i magen. Luktar ofta bättre än hösilage.

Nackdelar- Dammar lättare. Kan vara svårt att hålla pga. att man ofta beställer hem stora lass.

3. Om man tar MJ energin och delar med Smbrp (smältbart råprotein) så ska kvoten bli 6. Mer energi till högpresterande hästar mindre till fritidshästen.

Finns säkert mycket mer men står lite still i min hjärna!
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

Jag håller med dom som redan svarat!
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

Jag föredrar hö pga...

1. Vikten, väger mindre och är därför enklare att använda.
2. Hållbarheten, så länge inte höt blir fuktigt så håller det.
3. En del hästar kan bli lösa i magen av silage
4. En j-vla massa avfall i form av plast.

Kan tillägga att jag tycker att det är lättare att se på hö om det är dåligt. Hösilage är oftast för torrt för att det ska bli ensilerat utan hela förvaringen bygger på att det inte kommer in luft genom plasten, vilket jag tycker känns riskabelt... i synnerhet om man inte tar in sitt foder själv utan måste förlita sig på att "bonden" inte snålar på plasten utan verkligen lägger på en 10 lager plast.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

Jag håller med Alazan, fodrar själv med hö eftersom jag bara har en häst och den dessutom har lite känslig mage. Tycker också att det känns "säkrare" att ge hö och vill gärna att min häst ska få tugga så mycket som möjligt.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med hö?

Jag ger dig en jämförelse mellan ensilerat foder och hö istället!!

Nackdelen med hö är att om hästarna andas in mögelsporer kan de få kronisk bronikt/COPD, en respiratorisk sjukdom som hästen aldrig kan bli frisk från (hosthäst).
Hö är hygroskopiskt dvs suger lätt åt sig vatten och blir mögligt. Det måste förvaras väldigt bra för att hålla en hel vinter och det funkar inte för alla. Dammigt hö=mögligt hö (mögelsporer).
Hö är svårt att få in bra då skörden är väderberoende till skillnad från ensilage/hösilage.
Man måste ha skulltork om man tar in hö!!!Detta gör att man oftast tar det senare vilket ger lägre näringsvärde än ensilage/hösilage. Det är lätt att misslyckas med hö, både med näringsinnehåll och hygien, därför tar bönderna in ensilage.
Fördelen med hö är att det är lätt att fodra i små stall med få hästar, det är ingen färskvara och folk behöver inte veta nåt om ts-halter för att kunna utfodra med det.

Fördelen med ensilage/hösilage är att skörden av det inte är väderberoende, lätt att hantera om man har redskap, mycket smakligt, rationell hantering i stora stallar, ingen fuktkänslig lagring, mindre fältförluster och tidigare skörd=bättre näringsvärde.
Nackdelen med ensilerat foder- kräver skyddad lagring, balar måste hanteras varsamt (plasten), färskvara (3-4 dagar) vilker gör att det behövs ca 10 hästar för att göra av med en storbal på tre dagar. Och sen har många en tendens att underutfodra när de ger ensilerat foder då det innehåller mer vatten än hö!! :(
Hygieniska problem finns med båda sortena men hö kan bli dåligt under lagringen vilket är tråkigt om man köpte ett jättefint hö som någon månad senare inte går att använda. :( En del har då inte råd att köpa nytt och tänker att lite dammigt hö kan man blöta med vatten....:cry:
Hoppas jag inte glömt alltför mycket nu...
Lycka till med uppgiften! :banana:
/Juvelen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 406
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp